منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

امیر حاتمی: ۲ دستاورد موشکی به زودی رونمایی خواهد شد/ افتتاح ۳ طرح جدید دفاعی با حضور روحانی

امیر حاتمی: 2 دستاورد موشکی به زودی رونمایی خواهد شد/ افتتاح 3 طرح جدید دفاعی با حضور روحانی

وزیر دفاع گفت: فردا در حضور رییس جمهور ۳ افتتاح خواهیم داشت و‌ همینطور‌ نمایشگاه خط تولید موتور هواپیمای کوثر بنام اوج افتتاح خواهد شد .

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، با تبریک هفته صنعت دفاعی و هفته دولت، گفت: امروز گزارشی از پیشرفت‌های صنایع دفاعی در دولت اشاره شد. فردا در حضور رییس جمهور 3 افتتاح خواهیم داشت و‌ همینطور‌ نمایشگاه خط تولید موتور هواپیمای کوثر بنام اوج افتتاح خواهد شد و مسیرهای تست خود را طی کرده است.

وی افزود: یک موتور توربوفن نیز از نسل چهارم افتتاح خواهد شد که برای اولین‌ بار در کشور ‌ساخته شده است و دو‌ محصول  موشکی نیز در همین ایام رونمایی خواهد  شد.

وزیر دفاع درباره توافق اخیر امارات با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: اسراییل یک رژیم جنایتکار است و جنایت‌های مختلفی را در همه کشورها از جمله در کشور انجام داده و حضور آن را توام با شر و مسائل ضدامنیتی در منطقه می‌دانیم. تاکید می‌کنیم که اگر‌پای رژیم صهیونیستی در منطقه باز‌ شود، منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و‌مسئولیت آن با کسانی است که پای این رژیم را به منطقه باز خواهند کرد.

تست میدانی تانک‌های ایرانی با حضور وزیر دفاع/ شلیک گلوله در ۴ حالت ثابت و متحرک

تست میدانی تانک‌های ایرانی با حضور وزیر دفاع/ شلیک گلوله در ۴ حالت ثابت و متحرک

تست میدانی تانک‌های ایرانی با حضور وزیر دفاع/ شلیک گلوله در ۴ حالت ثابت و متحرک


به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی میثاق نیوز، امیر سرتیپ حاتمی پس از افتتاح کارخانه و خط تولید انبوه تایر خودرو‌های تاکتیکی و آفرود و همچنین افتتاح از خط بهینه سازی و ارتقاء توان عملیاتی تانک‌های نیرو‌های مسلح با حضور در میدان تست و سایت تیراندازی تانک ها، قدرت مانور و تیراندازی ۴ حالته تانک‌ها را مورد بازدید قرار داد.

وزیر دفاع در این بازدید اظهار داشت: صنعت دفاعی بومی کشور عزیزمان با بهره گیری از تجربه گرانسنگ ۸ سال دفاع مقدس توانسته است کلیه تجهیزات، ادوات و محصولات دفاعی و نظامی خود را با استفاده از علم و دانش بومی و بدون هیچگونه نیازی به بیرون از مرز‌ها و کمک کشور‌های بیگانه بهینه سازی کند.

امیر حاتمی تصریح کرد: با تکیه بر شعار ما میتوانیم توانسته ایم تمامی تانک‌های نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه را به کارآمد‌ترین تجهیزات و تسلیحات روز، مسلح و فرایند ارتقا و به روزرسانی در این تانک‌ها را به موفقیت به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف و راهبرد در صنعت دفاعی ارتقای توان و قدرت رزمی نیرو‌های مسلح در مقابل هر گونه تهدید احتمالی و تهدیدات آینده خواهد بود گفت: تحقق فرامین و تدابیر فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای «مدظله العالی» از اولویت‌های اصلی وزارت دفاع است و امروز در تعامل تنگاتنگ با ارتش و سپاه قدرتمند و سرافراز می‌توانیم تمام نیاز‌های رزم زمینی ارتش و سپاه را برطرف نماییم.

گفتنی است وزیر دفاع در این میدان تست واقعی وضعیت اجرای عملیاتی تانک‌ها را در ۴ حالت – تانک و هدف ثابت، تانک ثابت و هدف متحرک، تانک متحرک و هدف ثابت و تانک و هدف متحرک، مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید

افتتاح خط بهینه‌سازی و ارتقاء تانک در وزارت دفاع/ ارتقاء تانک‌ها در تراز تانک T-۹۰

انتهای پیام/

عمران‌خان: پاکستان هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت

عمران‌خان: پاکستان هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت

نخست‌وزیر پاکستان با صراحت اعلام کرد این کشور هیچگاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت.

عمران‌خان: پاکستان هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «عمران خان»نخست‌وزیر پاکستان با صراحت اعلام کرد این کشور هیچگاه اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

وی افزود: تا زمانی که اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی خارج نشود پاکستان این رژیم را به رسمیت نخواهد شناخت. وجدانم چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که این رژیم را به رسمیت بشناسم.

به گفته عمران خان، اگر این رژیم را به رسمیت بشناسیم و تسلیم آن شویم، متعاقب آن باید از کشمیر هم خارج شویم. ما باید در مورد این رژیم و فلسطین به خدا پاسخگو باشیم.

قرارداد ویلموتس خیلی‌ها را آشفته کرده/ مجلس ورود کند

قرارداد ویلموتس خیلی‌ها را آشفته کرده/ مجلس ورود کند

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: قرارداد ویلموتس خیلی ها را آشفته کرده است چرا که بحث حدود 170 میلیارد تومان در میان است که مجلس باید به آن ورود کند.

قرارداد ویلموتس خیلی‌ها را آشفته کرده/ مجلس ورود کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه (29 مرداداه 99) پارلمان طی تذکری اظهار داشت: اخیراً قرارداد ویلموتس خیلی‌ها را آشفته کرده است چرا که بحث حدود 170 میلیارد تومان پول است، بنابراین لازم است که مجلس به این موضوع رسیدگی کند. 

سلیمی با اشاره به لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی عنوان کرد: ما یا بنا داریم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم یا نه.

وی ادامه داد: با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نخواهد شد و از طرفی شرکت‌هایی که قرار است در بورس عرضه شوند دولتی است، بنابراین اگر قرار باشد ما پیوسته معافیت‌های مالیاتی را به برخی موارد خاص تسری دهیم، به هیچ وجه تجربه اقتصاد بدون نفت را نخواهیم داشت.

وحدت نیروهای مسلح باید به نسل جوان نشان داده شود


 سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در نشست «هم‌اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیرو‌های مسلح و مدیران رسانه ملی» که در محل ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، با اشاره به نقش ارزنده سازمان صدا و سیما در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: رسانه ملی نقش بسیار مهمی در ابهام‌زدایی و استمرار وحدت و همبستگی ملی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حفظ و نشر و گسترش دست‌آورد‌های دفاع مقدس دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود رسانه ملی در پوشش رشادت‌ها و فداکاری‌های نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس و پس از آن همچون همیشه فعال و گسترده عمل کند.

#ارتش

عدم رای به آمریکا سیلی محکمی از ایران


  عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، در سرمقاله جدیدش نوشت: تصویب نشدن پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت به منزله سیلی سختی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و تحقیر وی بود. مهم‌تر اینکه فقط یک کشور یعنی جمهوری دومینیکن از این پیش‌نویس حمایت کرد و ۱۱ کشور دیگر از جمله تونس به آن رأی ممتنع دادند. چین و روسیه هم به پیش‌نویس این قطعنامه رأی مخالف دادند.

تسلط آمریکا بر سازمان ملل پایان یافته است ادامه مطلب ...

تهدیدات سایبری از طریق هر فرد یا گروهی پاسخ داده می شود.

  ستادکل نیرو‌های مسلح بیانیه‌ای در قبال حقوق بین الملل فضای سایبری منتشر کرد، متن این بیانیه که توسط مرکز فضای مجازی نیرو‌های مسلح صادر شده است به شرح زیر است:

مقدمه: ادامه مطلب ...   

#ارتش

موشک سومار سفری کوتاه از تهران تا تل‌آویو

برخی از این کشور‌ها به دنبال این هستند که حوزه موشکی و تجهیزات دفاعی را هم به پای میز مذاکره ببرند تا قدرت ایران در این حوزه‌ها را هم سلب و یا تضعیف کنند. این قدرت منطقه ای و در برخی موارد بین المللی چندین مولفه دارد که یکی از این مولفه ها قدرت موشکی است.

موشک سومار، سفری از تهران تا تل آویو در چند دقیقه + تصاویر

قدرت موشکی در کشورمان امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه در صنایع دفاعی و شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته می‌شود، این قدرت امروز به حدی رسیده است که صنایع دفاعی کشورمان در فاصله های زمانی کوتاه موشک و یا دستاورد جدیدی را در این حوزه رونمایی و معرفی می‌کنند.ادامه مطلب ...

مهدی رحمتی از تیم شهر خودرو کنار گذاشته شد

  تیم فوتبال شهرخودرو پس از پایان دیدار هفته قبل مقابل سپاهان و قبول شکست ۲ بر صفر در این بازی، تا حدود زیادی شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد. پس از پایان این بازی مهدی رحمتی دروازه بان با تجربه شهرخودرو با یکی از اعضای کادر فنی درگیری پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا امروز سهراب بختیاری زاده سرمربی شهرخودرو این دروازه بان باتجربه را از جمع تیم کنار بگذارد.

شهرخودرو علاوه بر بازی هفته سی اُم لیگ برتر، ۴ بازی دیگر در لیگ قهرمانان آسیا خواهد داشت و اکنون در رتبه ششم جدول رده بندی قرار دارد.

دستاورد جدید در روز صنعت دفاعی

ما با یک تحول عمیق و گسترده در سطح بین‌المللی مواجه هستیمامیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز (یکشنبه، ۲۶ مردادماه) در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن ۳۱ مردادماه روز صنعت دفاعی برگزار شد، گفت: ۲۶ مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را گرامی می‌داریم، همچنین پیشاپیش فرارسیدن هفته دولت را تبریک می‌گویم.

امیر سرتیپ حاتمی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: ما با تحولات عمیق و گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه هستیم و این تحولات به قدری است که ما را با یک محیط سیال روبه‌رو می‌کند که از آن با نام‌های گوناگون یاد می‌شود. ادامه مطلب ...

26 مرداد روزی که ایران آزادگان را بوسید.

  دفاع مقدس و رزمندگانی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند، رشادت‌های بسیاری را از خود نشان دادند. برخی از آنها شهید شدند و برخی دیگر هم به اسارت ارتش بعثی عراق درآمدند. اسارت و رنج های آن به قدری بدن‌های این اسرا را رنجور کرد که بعضی از آنان زیر شکنجه دژخیمان بعثی به شهادت رسیدند و بعضی دیگر پس از تحمل سال‌ها شکنجه و دوری از وطن به دامان میهن بازگشتند.

چرا صدام اسرای ایرانی را آزاد کرد؟ ادامه مطلب ...

آزادگان در غربت و مظلومیت پرچم ایران بودند.

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از آزادگان به عنوان پرچم اقتدار جمهوری اسلامی در غربت و مظلومیت یاد کرد و گفت: آزادگان در دوران اسارت، سربلند ماندند و نماد عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند. آن‌ها نشان دادند که به راستی تربیت یافتگان مکتب عاشورا، امام حسین علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علبها هستند.

#ارتش

بازدید نوبخت از مرکز آموزش نجات خدمه نهاجا

رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از مسئولان استان مازندران از مرکز آموزش نجات خدمه نهاجا در بیشه کلا مازندران بازدید کرد.

معاون رئیس جمهور در این بازدید توسعه فرودگاه بیشه کلا را همسو با توسعه مازندران عنوان کرد و گفت: از نظر اصولی و فنی دولت با توسعه این فرودگاه موافق است.

#ارتش

شکست آمریکا در جلسه شورای امنیت بر علیه ایران


  تلاش آمریکا برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ناکام ماند.در جلسه رای‌گیری اعضای شورای امنیت، آمریکا با وجود ماهها تلاش دیپلماتیک تنها توانست جمهوری دومینیکن را برای رای دادن به این قطعنامه با خود همراه کند. یازده کشور دیگر عضو شورای امنیت از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند. چین و روسیه هم با رای منفی خود، این قطعنامه را وتو کردند. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود.

سفیر ایران توقیف کشتی های ایران را تکذیب کرد

، حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا در واکنش به ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر توقیف ۴ نفتکش ایرانی در توئیتر نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد.

ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.»

انتهای پیام/

قدردانی امیر موسوی از فرمانده کل قوا

 

به دنبال عنایت ویژه و لطف بزرگوارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای(مدظله‌العالی) به ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تصویب اعطای پرچم و نشان فداکاری به دانشگاه افسری امام علی(ع)؛ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، طی پیامی از معظم‌له قدردانی کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)
با سلام و تحیات، به استحضار می رساند:
عنایت ویژه و لطف بزرگوارانه آن امام عظیم‌الشأن در تصویب اعطای پرچم و نشان فداکاری به دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام) با حضور حماسی دانشجویان و فرماندهان این دانشگاه ابلاغ شد و شور و شعف زایدالوصفی در ارتش انقلابی ایجاد کرد. این افتخار جاودانه، جلوه‌های تابناکی از اراده‌ راسخ ارتشیان مقتدر در پرتو گوهر درخشان ولایت، برای تداوم راه شهیدان و پایداری در جبهه مقاومت آفرید و موجب مسرّت، امید و درخشش بیشتر مسیر نورانی جهاد فی سبیل الله شد.
ابراز خشنودی رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران، اشتیاق و استقبال پیشکسوتان، خانواده معظم شهدا و برخی از اقشار جامعه، نشانه‌های روشنی از اخلاص، ایثار، تعهد و وفاداری آحاد ارتش و ملت انقلابی به آن رهبر فرزانه و دلیل قاطعی از استعداد رهپویان مسیر شهیدان عزت و اقتدار برای ایثار جان، تحت فرماندهی آن زعیم عالی‌قدر و گواه تأثیر ماندگار الطاف کریمانه حضرتعالی در کارکنان ارتش ولایتمدار است.
بار دیگر خداوند بزرگ را بر نعمت ولایت شکر می‌گوییم و از محبت و پاداش شایسته ولی‌امر مسلمین به فرزندان ارتشی خود سپاسگزاریم. سخت می‌کوشیم شاکر عامل باشیم و نقش مؤثری در پیشبرد نیروهای مسلح پرافتخار به سمت اهداف بزرگ گام دوم انقلاب ایفا کنیم؛ با کار جهادی و انگیزه مضاعف، شایستگی‌ها و توانمندی‌های فرزندان رشید ملت در ارتش را در ارتقای سطح آمادگی‌های ایران سربلند اسلامی به اوج برسانیم.
به این امید که با تبعیت از فرامین حکیمانه و تنعّم از دعای خیر حضرت‌عالی، تبرّک تقوا، مجاهدت و پایبندی ارتشیان مؤمن به ارزش‌های انقلاب اسلامی، دست در دست آحاد نیروهای مسلح مقاومت، ید واحده نظام شکوهمند اسلامی و سربازانی شایسته انتظار و رزم در رکاب حضرت مهدی (عج) باشیم.
سلامت، طول عمر و مزید برکات وجود مبارک را در رهبری امت اسلام از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
 
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر ستاد سید عبدالرحیم موسوی

بازدید سرزده امیر موسوی از اردوگاه تابستانه دانشگاه افسری

 

فرمانده کل ارتش بصورت سرزده از اردوگاه تابستانی دانشگاه های افسری امام علی(ع) نیروی زمینی و خاتم الانبیاء(ص) نیروی پدافند هوایی در امام زاده هاشم(ع) بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در این بازدید سرزده، میزان آمادگی دانشجویان و نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مورد ارزیابی قرار داد.
وی در ابتدای این بازدید، با حضور در یادمان شهداء و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
امیر سرلشکر موسوی ضمن نظارت بر اجرای برنامه‌های آموزشی، میدانی و دیدار چهره به چهره با کارکنان و دانشجویان بر لزوم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تأکید کرد.
فرمانده کل ارتش همچنین در ادامه ضمن بازدید از اماکن مختلف اردوگاه از جمله، محل اسکان دانشجویان، مرکز بهداری، آشپزخانه و امکانات اردوگاه، روند آموزشی اردوگاه ها را مورد ارزیابی قرارداد.
 

پنج تیم جاسوسی توسط وزارت دستگیر شدند


  معاون ضد جاسوسی این وزارتخانه افزود: افسران اطلاعاتی بیگانه با بهره‌گیری از روش‌های پیچیده و متنوع اطلاعاتی، درصدد انجام جاسوسی نسبت به پروژه‌های هسته‌ای، سیاسی، اقتصادی، نظامی و زیرساختی با هدف سرویس‌های اطلاعاتی سیا، موساد و برخی کشور‌های اروپایی مرتبط با پرونده‌های جاسوسی اخیر؛ خرابکاری در زیرساخت‌ها، پروژه‌ها، تشدید تحریم‌های ظالمانه و ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به دانش و تکنولوژی‌های نوین و همچنین ایجاد چالش در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های همسو بوده که این تلاش‌ها و اقدامات مذبوحانه با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) با شکست مواجه شد.

او ضمن هشدار به تمامی افرد فریب خورده، خائن و دشمنان آشکار و پنهان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد در راستای امنیت ملی در هیچ نقطه‌ای از دایره اشراف و اقدام سربازان گمنام امام زمان (عج) در آمان نبوده و به ملت شریف و عزیز اسلامی اطمینان می‌دهیم با هر توطئه دشمنان متخاصم با قاطعیت مقابله و برخورد خواهیم کرد.

نابغه ای که بزرگترین عملیات هوایی جهان را رهبری کرد

 

امیر سرتیپ خلبان فرج الله برات‌پور از فرماندهان و خلبانان دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است که نام و یادش با عملیات مشهور اچ ۳ برای همیشه در تاریخ کشورمان ماندگار شده است.

امیر برات‌پور در سال ۱۳۲۴ در شهرستان کنگاور از توابع استان کرمانشاه متولد شد. وی دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه را در کرمانشاه سپری کرد و در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده خلبانی شد. برات‌پور پس از گذراندن دو سال دوره مقدماتی خلبانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ به آمریکا اعزام شد و طی ۱۸ ماه دوره تکمیلی خلبانی را سپری کرد. یک‌سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ پس از بازگشت به ایران و گرفتن درجه ستوان دومی خدمت برای حراست از حریم هوایی کشورمان را آغاز کرد.ادامه مطلب ... 

بازدید رئیس سردار شیرازی از منطقه چابهار و کنارک

 سردار سرتیپ پاسدار محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، به همراه امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش با هدف سرکشی از وضعیت منطقه چابهار، کنارک و محدوده ساحلی دریای عمان، از پایگاه شکاری خلبانان شهید برادران دلحامد بازدید و با کارکنان پایور و وظیفه این یگان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار شیرازی در این بازدید، طی سخنانی در جمع فرماندهان و کارکنان پایگاه هوایی شهیدان دلحامد از تلاش‌های مجاهدانه و موثر نیروی هوایی در اجرای صحیح برنامه‌های آمادگی دفاعی تقدیر کرد و اقدامات آنان را در این راه رو به جلو خواند