ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
آیت الله جوادی برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند
برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست
برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است
و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است(جزو ذاتشان شده)
کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است
و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"
این "تاء"، "تا"ی مبالغه است، نه "تا"ی تأنیث
وقتی می گویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله
چرا؟
برای این که این "تاء"، "تا"ی مبالغه است.