منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

فرمانده کل ارتش: فرماندهی کل انتظامی کشور همواره منشأ خدمات برای ایران بوده است

فرمانده کل ارتش: فرماندهی کل انتظامی کشور همواره منشأ خدمات برای ایران بوده است

امیر سرلشکر موسوی در پیامی ضمن تبریک هفته فراجا اظهارداشت: فرماندهی انتظامی کشور همواره منشأ خدمات و اقدامات ارزشمند برای ایران بوده است.

فرمانده کل ارتش: فرماندهی کل انتظامی کشور همواره منشأ خدمات برای ایران بوده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی، هفته فراجا را به سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

متن پیام فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ

برادر ارجمند سردار سرتیپ حسین اشتری

فرمانده محترم کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

پیشرفت، تعالی و توسعه همه‌جانبه و پایدار به بستری امن نیازمند است و برقراری نظم و امنیت اجتماعی در کشورمان نیز در سایه تلاش‌های شبانه‌روزی و مخلصانه کارکنان جان بر کف فرماندهی انتظامی تحقق یافته و استمرار می یابد.

در روزهای اخیر حافظان امنیت و آرامش جامعه، با اقتدار از امنیت این مرز و بوم در برابر دسیسه‌های دشمنان  که در قالب اغتشاشات، خود را نشان داد دفاع کردند، سنگ خوردند، ناسزا و هتک حرمت شدند، اما صبوری کرده و مسیر خطیر خود را مقتدرانه تر از پیش، برای امنیت و آسایش مردم ایران اسلامی و ممانعت از تخریب اموال عمومی و توهین به مقدسات ادامه داده و ترجمان زیبای فاستقم کما امرت شدند.

ملت بزرگ و مظلوم اما قوی و فهیم ایران اسلامی نیز، با بی‌اعتنایی به تبلیغات گمراه کننده دشمنان بدخواه نظام مقدس جمهوری اسلامی، امیدوارتر و مستحکم‌تر از همیشه، فرماندهی انتظامی، ارتش، سپاه و بسیج را پناهگاه و مأمن خود دانسته و می‌دانند.

امروز ملت ایران و خانواده بزرگ نیروهای مسلح هوشیارند و می‌دانند دشمن اصل و اساس استقلال و قدرت و نهایتا ایران عزیز را نشانه رفته و با توطئه‌های گوناگون سعی در نفوذ و ایجاد گسست در بدنه نیروهای مسلح و اختلاف بین سازمان‌های ارتش، انتظامی و سپاه دارد لیکن کارکنان خدوم و عزیز ارتش و مجموعه نیروهای مسلح از دیرباز طعنه‌ها، نقشه‌ها، حربه‌ها و تحریکات دشمنان خارجی را می‌شناسند و درس‌ها، عبرت‌ها و تجربیات ارزشمند از مکرها و حیله‌های شیطان بزرگ و رژیم جعلی صهیونیستی و دست‌نشانده های آنان اندوخته و به کوری چشم دشمنان، شدت توطئه‌ها و فشار استکبار و ایادی آن‌ها،  اتحاد و انسجام بیشتر فرزندان ملت در نیروهای مسلح را رقم زده، به شکلی که امروز دست در دست یکدیگر در تقویت سازمان انتظامی کشور که همانا تقویت امنیت مردم و ایران عزیز و نهایتاً اقتدار ملی خواهد بود محکم و استوار ایستاده اند.

آحاد ارتش مقتدر نیز که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن حافظ استقلال، مدافع مرزهای ایران عزیز و یاری رسان مردم شریف در عرصه های مختلف سازندگی و مردم یاری بوده‌اند امروز هم، همدل و پشتیبان همرزمان امنیت‌آفرین انتظامی بوده، اقدامات ارزشمندشان برای صیانت از مردم و کشور را ارج نهاده و هفته‌ انتظامی را که یادآور کارنامه درخشان آن سازمان خدوم در طول سال‌های پس‌از انقلاب و جنگ تحمیلی، از مقابله با اشرار در مرزهای کشور تا ایجاد و ثبات امنیت هزاران شهر و روستا در پهنه ایران عزیز و خدمات متعدد و بی شمار است، گرامی می دارند.

اینجانب از سوی فرماندهان غیور و کارکنان و بدنه شریف، مومن، انقلابی و مردمی ارتش، هفته انتظامی را به برادران عزیز، سخت کوش و جهادی خود در رکن انتظام و امنیت کشور و به خانواده نجیب و شریف آن عزیزان، تبریک گفته و در آغاز امامت و ولایت حضرت ولی‌عصر، عهد و میثاق سربازی خود با امام زمان (عج)را تحت هدایت و رهنمودهای حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی)تجدید کرده و اهتزاز شکوهمند پرچم عزیز ایران سربلند اسلامی را که به برکت وجود نیروهای جان برکف، جوان و ملتزم به حفظ ایران منسجم و مقتدر و حرمت خون صدها هزار شهیدِ راهِ اقتدار، بر قله های آزادگی و استقلال می درخشد، پاس می داریم و صراحتا به دشمنان عنود این آب‌وخاک و در رأس آن‌ها آمریکای جنایت‌کار و رژیم غاصب صهیونیستی گوشزد می کنیم که امنیت کشور و مردم را  خط قرمز خود دانسته و با همراهی  و همدلی سازمان انتظامی  و سپاه پاسداران و  اتحاد و یکپارچگی روزافزون، در مسیر حفظ و ارتقای آن از بذل جان نیز دریغ نخواهیم کرد.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرلشکر ستاد سید عبدالرحیم موسوی

حضور اعضای انجمن‌های علمی مختلف در کمیته حقیقت‌یاب/ جامعه پزشکی در وقایع اخیر با درایت برخورد کرد

حضور اعضای انجمن‌های علمی مختلف در کمیته حقیقت‌یاب/ جامعه پزشکی در وقایع اخیر با درایت برخورد کرد

رئیس سازمان نظام پزشکی آخرین وضعیت پرونده پزشکی مهسا امینی را تشریح کرد.

حضور اعضای انجمن‌های علمی مختلف در کمیته حقیقت‌یاب/ جامعه پزشکی در وقایع اخیر با درایت برخورد کرد

محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،‌ سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان کاملا تخصصی در حوزه بهداشت و درمان از این نظر که در ماده دو قانون تشکیل سازمان مصوب مجلس، یکی از وطایف ما دفاع از حقوق بیماران است. از همان روزهای اول فوت خانم مهسا امینی وارد ماجرا شدیم و همان زمان نیز کمیته حقیقت یاب پزشکی با انجمن‌های مختلف پزشکی تشکیل شد و جلساتی نیز با مسوولان بیمارستان کسری برگزار و پرونده بیمار بررسی شد.

وی با بیان اینکه وزیر کشور از پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب استقبال کرد افزود: در این کمیته از نمایندگان انجمن علمی جراحی اعصاب، انجمن رادیولوژی و انجمن علمی داخلی قلب ایران حضور داشتند و سه جلسه در این خصوص با حضور معاون انتظامی امنیتی وزیر کشور و دبیر شورای امنیت کشور تشکیل شد و یکی از جلسات در حضور وزیر کشور برگزار شد همه ابعاد پرونده بررسی شد و این پیگیری ادامه دارد تا اینکه حقی از بیمار در روند رسیدگی پرونده ضایع نشود.

وکیل خانواده و پدر خانم امینی در جلسه پزشکی قانونی حاضر شدند

رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: دو جلسه مفصل با مسوولان محترم پزشکی قانونی داشتیم و پیشنهاد شد اگر والدین بیمار تمایل داشته باشند کمیسیونی در نظام پزشکی برای بررسی پرونده تشکیل شود هرچند پزشکی قانونی طی روزهای آتی نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد. وکیل خانواده و پدر خانم امینی در جلسه پزشکی قانونی حاضر شدند و شواهد علمی به اطلاع آنها رسید.

رییس‌زاده با بیان اینکه مسوولان سازمان نظام پزشکی و اعضای مجمع سازمان درخواست داشتند تا افرادی از هر طیف که در حوادث اخیر آسیب دیدند بدون سوگیری رسیدگی شود گفت: که در همین راستا مکاتباتی با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت گرفت. همچنین برخی اعضا ی مجمع عمومی تاکید داشتند که از خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها در راستای وظیفه اصلی خود استفاده شود که این موضوع نیز پیگیری شد.

روند رسیدگی به پرونده خانم امینی با صداقت کامل درحال رسیدگی است

وی افزود: روند رسیدگی به پرونده خانم امینی با صداقت کامل درحال رسیدگی است، از سوی دیگر سو استفاده برخی عناصر تجزیه طلب و افرادی که نماینده دشمنان ملت هستند از این جریان محکوم است. دلیلی ندارد به دلیل وقوع یک حادثه تاسف بار برخی امنیت کشور، فضای کسب و کار مردم و فضای علمی را مشوش کنند. هر گروهی و هر جریانی و حزبی که از این موضوع در این راستا استفاده می‌کند قطعا دشمن پیشرفت و آبادانی و آرامش کشور است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه پزشکی همواره در خدمت و در کنارمردم بوده است افزود: اعضای شریف جامعه پزشکی کشور همواره با گفت‌وگو پیگیر خواسته ها و اعتراضات خود بوده اند و در این موضوع هم به همین شکل عمل کردند و معتقدم باید فضای امنی برای اعتراض و بیان انتقادها در کشور فراهم شود تا مرز اعتراض و اغتشاش مشخص باشد تا دشمن نتواند فضای اعتراض را به اغتشاش آلوده کند.

فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای ما حجت است

وی گفت: دشمن به دنبال اغتشاش است نه شنیده شدن صدای منتقدان، بسیاری از منتقدان به دنبال پیشرفت کشور هستند و مدافع تمامیت ارضی کشور هستند، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حالا که فضا و نیت دشمنان مشخص شده است افرادی که با عجله و شتابان در مورد حوادث پیش آمده اظهار نظرهایی غیر دقیق داشتند لازم است نظرات خود را اصلاح کنند. اعضای جامعه پزشکی با درایت و هوشیاری با این ماجرا برخورد کردند و در مراکز درمانی نیز به همه مصدومان خدمات ارائه شد.

رییس‌زاده ادامه داد: همچنین مطالب انتقادی جوانان و تشکل‌ها ی حوزه سلامت به جد پیگیری شد و نتایج به آنها اعلام خواهد شد و ما نیز از انتقاد در راستای پیشرفت جامعه و جامعه پزشکی استقبال می‌کنیم. از همه عزیزان در جامعه پزشکی تقدیر می‌کنم که با درایت با این موضوع برخورد کردند و در ارائه خدمت به مصدومان شبانه روز تلاش کردند. فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای جامعه پزشکی در این خصوص حجت است که همه جامعه پزشکی مخالف اغتشاش و آسیب زدن به اموال عمومی هستند اما معتقدیم باید فضای اعتراض منطقی و مسالمت آمیز نیز فراهم باشد.

آیا روسیه در پی یک آزمایش اتمی است؟

آیا روسیه در پی یک آزمایش اتمی است؟

برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند که روسیه احتمال دارد یک سلاح اتمی را در مرز با اوکراین یا قطب شمال آزمایش کند.

آیا روسیه در پی یک آزمایش اتمی است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند که روسیه قرار است یک اژدر با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «ال‌بی‌سی» گمان می‌رود که زیردریایی« بلوگرود» که اژدر «پوزیدون» را حمل می‌کند، این سلاح  در اطراف منطقه دریای «کارا» آزمایش کند. در همین حال، قطاری که توسط یگان اتمی وزارت دفاع روسیه اداره می‌شود، به سمت اوکراین  در حال حرکت است و گفته می‌شود که این تحرکات «سیگنالی» به قدرت‌های غربی است.

روزنامه انگلیسی «تایمز» نیز گزارش داده که روسیه ممکن است در حال آماده سازی یک آزمایش اتمی در مرزهای اوکراین باشد و یکی از منابع دفاعی گفته  که ممکن است این اتفاق در دریای سیاه رخ دهد.

یک روزنامه ایتالیایی نیز از هشدار ناتو به اعضای خود در زمینه ماموریت زیر دریایی روسیه در قطب شمال که مجهز به یک «ابراژدر اتمی» است، خبر داد.

روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» گزارش داد که ناتو با ارسال اطلاعاتی به کشورهای عضو خود نسبت به ماموریت زیردریایی اتمی روسی به نام «بلگورود» که حامل ابراژدر اتمی است، هشدار داده است. 

 

این زیردریایی جدید ماه جولای به آب انداخته شد و اکنون پس از دخالت احتمالی در خرابکاری خطوط لوله انتقال گاز «نورد استریم» در آب‌های قطب شمال  مستقر است. ناتو از شلیک اژدر اتمی « پوزئیدون» هراس دارد. این اژدر می‌تواند تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر زیر آب حرکت کند و سپس در نزدیکی ساحل منفجر شود و سونامی رادیواکتیو ایجاد کند.

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین به تازگی در سرمقاله خود نوشت، چین هشدار داده که اجازه دادن به اوکراین برای پیوستن به ناتو  به تشدید اجتناب ناپذیر درگیری منجر خواهد شد و تهدیدهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را برای استفاده از سلاح اتمی در پی خواهد داشت.

این روزنامه هشدار داده که در صورت وقوع درگیری، همه کشورهای اروپایی زیرسایه یک جنگ اتمی احتمالی قرار خواهند گرفت.

گلوبال تایمز نوشت، در این صورت، نه برای اوکراین و نه برای جهان، هیچ امنیتی وجود نخواهد داشت.

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون سازمان اطلاعات اوکراین نیز در اظهار نظری  خطر استفاده روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین را «بسیار بالا» توصیف کرده است.

اسکیبیتسکی گفت: «آنها احتمالاً مکان‌هایی را در امتداد خط مقدم از جمله مراکز مهم فرماندهی و زیرساخت‌های حیاتی هدف قرار خواهند داد. برای متوقف کردن روس‌ها، ما نه تنها به سامانه‌های ضد هوایی، بلکه به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم.»

ژنرال «کوین رایان» وابسته سابق نظامی آمریکا در روسیه نیز گفت: «سلاح‌های ناتو در حال جنگ با  روسیه هستند و مهمتر از همه، دولت روسیه مورد حمله مستقیم قرار خواهد گرفت و همانطور که می‌دانیم، این محرکی برای استفاده از سلاح‌های  اتمی است.»

پیشتر یک فرمانده سابق ارتش روسیه سریعترین مسیر برای شکست اوکراین را محو کردن انگلیس و جزایر اطراف آن از روی نقشه و تبدیل آن به یک کشور جهان سوم دانست.

«آندری گورولیوف» فرمانده بازنشسته ارتش روسیه و نماینده فعلی دومای این کشور گفت که سریعترین راه شکست دادن اوکراین از بین بردن انگلیس و تبدیل کردن آن به یک کشور جهان سومی است.

گورولیوف اظهار داشت، لندن می‌داند که هیچ دفاعی برابر موشک‌های ابرفراصوت روسیه ندارد. انگلیسی‌ها این را هم می‌دانند که هدف اصلی [حمله روسیه] نه آلمان و نه فرانسه بلکه انگلیس خواهد بود

عملیات حجیم دشمن با چند استراتژی‌ رسانه‌ای/ دشمنان از چه زمانی منتظر اغتشاش بودند؟

عملیات حجیم دشمن با چند استراتژی‌ رسانه‌ای/ دشمنان از چه زمانی منتظر اغتشاش بودند؟

مدیرعامل خبرگزاری فارس دشمن را دارای چند استراتژی مشخص دانست و یکی از استراتژی‌های مهم دشمنان را ارائه اخبار منفی عنوان کرد

عملیات حجیم دشمن با چند استراتژی‌ رسانه‌ای/ دشمنان از چه زمانی منتظر اغتشاش بودند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس امروز سه شنبه 12 مهر در همایش «بررسی نقش نخبگان در جهاد تبیین» گفت: عملیات روانیِ گسترده‌ای در روزهای گذشته دیدیم، رهبر معظم انقلاب هم در سخنانشان به آن اشاره کردند. دشمنان برای اجرای این عملیات هزاران ساعت وقت گذاشته و آماده بودند.

وی افزود: برنامه دشمن این بود که از ابتدای مهر ماه و با شروع سال تحصیلی اقداماتشان را در دانشگاه با بیانیه‌ها و تنش‌آفرینی‌هایی از این جنس شروع کنند تا جو دانشگاه ملتهب شود و به‌تبع آن، جامعه را متشنج کنند. گام بعد از صدور بیانیه، تحصن بود، بعد از تحصن قصد داشتند اعتصاب کنند و در نهایت می‌خواستند اغتشاش ایجاد کنند. 

مدیر عامل خبرگزاری فارس تشریح کرد: اما اتفاقی که برای خانم مهسا امینی رخ داد این اقدامات را جلو انداخت. چراکه سوژه‌ای به دست آورده بودند که نمی‌توانستند به راحتی از آن بگذرند؛ خانمِ کرد، اهل سنت و جوانِ غریبی جانش را از دست داده بود که این اتفاق همه شرایط را برای تهییج احساسات داشت. لذا این افراد قمار کردند و به سرعت سرِ اصل مطلب رفتند، از سه مرحله اول چشم پوشی کردند و به اغتشاش رسیدند.

 تیرانداز ادامه داد: در بحث تبیین اولین کار این است که بفهمیم ماجرا چیست. آن چیزی را که می‌خواهیم تبیین کنیم دقیقا باید بشناسیم، مرحله بعد تکنیک‌هایی هست که به وسیله آن بتوانیم تبیین را درست انجام دهیم. 

وی با اشاره بخشی از واقعیت‌های میدانی روزهای اخیر تصریح کرد:‌ در کف میدان با نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که احساس می‌کردند گیم بازی می‌کنند، مواجه بودیم. ما با آنها چه در زمان اغتشاشات که خبرنگاران ما در بین آنان حضور داشتند، چه بعد از آنکه بعضی از آنها بازداشت شدند و اطلاعاتی از آنها به دست آمد همراه بودیم.

وی گفت:‌ این جوانان عمدتاً زیر 20 سال سن داشتند و شرایط زندگی آنها به نحوی بود که دغدغه معیشت نداشتند. برعکس قضایای اتفاق افتاده در آبان 98 که در آنجا مسئله اول معیشت بود، جوانانی که در حوادث چند روز گذشته حضور داشتند خیلی دغدغه معیشت نداشتند که این مسئله از موبایل‌‌های‌شان، تیپ‌شان، خودروهای‌شان و کسانی که دنبال آنها می‌آمدند مشخص بود و نشان می‌داد علاوه براینکه خیلی مشکل معیشتی ندارند بلکه از قشرهای نسبتاً مرفه جامعه هستند. 

تیرانداز افزود: بخش قابل توجهی از این افراد آزادی‌های حرام را به نحو کامل در زندگی خودشان داشتند؛ معتقدند بودند روابط با جنس مخالف می‌تواند حداکثری باشد و قبح استعمال مواد مخدر و بحث‌های مربوط به مشروبات الکلی و ... در پیش آنها ریخته بود، در کف میدان با چنین جماعتی مواجه بودیم. خیلی از این افراد پیوند خانوادگی عمیقی نداشتند. یعنی یا پدر و مادر از هم جدا زندگی می‌کردند یا متأسفانه در حین ازدواج با فرد سومی ارتباط داشتند که نشان‌دهنده سبک زندگی آنان بود.

وی با بیان اینکه در این حوادث چند مسئله روی هم سایه  انداخته بود، تشریح کرد: نمی‌توانیم اعتراض کف میدانی را منحصر به این افراد بدانیم. شاید کسی باشد که از گرانی ناراضی است، ممکن بود او هم نظاره کند حتی شاید بدش هم نمی‌آمد اقدامی انجام دهد تا تنبیهی برای مسئولان باشد، عده‌ای با لایک کردن یا بوق زدن در خیابان نیز به با حوادث پیش آمده نوعی همراهی اولیه داشتند.

تیرانداز با اشاره به نقش آفرینی برخی از سیاسیون در این حوادث تصریح کرد:‌ خیلی از سیاسیون که امروز در رأس کار نیستند با انگیزه دیگری با این موج همراه شدند؛ بیانیه‌های روز اول را دیدیم، بعد از سال 88 چنین بیانیه‌های صریحی که مردم را برای ریختن به کف خیابان تهییج کند نداشتیم. خیلی از این آقایانی که سال 88 برای اغتشاشات میدان‌داری می‌کردند  زمانی که آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری برای وزرایش می‌خواست رأی اعتماد بگیرد چفیه گردن‌شان انداخته بودند و در حال رأی اعتماد گرفتن بودند.

وی گفت: ریشه‌یابی که می‌کنیم می‌بینیم برخی افراد براساس منافع شخصی به راحتی رنگ عوض می‌کنند. عده دیگری به حق یا ناحق ممکن بود از وضعیتی که در کشور وجود دارد و ناکارآمدی‌های کوچک ناراضی باشند. همه اینها با هم مخلوط شده و موجب شده بود که چنین تصویری ایجاد شود.

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: دشمن با چند استراتژی مشخص شروع به کار حجیم رسانه‌ای کرد. اقلیتی که در بیشترین حالت در اوج شلوغی‌ها کمتر از 50 هزار نفر در کل کشور بودند و بیشتر از آن نداشتیم.

وی افزود: دسته‌های کوچک در خیابان‌های مختلف به راه افتاده بودند که شامل بچه‌هایی بودند که وقتی کوکتل مولوتف‌ می‌انداختند، آتش می‌زدند و سنگ می‌انداختند فکر می‌کردند گیم بازی می‌کنند یا قبلاً در فضای مجازی نیز چنین اقداماتی انجام داده بودند.

تیرانداز تصریح کرد: حادثه غمناکی که برای خانم مهسا امینی رخ داد همه این مسائل با هم ترکیب شده بود که در این بین وظیفه تبیین برعهده ما بود.

وی با بیان اینکه گردوغبارها نسبت به روزهای اول کم شده است، تشریح کرد:‌ روزهای اول خیلی از دوستان من و شما مانده بودند و صحنه را نمی‌توانستند دقیق ببینند. البته کسانیکه سن‌شان بالاتر است یادشان هست در سال 88 حدود 7-8 ماه این وضعیت فتنه‌گون طول کشید تا برخی واقعیت را متوجه شوند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: بلکه حتی عده‌ای تا دو دوره انتخابات بعدی، یعنی حدود هشت سال بعد نیز متوجه ماجرا نشده بودند؛ از آنجایی که با پرچم سبز و اسم امام حسین (ع) و به اسم دین و نخست‌وزیر امام در میدان آمده بودند کار خیلی سخت بود ولی الان در روزهای اول موقعیت خودشان را نشان دادند. 

وی با اشاره به اقداماتی که باید در جهاد تبیین انجام شود گفت: گام اول وزن دادن به هر کدام از مؤلفه‌هایی است که در شرایط فتنه مؤثر هستند و اجازه دادن به اینکه مردم بفهمند و مرز خودشان را از آنها جدا کنند. 

تیرانداز گفت: دشمن چند استراتژی مشخص دارد؛ یکی از استراتژی‌های مهم آنان ارائه اخبار منفی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این نیز در سخنانی اشاره کردند هر 10 دقیقه یک خبر ملتهب‌کننده منتشر می‌شود. ما که در رصد رسانه‌ها هستیم می‌بینیم در زمان کمتر از 10 دقیقه این اخبار منفی منتشر می‌شوند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس افزود: عملیات روانی هر 10 دقیقه یکبار؛ کار دوم این بود که ایجاد یأس کنند و نشان دهند آینده‌ای وجود ندارد. از بچه‌هایی که با آنها صحبت کرده بودند این مطالب به دست آمده بود؛ نوجوانان و جوانان ایران قدیم را خوب می‌دانستند، وضعیت‌ شرایط فعلی را بد می‌دیدند و نگاه آنها به آینده سیاه بود. این ذهنیت و این تصویرسازی برای همه شکل گرفته بود. چنین نگاهی به آینده چه اتفاقی می‌تواند رقم بزند؟

وی گفت:‌کار بعدی دشمن مشغول‌سازی افکار ماست. خیلی از جوانان و حتی مسن‌ها درگیر فضای مجازی و مصرف‌کننده شده‌ایم و دائم در حال حرکت بین کانال‌ها، گروه‌ها و پیج‌ها هستیم و بدون اینکه تفکر و تجزیه تحلیلی نسبت به موضوعات داشته باشیم وقت‌مان را صرف می‌کنیم. به همین دلیل امروز می‌بینیم دانشگاه شریف که جزو دانشگاه‌هایی است که باید الگو باشد چنین ابتذالی در آن به وقوع می‌پیوندد.

 تیرانداز تشریح کرد:‌ به جای اینکه دانشگاه رهبر حرکات اجتماعی باشد از فوتبالیست‌ها و هنرمندان خط می‌گیرند، در حالی که دانشجوی کارشناسی ما در دانشگاه شریف جزو باهوش‌ترین فرزندان هستند، الفاظی رکیک و استادیومی به کار می‌برند تا هیجانات‌شان را تخلیه کنند؛ این فضا محصول نداشتن فکر و تعقل نکردن در جامعه است.

وی تصریح کرد: نکته بعدی ایجاد بی‌اعتمادی بین مسئولین و متدینین نظام است که جزو استراتژی‌های عملیات‌رسانی دشمن به شمار می‌رود و درصدد هستند دین را عامل هر بدبختی نشان دهند. کسانی که اهل خوش‌گذرانی‌اند و اهل عملکرد مبتنی بر غریزه‌های فردی هستند هر چقدر هم که در رفاه و آزادی داشته باشند به دلیل عدم همخوانی این سبک زندگی با فطرت‌شان ندارد دچار افسردگی می‌شوند، لذا لذتی از زندگی نمی‌برند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: این سبک زندگی با اصالتِ لذت شروع می‌شود و مفهوم زندگی برای‌شان این است که فقط لذت ببریم اما این لذت‌های حرام عملاً منجر به این می‌شود که دچار افسردگی شوند. به عنوان مثال آمار خودکشی در شمال شهر خیلی بیشتر از قشر کم برخوردار است. دشمن توانسته دین را عامل این حس ناخوشی و ناراحتی که از وضعیت فعلی دارند و خودشان هم نمی‌دانند برای چه این اتفاق رخ داده مسئله نشان دهد. 

وی افزود: دشمن عامل بدبختی را دین، نظام اسلامی، روحانیت و متدینین نشان دهند. برای همین است که این رفتار خشن را از آنها می‌بینیم؛ احساس می‌کنند انتقام  همه ناکامی‌های زندگی‌شان را باید از روحانیت بگیرند. این تصویری است که برای جوانان و نوجوانان‌مان ساخته‌اند.

تیرانداز تصریح کرد: یکی از شعارهایی که سال 98 می‌دادند رضاخان روحت شاد بود. در تجمعات چند روز اخیر از این شعارها خبری نبود، چرا که مسئول این پروژه عوض شده بود و سلطنت‌‌طلبان مسئولیت آن را برعهده نداشتند و جریانات چپ عهده‌دار این مسئله بودند، چرا که شعار زن زندگی آزادی اولین بار در سال 1990 سر داده شد.

وی با اشاره به اقدامات برخی مسئولین تصریح کرد: مثلاً برخی از مسئولین مردد هستند که دشمن به آنها حمله می‌‌کند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند چراکه شجاعت ندارند و از تبعات آن می‌ترسند. البته در کنار همه مسئولین شجاعی که دارند زحمت می‌کشند به این افراد نیز باید توجه‌ کرد.

تیرانداز با بیان اینکه برخی از مسئولین متأسفانه درگیر کسب محبوبیت، لایک و فالوور و مسائلی از این دست هستند، گفت: اظهار نظرات‌ این افراد را هم دیده‌ایم یکی از این عزیزان محترم چند روز پیش در ایامی که این حوادث در حال رخ دادن بود گفته بود جمع کنید این حرف‌ها را؛ کومله و دمکرات کجا هستند؟ اینها یکسری نوجوان هستند که بلد نیستیم با آنها حرف بزنیم. این فرد بخشی از ماجرا را دیده اما چون صحنه را کامل متوجه نشده و قدری ژست روشنفکرانه می‌خواهد نشان دهد این مسائل را گفته است، که فرمایشات دیروز آقا بسیار روشنگرانه بود و ان‌شاءالله این افراد مواضع خود را اصلاح می کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: در جبهه خودی افراد کم تجربه داریم برخی افراد هستند که سابقه خوب انقلابی دارند و حرف‌هایی می‌زنند که گویی قصد دارند بنزین روی آتش بریزند. اگر سابقه‌ آنان نبود انسان تعجب می‌کند مگر می‌شود تبعات چنین سخنانی را ندانیم. همان حرف‌هایی که در قبال فوتبالیست‌ها زدند و ...

وی با بیان اینکه افرادی هستند که از جایی ناراحت‌اند و احساس می‌کنند حق‌شان پایمال شده، گفت: مواجهه ما با دشمن مواجهه حق با باطل است و مواجهه شیطان و پروردگار است. البته ما مسیر را می‌بینیم و می‌گوییم اگر به خوبی عمل کنیم و از روش‌های درست بهره ببریم و از روش‌های ماکیاولی استفاده نکنیم حتماً براساس بشارت خداوند که وعده داده حز‌ب‌الله پیروز می‌شود موفق خواهیم شد. این مسیر برای ما مشخص است این کارزارها برای امتحان ما و شما است که در مواجهه با جامعه چگونه می‌توانیم از افکار درست و دقیق استفاده کنیم و تبیین را انجام دهیم.

تیرانداز گفت: جدال ما جدال نابرابری است دشمن لجستیک قوی دارد. میلیون‌‌ها دلار برای عرصه رسانه و جنگ تبلیغاتی‌اش هزینه و اجماع می‌کند. این جدال نابرابر است ولی ما پروردگار را داریم ما افراد مخلصی داریم که اگر بنا باشد پیروزی اتفاق بیفتد از دریچه زحمات آنها و توکل به ارتباط با پروردگار است.

تیرانداز افزود: چند نوع مواجهه با رسانه داریم بخشی از این کارها بیانیه صادر کردن است. این جنس کارهایی که جز سطحی‌ترین کارهایی است که در رسانه ممکن است اتفاق افتد. در زمان فعلی برای تربیت فرزندان هم این کار نتیجه نمی‌دهد؛ چراکه روانشناسان می‌گویند اشباع ایجاد می‌شود و بچه‌های امروزی نیز دیگر چنین چیزهایی را قبول ندارند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: سطح بالاتر این است که احساسات را تحریک کنند؛ همین کاری که جریان شیطانی انجام می‌دهد. البته بدان معنا نیست که ما نباید این کار را انجام دهیم. احساسات هم جزیی از وجود بشری است و برای آن هم باید برنامه داشته باشیم. غریزه را تحریک می‌کند، تهییج می‌کند، می‌ترساند و به اهداف خود می‌رسند.

وی گفت: سطح دیگر استدلال کردن است.  خیلی از کارهایی که می‌بینیم ممکن است برای من و شما حقیقتش واضح باشد و برایمان جایِ سوال داشته باشد که چطور مردم متوجه نمی‌شوند. برای اینکه ما را مشغول می‌کنند و اجازه فکر کردن به ما نمی‌دهند. 

تیرانداز تصریح کرد: در سطح بالاتر از آن  فقط استدلال درست داشتن کفایت نمی‌کند. باید جامعه را به سمت فکر کردن و استدلال کردن سوق داد. آقا می‌فرماید حرف من را نزنید حرفی که اعتقاد دارید را بیان کنید. این در واقع به همین نکته پاسخ می‌دهد یعنی اگر می‌خواهیم مشکلات کشور به صورت دقیق فهم شود و دشمن کمترین استفاده را از آن ببرد باید کمک کنیم جامعه اهل تعقل و تفکر شود و این تضارب افکار و استدلال منجر به رشد عمومی جامعه می‌شود. امیرالمؤمنین (ع) نیز در حدیثی این نکته را می‌فرمایند و دقیقاً به همین فرایند اشاره می‌کنند؛ چیزی ماندگار می‌شود که جامعه بافکر و تعقلش قبول داشته باشد و یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در جهاد تبیین انجام دهیم مد نظر قرار دادن این موضوع است. 

وی گفت: برای تبیین سه سطح نیاز داریم؛ سطح اول تکنیکی است و بسته‌بندی کردن محتوا است که چطور خبر بنویسم چطور تیتر بزنیم که جزو مهارت‌های حداقلی به حساب می‌آید که باید در کار تبیینی فرا بگیریم و به کار ببندیم.

تیرانداز تصریح کرد: سطح بالاتر از این مرحله؛ علم داشتن نسبت به موضوعی که قصد تبیین آن را داریم، وقتی می‌خواهیم تبیین کنیم میدان و صحنه را باید کامل بشناسیم یعنی اگر می‌خواهیم در مورد خشکسالی و بی‌آبی صحبت کنیم باید اعداد و رقم‌ها و کم و کیف آن حوزه را بدانیم وگرنه اگر وارد شوم با اولین چالش و پرسش انتقادی ممکن است نتوانم تبیین لازم را انجام بدهم.

وی تصریح کرد: لایه دوم شناخت علمی و تخصصی نسبت به موضوع  است. لایه مهم‌تر نگاه نظری و جهان‌بینی ما است که چطور پدیده‌ها را تفسیر می‌کنیم. دشمن امروز به قابلیتی رسیده است که کوچک‌ترین مسئله و ناکارآمدی‌های کف میدان را می‌تواند به دین و ناکارآمدی نظام سیاسی وصل کند و خیلی راحت این کار را انجام می‌دهد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار کرد: این افراد وقتی  از آزادی زن سخن می گویند انسان عصبانی می‌شود. به عنوان مثال هلندی‌ها نام یکی از پل‌هایشان را «زن، زندگی، آزادی» گذاشتند این در حالی است که در یکی از خیابان‌های آنها مبتذلترین عرضه شیوه زن و پشت ویترین نگه داشتن آنان را شاهد هستیم. آزادی زن اینگونه است؟ آزادی که بی‌بی‌سی برای ما تبیین می‌کند از جنس این مسائل است.

وی گفت: بعد امروز ما باید در مقام دفاع از او تبیین کنیم که انقلاب اسلامی به زن حرمت داده است و برای وی احترام قائل شده و آنها را به همان اندازه که هست بزرگ کرده است. بنابراین می‌بینیم به راحتی موضوعات را تفسیر می‌کنند. تفسیر بی‌بی‌سی از آزادی به گونه‌ای است ولی تفسیر ما به گونه‌ دیگری است، اگر مجهز به جهان‌بینی درست نباشیم قافیه را خواهیم باخت. 

تیرانداز تصریح کرد: در غرب اصالت براساس لذت است ولی در کشور ما نگاه بندگی و عبودیت الهی وجود دارد؛ عرصه ما نزاع و جنگ بین این دو تفکر است. این اتفاق که برای خانم مهسا امینی رخ داد معلوم شد به خاطر مریضی‌های قبلی بود ولی حتی اگر به فرض محال پلیس خطایی کرده بود نظام اسلامی مقصر بود؟ جامعه‌ای که اهل تعقل نیست و فکر نمی‌کند، تفسیر دشمنان را به سرعت قبول می‌کند و آن را به نظام ولایت فقیه وصل می‌کند. این جامعه مریض است و من و شما باید کمک کنیم این جامعه اهل فکر کردن شود. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: حتماً‌ نسبت به دختر و پسری که فرزند و خواهر و بردار کوچک ما است وظیفه داریم. حتماً باید کمک کنیم مسیر هدایت‌ تک تک اینها را رقم بزنیم و از خدا بخواهیم هدایت ما را هم به واسطه ورود به چنین میدانی تسهیل کند و ان‌شاءالله همه ما عاقبت‌بخیری بشویم.

وزارت دفاع: پلیس امنیت‌ساز و مردمی، مظهر اقتدار کشور است

وزارت دفاع: پلیس امنیت‌ساز و مردمی، مظهر اقتدار کشور است

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، پلیس امنیت‌ساز و مردمی را مظهر اقتدار کشور و موجب افتخار ملت عظیم‌الشأن ایران دانست.

وزارت دفاع: پلیس امنیت‌ساز و مردمی، مظهر اقتدار کشور است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، پلیس امنیت‌ساز و مردمی را مظهر اقتدار کشور و موجب افتخار ملت عظیم‌الشأن ایران دانست.

در بیانیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمده است:

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ارکان امنیت ساز کشور، مجاهدت ها و تلاش های ارزنده و افتخار آمیزی را برای تولید امنیت و آگاهی بخشی به جامعه در قبال حاکمیت قانون و صیانت از ارزش‌های اجتماعی ، رقم زده است، این واقعیت بیانگر توانمندی فرماندهان و کارکنان خدوم و متعهد آن در به کارگیری هوشمندانه منابع و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری در اجرای مأموریت‌های محوله می باشد.

این بیانیه مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن که امروزه پیچیده‌تر و گسترده‌تر در چاچوب جنگ شناختی علیه نظام و انقلاب اسلامی دنبال می شود را از مهم‌ترین عرصه‌های مأموریتی فرماندهی انتظامی در شرایط خطیر کنونی کشور قلمداد و خاطر نشان کرده است: از جمله عرصه‌های نوین در حوزه مطالبات و انتظارات از فرماندهی انتظامی مقابله هوشمندانه، قاطعانه و موفق با بسترها، مصادیق و مظاهر هنجارشکنی‌های اخلاقی و فرهنگی و تلاش برای صیانت جامعه در برابر تهدیدات ناشی از سناریو‌ها و پروژه‌های خصمانه در هجمه به بنیان‌های فکری و اخلاقی جامعه است که در کنار رسالت و مسئولیت‌های سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و صاحب نقش در این عرصه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقابله مستمر و موثر با اشرار و سوداگران مرگ، حفظ جان، مال، ناموس و آبروی ملت عزیز ایران اسلامی و ایجاد محیطی امن و آرام برای زندگی مردم و ارتقای رعایت قانون در جامعه که هم اکنون در بستر مجاهدت‌های غیور مردان فرماندهی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور حادث شده، موجبات پایداری و تداوم امنیت توسط این سازمان مقتدر و ولایی را فراهم آورده است.

این بیانیه در پایان با تعظیم به مقام شامخ شهیدان، جانبازان و ایثارگران فرماندهی انتظامی در هشت سال دفاع مقدس و عرصه‌های خطیر و دشوار امنیت، آرامش و نظم عمومی جامعه اسلامی به ویژه ایستادگی و مقابله هوشمندانه با فتنه‌ها و اقدامات تروریستی مزدوران مسلح وابسته به استکبار جهانی، پلیس مقتدر و مردمی را سرمایه بزرگ میهن اسلامی توصیف نموده و تأکید کرده است: فرماندهی انتظامی با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نظم، انضباط و امنیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف را اولویت و راهبرد اصلی خود تلقی نموده و با برخورداری از ظرفیت ها و توانمندی های ممتاز و قدرتمند خود همراه با سایر نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور در صیانت از امنیت و آرامش پایدار میهن عزیز لحظه ای درنگ نکرده و با هرگونه تهدید و طمع دشمنان برای به مخاطره انداختن هنجارها و ارزش ها و ملت عظیم الشان ایران قاطعانه برخورد خواهد کرد.

واکنش رهبر انقلاب به حوادث اخیر؛ درگذشت دختر جوان دل ما را هم سوزاند/ ایجاد اغتشاش برای کشور برنامه ریزی شده بود

واکنش رهبر انقلاب به حوادث اخیر؛ درگذشت دختر جوان دل ما را هم سوزاند/ ایجاد اغتشاش برای کشور برنامه ریزی شده بود

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (دوشنبه) در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح در سخنان مهمی با اشاره به حوادث اخیر تأکید کردند: با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی امریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است. مشکل اصلی آنها با ایران قوی و مستقل و پیشرفت کشور است. ملت ایران در این حوادث کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده نیز هر جا که لازم باشد، شجاعانه وارد میدان خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان با حضور بر مزار شهیدان گمنام و قرائت فاتحه، به دلیران و قهرمانان دفاع از اسلام و ایران درود فرستادند.
فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنان مهمی درباره حوادث اخیر کشور گفتند: در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج و به ملت ایران ظلم شد. البته ملت ایران در این حادثه نیز همچون حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد و در آینده هم به همین صورت خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: در آینده نیز هر جا که دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آنکه بیش از همه سینه سپر خواهد کرد، ملت شجاع و مؤمن ایران است.
ایشان ملت ایران را همچون مولای خود حضرت امیرالمومنین علی(ع) ملتی مظلوم و در عین حال قوی خواندند و افزودند: در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنشِ به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیایند خیابانها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه این اغتشاش‌ها برنامه‌ریزی شده بود، گفتند: اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، بهانه دیگری به‌وجود می‌آوردند تا امسال در اول مهر، در کشور نا امنی و اغتشاش ایجاد کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: من به صراحت می‌گویم این اغتشاش‌ها و ناامنی‌ها، طراحی امریکا و رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی بود و حقوق بگیران آنها و برخی از ایرانی های خائن در خارج به آنها کمک کردند.
ایشان افزودند: برخی افراد نسبت به اینکه گفته شود فلان حادثه طراحی و کار دشمن بوده است، حساس هستند و سینه سپر می‌کنند برای دفاع از سازمان جاسوسی امریکا و صهیونیستها و انواع تحلیل‌ها و لفاظی‌های مغالطه‌آمیز را نیز به کار می‌گیرند تا بگویند کار خارجی‌ها نیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در دنیا، اغتشاش‌های زیادی به‌وجود می‌آید و در اروپا و به خصوص فرانسه و پاریس هر چند وقت یک‌بار اغتشاش مفصلی به‌وجود می‌آید اما آیا تاکنون شده است که رئیس‌جمهور امریکا مجلس نمایندگان امریکا از اغتشاشگران حمایت کنند و بیانیه بدهند؟ آیا سابقه دارد که پیام بدهند و بگویند در کنار شما هستیم؟ آیا سابقه دارد رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری امریکا و مزدوران آنها همانند برخی دولت‌های منطقه و از جمله سعودی‌ها از اغتشاشگران در این کشورها حمایت کنند؟ و آیا سابقه دارد امریکایی‌ها اعلام کنند که ما فلان سخت‌افزار یا نرم‌افزار اینترنتی را در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهیم تا به راحتی ارتباط برقرار کنند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: اما چنین حمایت‌هایی در ایران بارها اتفاق افتاده است. پس چگونه است که برخی‌ها دست خارجی را نمی‌بینند و چگونه انسان هوشمند احساس نکند که در پشت این حوادث دستهای دیگری در کار است.
ایشان با تأکید بر اینکه اظهار تأسف امریکایی‌ها برای از دنیا رفتن یک دختر دروغ است و آنها برخلاف ظاهر، به علت به‌دست آوردن این بهانه برای حادثه آفرینی شادمان هستند، گفتند: در کشور، ‌مسئولان سه قوه اظهار تأسف کردند و قوه قضاییه قول داده است که موضوع را تا نهایت دنبال کند تا مشخص شود مقصری وجود دارد یا نه و اینکه مقصر کیست؟ تحقیق یعنی همین. حال، چگونه می‌شود یک سازمان و یک مجموعه عظیم خدمتگزار برای احتمال اینکه خطایی سر زده باشد، مورد تهمت قرار گیرد. هیچ منطقی پشت سر این کار نیست و این، کار عاملی جز دستگاههای جاسوسی و سیاست گذاران عنود خارجی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با طرح این سؤال که انگیزه دولتهای خارجی برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور چیست؟ افزودند: آنها احساس می کنند کشور در حال پیشرفت به سوی قدرت همه‌جانبه است و این موضوع را نمی‌توانند تحمل کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شتاب گرفتن پیشرفت کشور در همه بخشها و تلاشها برای گشوده شدن برخی گره‌های قدیمی و فعال شدن بخش تولید و دانش‌بنیان‌ها و توانایی کشور برای خنثی کردن تحریم‌ها تأکید کردند: آنها نمی‌خواهند این پیشرفتها در کشور شکل بگیرد و به منظور متوقف کردن این حرکت، برای تعطیلی دانشگاهها و ناامنی خیابانها و درگیر شدن مسئولان به مسائل جدید در شمال غرب و جنوب شرق کشور، برنامه‌ریزی کرده‌اند.
ایشان با تأکید بر اینکه دشمن در محاسبات خود درباره شمال غرب و جنوب شرق کشور دچار اشتباه است، گفتند: من در میان قوم بلوچ زندگی کرده‌ام و آنها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند. قوم کُرد نیز یکی از پیشرفته‌ترین اقوام ایرانی و علاقمند به میهن، اسلام و نظام هستند بنابراین نقشه آنها نخواهد گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: طراحی و اقدامات دشمنان نشان‌دهنده باطن آنها است. همان دشمنی که در اظهارات دیپلماسی می‌گوید ما قصد تهاجم به ایران و تغییر نظام و قصد دشمنی نداریم، چنین باطنی دارد و به دنبال توطئه ایجاد اغتشاش، ‌نابود کردن امنیت کشور و تحریک هیجان کسانی است که ممکن است با برخی هیجان‌ها تحریک شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه امریکا فقط مخالف جمهوری اسلامی نیست و با ایران قوی و مستقل نیز مخالف است، افزودند: آنها به دنبال ایران دوران پهلوی هستند که همچون گاو شیرده مطیع اوامر آنها بود.
ایشان گفتند: پشت صحنه قضایای اخیر، این زورگویان قرار دارند و دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان و یا بر سر با حجاب و بدحجاب نیست. خیلی از کسانی که حجاب کامل ندارند، جزو هواداران جدی جمهوری اسلامی هستند و در مراسم مختلف شرکت می‌کنند. دعوا و بحث بر سر استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند نکته را بیان کردند و افزودند: این کسانی که در خیابانها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می توان با یک تنبیه متوجه و هدایتشان کرد که اشتباه می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در مجموع همه کسانی که به خیابان آمده‌اند در مقابل ملت ایران و جوانان مؤمن و غیور، عده بسیار کمی هستند، گفتند: البته برخی از این افرادی که به خیابان می‌آیند، از بازمانده‌های عناصر ضربه خورده از جمهوری اسلامی همچون منافقان، تجزیه‌طلبان، سلطنت‌طلبان و خانواده‌های ساواکی‌های منفور هستند که قوه قضاییه باید به تناسب مشارکت در تخریبها و ضربه به امنیت خیابانها، مجازات تعیین، و آنها را محاکمه کند.
نکته دیگری که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، مواضع برخی خواص در ابتدای این ماجرا بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: در اول کار برخی خواص بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند. برخی از آنها اتهام را به سمت سازمان انتظامی بردند و برخی هم مجموعه نظام را متهم کردند. اکنون که دیدند قضیه چیست و نتیجه حرف‌های آنان با برنامه‌ریزی دشمن چه اتفاقاتی را در خیابانها رقم زده است، باید کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی، مخالفند.
ایشان افزودند: وقتی عنصر سیاسی امریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع گیری کنید.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین به موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری اشاره و خاطرنشان کردند: از نظر من این موضع‌گیری‌ها هیچ اهمیتی ندارد و نباید در مورد آنها حساسیت به خرج داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد.
ایشان البته افزودند: تطبیق اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه با قوه قضاییه است ولی از لحاظ عمومی، موضع‌گیری این افراد ارزشی ندارد و جامعه هنری و ورزشی با این مواضع دشمن شادکن آلوده نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان این بحث یاد و خاطره همه شهدای راه حق و شهدای انتظامی و نیروهای مسلح و شهدای مدافع امنیت و بویژه شهدای اخیر را گرامی داشتند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان، ورود چند هزار جوان با نشاط و پر انگیزه دانشگاهی به مجموعه نیروهای مسلح در هر سال را قدرت و بشارتی بزرگ و حامل پیام نوسازی و استحکام برای کشور خواندند و گفتند: حضور جوانان ایرانی در بخش‌های گوناگون علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی کشور حقیقتاً امیدآفرین است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات گمراه‌کننده بدخواهان در نشان دادن تصویری ناامید، بی‌مسئولیت و گسسته از ارزشها از جوانِ ایرانی، خاطرنشان کردند: واقعیت در نقطه مقابل این تبلیغات است و حرکت نسل جوان ما در همه عرصه‌ها یک حرکت درخشنده است.
ایشان در این زمینه به نقش‌آفرینی جوانان در دفاع از میهن و امنیت کشور، کمک به جبهه مقاومت و حرکت مقدس دفاع از حرم، خدمات اجتماعی، پیشرفتهای علمی، تولید و ابتکار، حضور میلیونی در آیین‌های مذهبی مانند راهپیمایی عظیم اربعین و راهپیمایی جاماندگان، مقابله با بیماری همه‌گیر، نهضت کمک‌های مؤمنانه، جهاد فرهنگی و امداد در حوادث طبیعی اشاره کردند و افزودند: این جوانان خستگی‌ناپذیر و فعال در میانه میدان، هرگز ناامید و گسسته از ارزشها نیستند و البته پیشتاز همه این عرصه‌ها و حرکتها نیز جوانان با ایمان بوده‌اند.
فرمانده کل قوا، نیروهای مسلح را از جمله ستونهای استحکام ملی خواندند و با تأکید بر ضرورت تقویت این عامل استحکام‌بخش، خاطرنشان کردند: تقویت نیروهای مسلح برای ایرانِ ما که با دشمنان قلدر و زورگویی همچون آمریکا مواجه است، اهمیت مضاعف دارد و مسئولان نظامی باید با بکارگیرهای راهکارهای نو و روزآمد، هوشمندسازی همه برنامه‌ها و ابزارها و تجهیزات، تقویت پژوهشهای علمی و طراحی بازهای پیچیده جنگ ترکیبی در مقابل جنگ ترکیبی دشمن، قدرت دفاعی کشور را افزایش دهند.
ایشان مسئولیت اصلی نیروهای مسلح را حراست از امنیت ملی به مثابه زیرساخت همه ابعاد زندگی اعم از امنیت در مسائل شخصی و امنیت در مسائل عمومی خواندند و افزودند: بدون امنیت پیشرفت در هیچ عرصه‌ای امکان‌پذیر نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نکته را هم افزودند که ناامنی در کشورهای بزرگ و از همه بدتر در آمریکا وجود دارد و همواره شاهد حمله به مدرسه، فروشگاه و رستورانهای آن هستیم.
 رهبر انقلاب، نیروهای مسلح را تأمین‌کنندگان امنیت کشور خواندند و گفتند: بنابراین تضعیف نیروهای مسلح، تضعیف امنیت کشور است و کسی که به پاسگاه پلیس یا پایگاه بسیج حمله می‌کند یا در سخنان خود به ارتش یا سپاه طعنه می‌زند، به امنیت کشور حمله می‌کند.
ایشان در این زمینه افزودند: پلیس موظف به ایستادن در مقابل مجرم و تأمین امنیت جامعه است، بنابراین تضعیف پلیس به معنی تقویت مجرمین است و کسی به پلیس حمله می‌کند، مردم را در مقابل مجرمین، اراذل و اوباش، سارقان و زورگیران بی‌دفاع می‌گذارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «امنیتِ درون‌زا» را امتیازی بزرگ برای کشور برشمردند و گفتند: امنیت ما کاملاً درون‌زا و بدون اتکا به دیگران است و این امنیت با امنیتی که دیگران از بیرون ایجاد کنند و به آن کشور نگاه استفاده از گاو شیرده داشته باشند، کاملاً متفاوت است.
ایشان، امنیت جمهوری اسلامی ایران را منبعث از اتکاء به قدرت پروردگار و پشتیبانی حضرت ولی‌عصر(عج) و اندیشه و ایستادگی و ملت و نیروهای مسلح خواندند و افزودند: آنکه به بیگانه متکی است، در روز مبادا همان نیروی خارجی او را تنها خواهد گذاشت چرا که نه می‌خواهد و نه می‌تواند از آن حراست و حفاظت کند.
در این مراسم سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه تحرکات عده‌ای از افراد غافل یا وابسته در ایجاد ناامنی، تردیدی در حرکت پر افتخار ملت سربلند ایران در جبهه حق نخواهد داشت، گفت: نیروهای مسلح در کنار مردم با وحدت و یکپارچگی در اجرای فرمان پیشرو و راهبرد مقاومت فعال نقش‌آفرین خواهند بود.
همچنین در این مراسم امیردریادار دوم شفقت فرمانده منتخب دانشگاههای ارتش، سردار سرتیپ غلامی فرمانده دانشگاه امام حسین و سردار سرتیپ دوم آهی فرمانده دانشگاه امام حسن گزارشی از برنامه‌های اقدامات و برنامه‌های تحصیلی این دانشگاهها بیان کردند.
اجرای سرود مشترک دانشجویی و اجرای رژه یگان‌های منتتخب بخش‌های دیگری از مراسم امروز بود.
مراسم مشترک دانش‌آموختگی نیروهای مسلح که امسال بر اساس نوبت در دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن برگزار شد، به صورت مستقیم و از طریق ارتباط تصویری در ۹ دانشگاه دیگر نیروهای مسلح نیز دریافت شد و دانشجویان این دانشگاهها سخنان فرمانده کل قوا را استماع کردند.

ایران امروز مهمترین عنصر اقتدار محور مقاومت است

ایران امروز مهمترین عنصر اقتدار محور مقاومت است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز (شنبه) در مراسم بزرگداشت، علامه سید محمد علی امین عالم فقید شیعیان لبنان در شهرک «شقرا»، به سخنرانی پرداخت.

او گفت: زندگی این عالمان بخش اصلی از تاریخ لبنان است و نمی توان بدون شناخت آنان به پیش حرکت کرد و همه باید تلاش کنند مخصوصا نسل جدید که امکانات بیشتری دارند تا مکتب و کتاب های علمای کشورمان را بررسی کنند و از این گنج بزرگ بهره ببرند. علامه سید محمد علی امین (ره) ادامه دهنده راه امام موسی صدر بود که دین را جدای از سیاست نمی دانست و در تمامی مسائل از مبارزه با اشغالگری و حمایت از فلسطین تا مسائل داخلی می توان خط فکری ایشان را در سلوک و موضعگیری های علامه دید. علامه امین در تمامی جنگ‌هایی که دشمن صهیونیستی علیه لبنان به راه انداخت تنها یک گزینه را در پیش گرفت و آن مقاومت بود. فکر، فرهنگ و اداره مقاومت در عمل گروه‌های مقاومت نمود پیدا می کند و علامه به این مسئله اهتمام می ورزید و نعمت وجود مقاومت را گرامی میداشت و ایشان و تمامی افرادی که در مکتب ایشان درس آموختند، نعمت مقاومت را شکرگزار هستند.

سید حسن نصرالله گفت: عزت و آبروی لبنانی ها را خود لبنانی ها گرفتند، نه شورای امنیت، سازمان ملل یا هیچ فرد دیگری. باید به نعمت مقاومت باید محکم پایبند باشیم و تحت تأثیر نظراتی قرار نگیریم که اصلاً جایگزینی برای مقاومت ارائه نمی دهند. فلسطینی ها امروز از مذاکرات و اسلو ناامید شده اند و مقاومت در کرانه باختری، غزه و همه مناطق در حال افزایش است زیرا چاره ای جز مقاومت ندارند.

او افزود: مدتی قبل سناتور جمهوری خواه با صراحت به حوادث سوریه و عراق اشاره کرد و از سرقت نفت و گاز و گندم برای اینکه مردم از سرما و گرسنگی بمیرند و اینکه نابود شوند، سخن گفت.دنیا قانونی ندارد و قانون بین المللی وجود ندارد و بدتر از قانون جنگل است.

دریافت متن پیشنهادی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی گام مهمی است

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد: درباره موضوع ترسیم مرز دریای و میادین نفت و گاز، پس از ماهها تلاش و جهاد و مبارزه سیاسی و میدانی و رسانه ای، مطلع شدیم که روسای سه گانه به شکل رسمی متن پیشنهادی برای حل این موضوع را دریافت کردند و این گام بسیار مهمی است.

او افزود: اهمیت آنچه امروز رخ داد، وجود متن مکتوب میانجیگر آمریکایی در مذاکرات تعیین مرزهای دریایی است که به دست روسای لبنانی رسید. روزهای حساسی را در پرونده مرزبندی در پیش داریم و مشخص خواهد شد که جایگاه مقامات کشور چیست و اوضاع به کجا می‌رود. اگر پرونده ترسیم مرزهای دریایی به نتیجه مطلوب و خوب برسد، نتیجه اتحاد، همکاری و همبستگی ملی خواهد بود. مردم لبنان از تکمیل این بیشترین سود را خواهند برد. امیدواریم پایان آن خوب باشد.

انتخاب رئیس جمهور لبنان موضوع مهمی است

سید حسن نصرالله گفت: برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور موضوع مهمی بود و نتایج رای گیری تاکیدی بر آنچه ما گفتیم است و ائتلاف سیاسی که اکثریت را داشته باشد، وجود ندارد.

او افزود: اداره کشور در سایه بحران عمیق و تحولات جهانی با رئیسی که می خواهد بخش زیادی از ملت لبنان را به چالش بکشد، چگونه ممکن است؟ گروههای سیاسی باید رایزنی های خود را در مرحله آتی فعال کنند به این امید که به تفاهمی دست یابند. جلسه انتخاب نشان داد که باید از منطقه به چالش طلبیدن فاصله گرفته شود و مشورت در اولویت قرار گیرد. درباره تشکیل دولت هم زمان اندک است

نصرالله با اشاره به واژگونی قایق مهاجرین اعلام کرد: ما به خانواده های قربانی غرق شده تسلیت عرض می کنیم و باید ماهیت این قبیل جنایات مشخص شود. مهاجرت غیرقانونی در قایق های مرگ شبیه جنایت است و خواستار تحقیق قضایی و جدی در زمینه قایق های مرگ هستیم.

غرب از هر حادثه‌ای در ایران برای هدف قرار دادن نظام جمهوری اسلامی سوء استفاده می‌کند

دبیرکل حزب الله لبنان به مسائل اخیر ایران پرداخت و گفت: غرب در حادثه مبهم درگذشت خانم امینی، هیاهوی ضد ایرانی به راه انداخت زیرا می خواست نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار دهد و  همیشه از هر حادثه ای برای رسیدن به این هدف سوء استفاده می کند. رسانه های بین المللی کسانی را که در روزهای اخیر ایران به خیابان ها آمدند را مردم ایران معرفی کردند، اما وقتی میلیون ها حامی نظام اسلامی بیرون آمدند، دنیا ساکت شد. رسانه های اسرائیلی در خصوص این موج حمایتی مردم از نظام سرخورده شدند.

او تاکید کرد: ایران امروز در محور مقاومت قرار دارد و از روزهای آغازین پیروزی انقلاب در موضع هدف قرار گرفته است. ایران قوی، عزیز و توانمند است و دولت‌های متوالی آمریکا می‌دانند که نمی‌توانند علیه ایران جنگ به راه اندازند.

نصر الله تاکید کرد: به دوستان ایران در همه جا می‌گویم که اصلا نگران نباشید. جمهوری اسلامی ایران که در قانون اساسی‌اش نوشته که حاکم حقیقی آن امام زمان است، قوی‌تر از آن است که بتوانند به آن صدمه‌ای بزنند. لذا نگران نباشید. خطرناک‌تر از این مسائل هم پیش آمده. تکیه جمهوری اسلامی به ایمان به خدا و رهبر استثنایی و شجاع و مدبر و ملت شهادت‌طلب و فداکار و مجاهد ایران است. تحریک دائم افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی شیطانی است و رسانه های غربی و عربی حاشیه خلیج فارس برای تحریک مردم علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند. کافی است این ابلهان و احمق های غربی به مناسبت های مختلف مردم ایران و تشییع تاریخی شهید حاج قاسم سلیمانی را تماشا کنند تا اراده مردم ایران را ببینند.

بدون حضور ایران، فلسطین امروز کجا بود

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تفرقه افکنی برخی رسانه ها و افراد درباره رابطه ایران و عراق، گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران در مقابل داعش در کنار کشورهای منطقه نبود، دولت های این کشورها کجا بودند؟ نیروهای استکبار به دنبال تحریک مردم عزیز عراق علیه ایران و ملت ایران هستند تا دو ملت را از هم جدا کنند. اما مردم عراق نمی توانند حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ایستادگی ایران در کنار عراق در مقابله با داعش را فراموش کنند. مردم عادی نمی توانند با محبت و عشق به عربستان که پنج هزار بمب گذار انتحاری را به عراق فرستاد، نگاه کنند سپس با جمهوری اسلامی ایران که هر کاری برای آزادی عراق انجام داد، دشمنی کنند. اینها جنجال رسانه ای است.

او افزود: بدون حضور ایران بعد از کمپ دیوید، فلسطین، لبنان و اسرائیل امروز کجا بودند؟ امروز مهمترین عنصر اقتدار محور مقاومت، جمهوری اسلامی ایران است.

تصاویر جدید از موشک‌باران مقر تروریست‌ها توسط سپاه پاسداران


نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود مقر تروریست‌های اقلیم شمال عراق را منهدم کرد.

فیلم | تصاویر جدید از موشک‌باران مقر تروریست‌ها توسط سپاه پاسداران

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر با استفاده از موشک‌های بالستیک زمین به زمین خود، مقر تروریست‌های اقلیم شمال عراق را منهدم و به تازگی تصاویر جدیدی از این عملیات منتشر کرده است.

در این تصاویر، نیروی زمینی سپاه پاسداران با استفاده از پهپادهای شناسایی مقرهای تروریست‌ها را شناسایی کرده و با موشک‌‌های بالستیک خود آن‌ها را هدف قرار می‌دهد که در ادامه تصاویر عملیات مذکور را مشاهده می‌کنید: 

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه (ششم مهر) اعلام کرد: تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به‌طور دقیق به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌ها اصابت و منجر به انهدام کامل آن‌ها شده‌ است.

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ششم مهر در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز مرحله جدید عملیات  علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق تاکید کرد: عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

امیری:عده ای دنبال تجزیه و دودستگی در ایران هستند

امیری:عده ای دنبال تجزیه و دودستگی در ایران هستند / نباید از آتش زدن قرآن و پرچم امام حسین بی تفاوت گذشت

هافبک تیم ملی و باشگاه پرسپولیس نسبت به مسائل اخیر واکنش نشان داد.

امیری:عده ای دنبال تجزیه و دودستگی در ایران هستند / نباید از آتش زدن قرآن و پرچم امام حسین بی تفاوت گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس، وحید امیری، هافبک تیم ملی کشورمان و عضو باشگاه پرسپولیس نسبت به مسائل اخیر کشور واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: این که یک عده‌ای در مورد مسئله‌ای به این مهمی و مرگ یک انسان بی‌گناه آن هم دختری از دختران سرزمینمان سکوت می‌کنند، دلیلی بر بی‌اعتنایی نیست اما برای کسی مثل من که همیشه از دودستگی گریزان بوده سخت بود در مورد مرگ مظلومانه مهسا امینی بنویسم ولی در مورد آتش زدن قران توسط عده‌ای ننویسم. قرانی که کتاب مقدس میلیاردها انسان در کره زمین است.

امیری ادامه داد:سخت بود که در مورد برخورد بسیار زشت عده‌ای از مامورین نیروی انتظامی که قلب انسان را به درد می آورد بنویسم و در مورد بریدن گلوی ماموری بی‌گناه و وظیفه شناس دیگر ننویسم و آتش زدن ماموری دیگر را نبینم. زجر کشیدم وقتی احساسات پاک و معصوم کشورم را که اعتراضی به حق داشتند را به همراه سواستفاده عده‌ای دیگر در تخریب اموال عمومی و جسارت به پرچم اباعبدالله را دیدم.

هافبک تیم ملی ایران نوشت: اینکه حمایت یکی مثل مریم رجوی و گروهکش که جنایاتشان بر هیچ کس پوشیده نیست را ببینم و نفهمم چیزی جز دودستگی و ویرانی برای ما درنظر ندارند و نفهمم که عده‌ای خواب تجزیه کشورم را دارند و می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

متن استوری این بازیکن را در زیر بخوانید:

 

روزنامه اسرائیلی، لیدر صهیونیست اغتشاشات ایران را معرفی کرد

یک روزنامه عبری، اعتراف کرد که «الهام یعقوبیان» صهیونیست که یهودی الاصل و ساکن آمریکاست، یکی از مسئولان هماهنگی اغتشاشات اخیر در ایران بوده است.

روزنامه اسرائیلی، لیدر صهیونیست اغتشاشات ایران را معرفی کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  شبکه المیادین لبنان امروز (پنجشنبه، ۲۹ سپتامبر) به نقل از یک روزنامه عبری،  خبر داد که «الهام یعقوبیان» که یک یهودی ایرانی با تابعیت آمریکاست و سالها برای ایفای نقش به عنوان مهره اصلی رابطه موساد و سیا با هسته‌های مزدور داخلی در ایران، آموزش دیده، مسئول هماهنگی اغتشاشات اخیر در ایران بوده است. 

بر اساس این گزارش، روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: «الهام یعقوبیان، یک یهودی الاصل است که از ایالات متحده آمریکا، هماهنگی‌های قیام زنان در ایران را برعهده دارد».

چند روز پیش نیز در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از او در تجمع اعتراضی ایرانیان در لس‌آنجلس منتشر شد.

یعقوبیان، چند روز پیش به بهانه سال نوی عبری، بانادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی در این روز در مسجدالاقصی و هتک حرمت به قبله نخست مسلمانان و درگیری وحشیانه با نمازگزاران فلسطینی و بازداشت شماری از جوانان(+)، در صفحه فیسبوک خود، به جای تمرکز بر توسل به زور صهیونیست‌ها برای اجرای مناسک سال نو و پارادوکس موجود در مراسم دمیدن شیپوری ساخته شده از شاخ قوچ به نماد ندامت از نادرستی‌ها و بازگشت به عدالت و راستی و هتک حرمت به مسلمانان در این روز در مسجدالاقصی، بار دیگر به اغتشاشات در ایران گریز زد و به زعم خود زبان به نصیحت گشود.

وی نوشت:  «امروز سال نو یهودیان است. در این روز در شوفار، شیپوری که از شاخ قوچ درست شده، می‌دمند به نشانه دعوت به ابراز پشیمانی از نادرستی‌ها، بازگشت به عدالت و راستی. کاش می‌توانستم شوفار را به عنوان ندای بیداری، برای کسانی که در ایران، هنوز در سمت نادرست تاریخ ایستاده‌اند به صدا در بیاورم. شاید پیش از آنکه دیرتر شود، راه درست را پیدا و در کنار مردم بایستند.به امید آنکه مردم میهنم، همچنانکه یهودیان امشب، سیب را در عسل می‌زنند، به زودی طعم شیرین آزادی، صلح و شادمانی را بچشند».

 

به گزارش فارس، الهام یعقوبیان که همانند برخی از همکیشانش قوم یهود را میراث‌دار اصلی فرهنگ ایران می‌داند از سال ۲۰۱۰ میلادی به همراه جمعی از یهودیان ایرانی اقدام به راه‌اندازی مرکز پژوهش و مطالعات یهودیان ایران در لس‌آنجلس کرده و به طور مستمر اقدام به ثبت تاریخ شفاهی اقلیت یهودی با رویکردی جانبدارانه به نفع این قوم می‌نماید.

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی که طی چند روز اخیر بر روی اغتشاشات در ایران متمرکز بودند و اذعان داشتند «از نزدیک تحولات ایران را دنبال می‌کنند» از روز گذشته به صراحت از ناامیدی و بدبینی نهاد امنیتی  این رژیم از احتمال «موفقیت این اعتراض‌ها در ایجاد تغییر در نظام» جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهند.

«اور هیلر» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته در پاسخ به این سوال که آیا نهاد امنیتی اسرائیل تحولات ایران را دنبال می‌کند، گفت: «بله، با توجه به تصاویری که از ایران می آید، این آرزو و رویای همیشگی که ایران از درون در حال فروپاشی است، جلوه می‌کند. این رویا از زمان انقلاب به رهبری [امام] خمینی در سال ۱۹۷۹ وجود داشته و دارد».

وی افزود: «اما پس از آن‌که [سه‌شنبه] شب با همه مقامات نهاد امنیتی اسرائیل صحبت کردیم، می‌توانیم بگوییم: آن‌ها در نهاد امنیتی،  نسبت به فرصت‌های موفقیت این اعتراضات در ایجاد تغییر در [نظام ایران] بدبین هستند».

رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیگر به صراحت اعتراف می‌کنند که ایران موفق شد اغتشاشات را مهار کند و بر آن فائق آید و از میزان اعتراضات به صورت چشمگیری کاسته شده است و تلاش‌های آمریکا فایده‌ای نداشته است. 

چند سال پیش خبرگزاری فارس، با انتشار گزارشی در خصوص یعقوبیان از واگذاری ماموریتی جدید از سوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به او در سال ۲۰۰۶ در حوزه خاورمیانه خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، وی که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عبری مسلط است در سال ۲۰۰۶ میلادی ماموریتی جدید در حوزه خاورمیانه با محوریت ایران یافت و به عنوان رایزن و هماهنگ‌کننده روابط با جوامع خاورمیانه در گارد ملی آمریکا وابسته به نیروی دریایی این کشور مشغول به کار شد و در این راستا برای تکمیل آموزش‌هایش در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته علوم سیاسی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا واقع در لس آنجلس بورسیه شد.

 

الهام یعقوبیان یک یهودی‌زاده‌ صهیونیست است که در فروردین سال ۱۳۵۱ در تهران متولد شد و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدرسه یهودیان ایرانی موسوم به اتفاق گذراند و در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد واحد تهران شد.

وی از سال ۲۰۰۰ به عنوان یک نویسنده و فعال حقوق بشر به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده، در ابتدا در لس آنجلس در سازمان فدراسیون یهودیان آمریکا (یکی از سازمان‌های خیریه) به عنوان مشاور و راهنمای مهاجرین مشغول به کار شد. 

جزئیات گزارش تفصیلی چند سال پیش خبرگزاری فارس در خصوص وی را می‌توانید در این اینجا (لینک) مطالعه کنید.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: شأن دانشگاه بالاتر از این است که از افرادی مانند سلبریتی‌ها تأثیر پذیرد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: شأن دانشگاه بالاتر از این است که از افرادی مانند سلبریتی‌ها تأثیر پذیرد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاهیان خط خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند، گفت: شأن دانشگاه بسیار بالاتر از آن است که از افراد دیگر مانند سلبریتی‌ها تاثیر پذیرد، این دانشگاه است که مرجعیت دارد و باید خط و مسیر اجتماع را نشان دهد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: شأن دانشگاه بالاتر از این است که از افرادی مانند سلبریتی‌ها تأثیر پذیرد

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با بیان اینکه دانشگاه‌ها محل حضور دانشجویان و استادانی است که جزء با استعدادترین‌ افراد جامعه هستند و بدیهی است که نسبت به مسائل جامعه حساسیت داشته باشند، گفت: دانشگاهیان اگر احساس ‌کنند جایی ابهام یا انحرافی وجود دارد نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

وی افزود: فوت مرحومه امینی ابتدا برای برخی ابهاماتی داشت، نهادهای مرتبط و رسانه ها تا حد زیادی این ابهامات را پاسخ دادند. دانشجویان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. واکنش های دانشجویی مادام که مبتنی بر منطق و استدلال باشد و به دنبال یافتن پاسخ باشند امری طبیعی است، در این مسیر افراد تلاش می کنند پاسخ سوال خود را پیدا کنند و البته اذهان استدلالی دانشجویان همواره برای پذیرش واقعیت نیاز به مستندات و ادله مناسب دارند.
معتمدی گفت: حساب دانشجویان از افراد اغتشاشگر جدا است و انتظار می رود دانشجویان در هیچ صحنه ای که افراد معلوم الحال قصد سو استفاده و بهره برداری از آنها را دارند وارد نشوند، احترام به قانون باید سرلوحه کار باشد و دانشجویان ما باید نشان دهند که می توانند با حفظ استقلال فکری خود و حفظ مرجعیت دانشگاه در مقابل اشکالات، ابهامات و اشتباهات واکنش های خردمندانه ای داشته باشند.

وی عنوان کرد: شأن دانشگاه بسیار بالاتر از آن است که از افراد دیگر مانند سلبریتی‌ها تاثیر پذیرد، این دانشگاه است که مرجعیت دارد و باید خط و مسیر اجتماع را نشان دهد. اینکه در این شرایط هجمه‌های رسانه خارجی علیه نظام افزایش یافته و مرتب توصیه به بروز رفتارهای هنجارشکن و همراه با تخریب می کنند موضوعی است که دانشجویان باید با تامل و دقت آنها را تحلیل کنند و از اینگونه رفتارها اعلام برائت کنند.

* دانشجویان خط خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاهیان خط خود را از اغتشاشگران جدا کرده اند، گفت: امروز دشمنان از این شرایط سواستفاده کردند آنها تلاش می کنند تا نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند. آنچه امروز اغتشاشگران انجام می دهند با نگاهی که دانشجویان به مسائل دارند متفاوت است. اغتشاشگران به مال، جان و نوامیس مردم تعرض می کنند آنها دنبال اصلاح نیستند اما دانشجویان اگر انتقادی می کنند قصد اصلاح دارند.

معتمدی گفت: انگیزه اغتشاشگران مشخص است ، آنها بعضا به دنبال براندازی هستند. دانشگاهیان ما نسبت به موضوع حساس و هشیار هستند، ما در فضاهای علمی شاهد حضور هزاران استاد و دانشجوی متدین، تلاشگر و باانگیزه هستیم که نسبت به آرمانهای انقلاب اسلامی وفادار و متعهد هستند حتی اگر تعداد معدودی دانشجو رفتارهای هنجارشکن بروز دهند این معرف شرایط دانشجویی دانشگاه نیست.

وی گفت : امیدواریم همین تعداد معدود نیز بتوانند با رها کردن خود از فشار رسانه ای و تحلیل شرایط به نقش و مسئولیت بزرگی که در قبال جامعه دارند توجه کرده و استعداد خود را درمسیر سازندگی بکار بگیرند. همه دانشجویان فرزندان ما هستند و ما با عشق نسبت به آنها تلاش می کنیم محیط مناسبی را در دانشگاه برای پرورش استعدادهای آنها فراهم کنیم.

معتمدی افزود: دانشگاه این ظرفیت را دارد تا با بهره گیری از منطق و استدلال شاهد گفتگوی صاحبان نظر و اندیشه باشد در این فضا رفتارهای احساسی و بی منطق جائی ندارد، آنچه قابل بیان و شنیدن است استدلال و تفکر خردمندانه است. از محل گفتگوهای موافقان و مخالفان واقعیات یک موضوع بهتر آشکار می شود.

طی تماس تلفنی؛ فرمانده کل ارتش شهادت شهیدِ غیرت ستوانیکم مسلم جاویدی مهر را تبریک و تسلیت گفت

 

امیر سرلشکر موسوی در تماس تلفنی با همسر شهیدِ غیرت ستوانیکم جانباز مسلم جاویدی مهر، شهادت وی را تبریک و تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی ارتش؛ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همسر شهید ستوانیکم جانباز مسلم جاویدی مهر از کارکنان تیپ ۲۷۷ شهید تولایی نیروی زمینی ارتش، شهادت آن شهید والامقام را تبریک و تسلیت  گفت و از وی به عنوان «شهیدِ غیرت» یاد کرد.
شهید ستوانیکم مسلم جاویدی مهر، سال‌ها در جنوب کشور در راستای آبادانی کشور و پاکسازی میادین مین خدمت خالصانه داشته و در این مسیر نیز به مقام جانبازی نائل شده بود. همچنین وی در دفاع از مرزهای شرقی، همواره آماده اجرای داوطلبانه مأموریت‌ها بود.
آن شهید والامقام در اغتشاشات اخیر در سطح کشور در حالی که هیچ مأموریتی نداشت، با تعصب و غیرت دینی، ایرانی و نظامی خود، به دلیل ممانعت از تخریب اموال عمومی و مخالفت در توهین به مقدسات، از سوی آشوب‌گران و اغتشاش‌گران مورد حمله قرار گرفت و مظلومانه به شهادت رسید.

مشاهده یک یوز ماده با ۴ قلاده توله در منطقه حفاظت شده توران

مشاهده یک یوز ماده با ۴ قلاده توله در منطقه حفاظت شده توران

حسن اکبری گفت: در پایش‌های مستمر در حوزه استحفاظی عباس آباد در منطقه حفاظت شده توران برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای یوز و متعاقب دوربین گذاری‌های تله‌ای برای بررسی مسیر تردد گونه یوزپلنگ آسیایی در حوزه استحفاظی عباس آباد، یک یوز ماده جوان به نام تِلما با چهار توله در این منطقه مشاهده و ثبت شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این ماده یوز جوان از مادری به نام تلخاب متولد شده و هم اکنون ۴ توله یوز را به طبیعت توران هدیه کرده است.

اکبری عنوان داشت: در ۲۰ مرداد امسال هم محیط بانان و کارشناسان انجمن یوز ایرانی موفق شده بودند یوز ماده جوان به نام هِلیا با چهار توله از مادر هَرب بوده را شناسایی و موفق به ثبت تصویر از این گونه شوند.

به گفته‌ی اکبری، نگرانی‌های ما برای تردد خودرو زائران حرم رضوی در ایام تعطیلات ۲۸ صفر در این هفته در مسیر جاده ترانزیتی تهران به مشهد است که تعداد خودرو‌ها چند برابر شده و از رانندگان محترم تقاضا داریم که با سرعت مطمئنه در مسیر به خصوص حدفاصل عباس آباد تا میامی تردد کنند.

ستاد کل نیرو‌های مسلح؛اجازه نمی‌دهیم امنیت و آرامش کنونی ملت خدشه‌دار شود

ستاد کل نیرو‌های مسلح؛اجازه نمی‌دهیم امنیت و آرامش کنونی ملت خدشه‌دار شود


ستادکل نیرو‌های مسلح بار دیگر بر هوشیاری مردم در شناخت عملیات روانی دشمن تأکید و تصریح کرد که اجازه نخواهد داد امنیت و آرامش کنونی ملت خدشه‌دار شود.

 به نقل از گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، ستادکل نیرو‌های مسلح در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از هوشمندی ملت شریف ایران در شناخت به موقع توطئه اخیر دشمنان قسم خورده علیه امنیت کشور، از دستگاه‌های مسئول و قوه قضاییه خواست، با هنجارشکنان و متعرضان به اموال عمومی و نوامیس مردم برخورد قاطع کنند.
این بیانیه خویشتنداری مأموران و حافظان امنیت مردم و کشور در برخورد با معترضان در روز‌های نخستین ناآرامی‌ها را تحسین کرده و افزوده است: مجاهدت‌های نیرو‌های انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حافظان امنیت روانی و اجتماعی کشور، در خط مقدم مبارزه با ناهنجاری‌ها و مقابله با برهم‌زنندگان نظم و سلامت جامعه، موضوعی نیست که از نگاه هیچ ایرانی منصف و میهن دوستی دور بماند. اما متأسفانه در حوادث چند روز گذشته بعضاٌ مشاهده شد که این خویشتنداری‌ها، آشوبگران و تروریست‌های اجاره‌ای را به این خیال باطل سوق داد که به زعم خود می‌توانند با چند حرکت ایذایی در حمله به حافظان نظم و آرامش مردم، اقتدار پلیس و امنیت کشور را به چالش بکشند و ضد انقلاب بیرون از مرز‌ها در رسانه‌های خود، قهقهه مستانه سردهند؛ غافل از اینکه ملت موقع‌شناس ایران اسلامی با جدا کردن صف اعتراضات خود از این اغتشاشگران اجاره‌ای و مزدور، خیلی زود چهره ضد امنیتی آن‌ها را افشا کردند.
ستادکل نیرو‌های مسلح بار دیگر بر هوشیاری مردم در شناخت عملیات روانی دشمن تأکید کرده و با اعلام آمادگی سازمان‌های نیرو‌های مسلح برای مقابله با توطئه‌های دشمنان، تصریح کرده است اجازه نخواهد داد امنیت و آرامش کنونی ملت که ثمره مجاهدت هزاران شهید و جانباز است، خدشه‌دار شود.
ستادکل نیرو‌های مسلح در پایان ضمن تسلیت درگذشت مرحومه مهسا امینی به خانواده وی، در عین حال به گروهک‌های معاند و ضد انقلاب و عوامل داخلی ضدانقلاب هشدار می‌دهد که هرگونه تعرض و ناامنی را تحمل نخواهد کرد و با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطعانه خواهد کرد.

بیانیه ارتش در محکومیت حرکت اغتشاش گران

بیانیه ارتش در محکومیت حرکت اغتشاش گران


رتش جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ای، هرگونه تخریب اموال عمومی و اختلال در امنیت مردم و کشور و هجمه به حافظان امنیت را به شدت محکوم کرد.

 در این بیانیه ضمن محکوم کردن حرکت اغتشاش گران و دفاع از همرزمان ارتش در فرماندهی انتظامی تاکید شده است
امروز دشمنان نظام اسلامی که در عرصه های مختلف دشمنی با نظام اسلامی، ناکام مانده اند، به هر بهانه ای و با هر حربه ای برای سلب آسایش و آرامش مردم و  ایجاد ناامنی و آشوب  بهره می گیرند.
ارتش در بیانیه خود، هجمه به خادمان مردم در فرماندهی انتظامی که  همواره مجاهدانه و مخلصانه در جهت امنیت و آسایش مردم تلاش می کنند و مظلومانه مورد هجمه واقع می شوند و همچنین توهین به ساحت مقدس قران، پرچم و مقدسات را قویا محکوم کرده و این اقدامات مذبوحانه را راهبرد شیطانی دشمن برای تضعیف موقعیت نظام اسلامی و عزت و انسجام ملت ایران و حافظان جان برکف امنیت کشور  و مردم در فرماندهی انتظامی اعلام نموده است.
ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید اقدامات اغتشاش گران یادآور شده، استقلال، اقتدار و امنیت ایران اسلامی به برکت خون ده ها هزار شهید گرانقدر و در پرتو مجاهدت فرزندان غیور ملت ایران در نیروهای مسلح بدست آمده و  ملت بزرگ ایران و  جان برکفان نیروهای مسلح هرگز به دشمنان اجازه نخواهند داد تا از موقعیت بوجود آمده سو استفاده نمایند و خدشه ای به آرمان های حضرت امام (ره)  و شهدای گلگون کفن و ملت آگاه و بصیر ایران اسلامی وارد سازند.
ارتش جمهوری اسلامی در خاتمه این بیانیه بر هوشیاری مردم در شناخت و مقابله با عملیات روانی و رسانه ای گسترده دشمنان تاکید کرده و  به ملت غیور ایران اطمینان داده کارکنان ارتش ضمن حمایت کامل از همرزمان خود در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، آمادگی مقابله با توطئه های گوناگون دشمنان را دارند و تا آخرین لحظه از امنیت و منافع ملت ایران در مقابل توطئه های دشمنان، دفاع می نمایند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس


بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیّة الله فی الارضین.

این جلسه یکی از بهترین، لازم‌ترین و ان‌شاءالله مفیدترین جلساتی است که در این حسینیّه‌ی منتسب به امام بزرگوار تشکیل میشود. تمجید از پیش‌کسوتان وظیفه‌ی همه است؛ پیش‌کسوتِ در هر رشته‌ای برای علاقه‌مندان آن رشته محترم و مکرّم است. دفاع مقدّس ــ آن دوران پُرهیجان، پُرحادثه، پُرمعنا و پُرفایده ــ از جملهی حوادثی است که برای دیروز ما و امروز ما و فردای ما دارای اثر است؛ بنابراین پیشکسوتان در این حادثه، در این واقعهی مهم، قطعاً مورد توجّه و اهتمام و احترام باید قرار بگیرند. بنده مراتب احترامات خودم و ارادت خودم را به شما پیشکسوتان عزیز در دفاع مقدّس ــ چه کسانی که در اینجا حضور دارید، چه کسانی که در شهرهای گوناگون عرایض ما را میشنوند و در جلسات حضور دارند و چه دهها هزار نیروهای دیگری که در جلسات هم نیستند لکن جزو پیشکسوتها هستند ــ عرض میکنم.

در واقع پیشکسوتان، مصداق «اَلسّابِقونَ الاَوَّلون‌»(۲) هستند؛ مصداق «وَ السّابِقونَ السّابِقون»(۳) هستند؛ یعنی کسانی که زودتر از دیگران نیاز را شناختند و دانستند، برای برآوردن آن نیاز شتافتند؛ آن هم در میدان سختی مثل میدان جنگ، میدان جهاد، میدان فداکاری؛ [سابقون] اینها هستند؛ بنابراین تمجید از اینها و احترام به اینها وظیفهی همهی ما است.

خب سی و چند سال از پایان دفاع مقدّس گذشته. در واقع جمعبندیِ حوادث را از راه دور میشود انجام داد؛ وقتی که در وسط حادثه هستیم، درست نمیشود ابعاد حادثه را دید؛ یعنی شما وقتی در بحبوحهی دفاع مقدّس مشغول تلاش بودید، قطعاً نمیتوانستید مثل امروز ابعاد این حادثه را ببینید و خصوصیّاتش، عرض و طولش، عمقش، تأثیراتش را مشاهده کنید؛ امروز میشود. امروز میشود دفاع مقدّس را آن‌چنان که اتّفاق افتاده دید و من خیال میکنم هر چه بگذرد، اگر این کارهایی که آقای سردار باقری اینجا گفتند، خوب و کامل انجام بگیرد و توجّه به خروجیهای آن هم باشد، باز این معرفت و آگاهی بیشتر خواهد شد و دفاع مقدّس بیشتر شناخته خواهد شد و طبعاً در تاریخِ ما این برههی از زمان به عنوان یک برههی درخشان و تأثیرگذار، درست شناخته خواهد شد، و این کار لازم است و بایستی انجام بگیرد. من در مورد کارهایی که در زمینهی دفاع مقدّس باید انجام بگیرد ــ یعنی در مورد روایت این واقعهی مهم ــ در گذشته عرایض مفصّلی را گفته‌ام، امروز هم دو سه کلمه در آخرِ صحبتم عرض خواهم کرد، ولی باید توجّه بشود که این مسئله یک مسئلهی اساسی است. شما خیلی از مسائل دفاع مقدّس را میدانید، نسل جدید نه؛ نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدّس را نمیداند. عرض من این است؛ من میگویم همان جوری که شما که خودتان در حادثه بودید قضایا را میدانید، ما باید کاری کنیم تا نسل امروز آن حادثه را همین جور بشناسد و ببیند و بداند؛ این، آن توقّعی است که بنده از خودم و از دیگران در این زمینه دارم.

خب حالا من چند مورد حقایقی از دفاع مقدّس را عرض میکنم و هدفم هم این است که این حرفها به گوش جوانهای ما برسد، به گوش نوجوان‌های ما برسد. بنده با جوانها تا حدودی مرتبطم؛ گاهی سؤال میشود، گاهی حرفی زده میشود، میبینم که خیلی از چیزها را نمیدانند، واقعاً اطّلاع ندارند. من میخواهم این حقایق، حقایق دفاع مقدّس، به گوش آنها برسد. البتّه ما حالا در این جلسهی محدود چند کلمه بیشتر عرض نمیکنیم، امّا کار عمده بر عهدهی متولّیان این امر است که بعضی هم در این جلسه تشریف دارید. حقایقی که ما دربارهی جنگ و دربارهی دفاع مقدّس به آن توجّه داریم ــ که بارها هم گفته‌ایم ــ امروز دیگر فقط ادّعا نیست. مثلاً یک روزی ما ادّعا میکردیم که همهی قدرتهای جهانی با ما میجنگیدند، جنگ ما یک جنگ بینالمللی بود؛ این را میگفتیم؛ شرق، غرب، ناتو، غیره و غیره. خب این، ادّعای آن روز ما بود، و ممکن بود کسی بگوید خب شما ادّعا میکنید؛ امروز خود آنها دارند میگویند این حرفها را؛ امروز اسناد و مدارک را خود آنها دارند منتشر میکنند و انسان میبیند اعترافها را، سندهای آنها را؛ [لذا] همان حرفها و ادّعاهای ما دارد ثابت میشود. این حقایقی که عرض میکنیم، از این قبیل است.

بله، حمله را صدّام کرد ــ که دیوانه‌ی قدرت [بود] ــ امّا پشت سرِ صدّام، استکبار جهانی قرار داشت؛ بیشتر، غرب و کفّه‌ی دیگر هم رژیم شوروی و کشورهای شرقی تابع شوروی سابق؛ اینها پشت صدّام بودند؛ هم او را تشویق کردند که این کار را بکند ــ البتّه خود او قدرت‌طلب بود، زمینه‌ی او آماده بود برای این کار، [لکن] اینها هم تشویقش کردند، و به قول معروف، چراغ سبز به او نشان دادند ــ هم قول دادند که از تو پشتیبانی میکنیم و پشتیبانی هم کردند؛ یعنی به قولشان برای صدّام عمل کردند. پس طرفِ جنگ صرفاً صدّام و [رژیم] بعث عراق نبود بلکه استکبار جهانی بود، نظام سلطه بود.

یک حقیقتی که بنده میخواهم روی آن تکیه کنم، این است که حملهی نظامی به کشور بعد از انقلاب، غیر منتظره نبود؛ حمله‌ی اینها به نظام انقلابی یک امر طبیعی است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه اینها از انقلاب بشدّت عصبانی بودند، و این، واکنش آنها بود به این انقلاب بزرگ. این انقلاب کارهایی را انجام داد که شاید خود ماها خیلی ملتفت ابعادش نبودیم؛ آنها آن روز بیشتر از خود ما میفهمیدند که چه اتّفاقی در دنیا افتاد با این انقلاب. صرفاً این [مسئله] نبود که انقلاب اسلامی ایران یک شکست سیاسیِ مقطعی به آمریکا یا به استکبار یا به مجموعه‌ی نظام سلطه وارد کند؛ فقط این نبود؛ این انقلاب، تهدیدِ امپراتوریِ نظام سلطه بود. حالا غالباً سنّ شماها اقتضا نمیکند که حوادث آن روزها را در اسناد و مدارک و مطبوعاتِ آن روزها دیده باشید، امّا واقع قضیّه این بود. آن روز در دنیا دولتها و ملّتها، یا وابسته‌ی به این جناح بودند یا وابسته‌ی به آن جناح بودند. البتّه وابستگی در انواع مختلف بود امّا وابستگی عمومی بود؛ یعنی کسی که متّکی به نظام غربی بود، به اعتماد آن نظام میتوانست دو کلمه علیه نظام شرقی حرف بزند؛ و عکسش هم همین جور. اینکه یک ملّتی، یک کشوری بِایستد و مستقلّ از این مجموعه‌ی امپراتوریِ نظام سلطه سینه سپر کند، حرف خودش را بزند، پیام نویی بدهد، این اصلاً قابل تحمّل نبود. اینکه یک ملّتی از آمریکا نترسد، از قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادیِ حاکم بر دنیای آن روز بیمناک نباشد، واهمه نداشته باشد، برایشان اصلاً قابل تحمّل نبود؛ آن هم نظام سیاسی‌ای که در یک جایی برپا شده که نقطه‌ی امید و اتّکاء و طمع‌ورزی کاملِ یکی از دو قدرت یعنی آمریکا بوده؛ در ایران.

نمیدانم این کتابها را، این نوشته‌ها را شماها می‌بینید، میخوانید، وقت میکنید یا نمیکنید؛ نگاهی که آن روز غربی‌ها و آمریکایی‌ها و بخصوص همین قدرتمندانِ غربی ــ آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی ــ به ایران داشتند، نگاهی بود کاملاً همراه با خاطرجمعی و اطمینان به سلطه و به اینکه میتوانند از منافع سرشار اینجا استفاده کنند بدون هیچ واهمه‌ای، بدون هیچ نگرانیای. در یک چنین جایی، حالا ناگهان یک انقلابی به وقوع بپیوندد، یک شخصیّتی مثل امام بزرگوار سر بلند کند، ملّت را بسیج کند، به صف کند و یک ملّتِ سی و چند میلیونیِ آن روز با تمام قدرت بِایستند؛ این اصلاً برای آنها قابل تحمّل نبود، لذا باید انتقام میکشیدند، انتقام میگرفتند، باید ضربهی متقابل میزدند، ضربههایی هم زدند، مؤثّر واقع نشد؛ هم کودتا راه انداختند، هم حملهی نظامیِ هوایی کردند در طبس، هم اقوام ایرانی را تحریک کردند؛ خیلی از این کارها کردند، [امّا] نشد، به جایی نرسید؛ [لذا] جنگ نظامی باید تحمیل میشد.  جنگ نظامی هم قاعدتاً از طرف یک همسایه باید میشد؛ جنگ نظامی تمامعیار به وسیلهی یک همسایه باید انجام میشد. این همسایه را خیلی راحت پیدا کردند؛ یک دیوانهی قدرت، جاهطلب، در همسایگی ایران؛ سوابقی هم داشتند، وادارش کردند، تحریکش کردند، وارد شد. بنابراین، این حرکت نظامی یک چیزی نبود که خلاف انتظار باشد؛ این باید قاعدتاً اتّفاق میافتاد.

من آن وقتها در وزارت دفاع بودم، رفت و آمدم زیاد بود، [وقتی] مینشستیم با مسئولین بالای نظامیمان صحبت میکردیم، آنها البتّه حدسهایی میزدند لکن مجموعهی انقلابیّون واقعاً باور نمیکردند که یک حملهی جدّیِ این جوری اتّفاق بیفتد؛ بله، درگیریهای مرزی بود، امّا یک حملهی همهجانبهی کاملِ این جوری را ماها خیلی ملتفت نمیشدیم، امّا آدمهای سابقهدار و مجرّبتر از ما ــ که ما آن وقت بیتجربه بودیم ــ آن کسانی که تجربهشان از ما بیشتر بود، میفهمیدند که یک چنین چیزی اتّفاق میافتد. احمد سکوتوره، رئیسجمهور گینه که جزو شخصیّتهای سیاسی برجستهی آفریقا بود و آدم مستقلّی هم بود، چند بار آمد ایران؛ اوایل ریاست جمهوری بنده بود که او با یک هیئتی آمده بودند برای اینکه از ما درخواست کنند که ما با عراق آتشبس بدهیم؛ تازه یکی دو سالی بود که جنگ شروع شده بود، آمده بودند برای اینکه بلکه آتشبس ایجاد کنند، امّا او خصوصی به من گفت که این را شما بدانید که این جنگ ناگزیر بود برای شما ــ مضمون حرفش این بود ــ برای خاطر اینکه هر انقلابی که نتوانند آن را ساقط کنند و ملّت انقلابی را به زانو دربیاورند، نهایتش یک چنین جنگی است؛ یک چنین جنگی حتماً تحمیل میشود و نمونههایی را ذکر میکرد که این [طور] شده و این کار هم کار قدرتهای استکباری است. او مرد مسنّی بود، پیرمردی بود آن وقت که این حرف را به بنده میگفت؛ میگفت امپریالیسم ــ به تعبیر او «امپریالیسم»، به تعبیر ما «استکبار» ــ دست برنمیدارد، دنبال میکند و این جنگ را تحمیل میکند.

خب، این یک حقیقت است. حالا یک عدّهای شروع کنند به تبلیغات که «آقا، چرا جنگ کردید با عراق؟»؛ انگاری ما لشکرکشی کردیم رفتیم عراق را فتح کنیم! چنین چیزی نبود. یا «چرا بعد از فتح خرّمشهر جنگ را ادامه دادید؟ میخواستید جنگ را تعطیل کنید»؛ خب خوشبختانه ــ یعنی حالا از یک نظر خوشبختانه ــ حادثهی تلخی در حملهی آخر جنگ اتّفاق افتاد، [بعد از آنکه] ما قبول کردیم، امام قبول کردند قطعنامه را؛ بنده هم به عنوان رئیسجمهور اعلام کردم و به سازمان ملل گفتم. بعد از آن، عراق به ما حمله کرد؛ بعد از آنکه ما قطعنامهی ۵۹۸ را قبول کردیم عراق که تقریباً پشت مرز رفته بود، یعنی بخصوص از منطقهی خوزستان و از همهی منطقهی اشغالی خارج شده بود دومرتبه آمد تا پادگان حمید(۴) که یکی از مناطق مهم و حسّاس است، و دوباره داخل کشور آمد. بعد که نیروهای ما هجوم کردند، از همهی جای کشور حرکت کردند و رفتند تو دهن آن مهاجمین زدند و بیرونشان کردند، قضیّهی مرصاد در غرب کشور شروع شد.

آنها خیال میکنند که اگر بعد از قضیّهی خرّمشهر ما دستمان را روی هم میگذاشتیم و کنار مینشستیم، قضیّه تمام میشد؛ تمام نمیشد، تازه شروع میکرد. آن روزی که خرّمشهر در عملیّات بیتالمقدّس فتح شد، بخش مهمّی از سرزمینهای ما هنوز زیر پای لشکر دشمن بود؛ یعنی بیحساب حرف زدن، بیمسئولیّت اظهار نظر کردن، یکی از ابتلائاتی است که واقعاً وجود دارد. مسئله این نبود که ما بخواهیم جنگ را شروع کنیم، ما بخواهیم حمله بکنیم، ما بخواهیم [ادامه بدهیم]؛ نه، مسئلهی یک سیاست راهبردی دشمن و نظام سلطه و امپراتوری نظام سلطه بود؛ مسئله این بود. آنها بایستی ملّت ایران را به زانو در میآوردند، دنبال این بودند؛ باید نظام جمهوری اسلامی را که در مقابل آنها سینه سپر کرده بود به خاک سیاه مینشاندند؛ خواستهی آنها این بود، دنبال این بودند. یکی از حقایق مهمّ دفاع مقدّس این است که بدانیم طرف ما در دفاع مقدّس چه کسی بود، انگیزهی او چه بود و چرا حمله کرد؛ این یکی از مسائل مهم است که اشارهای کردم. خب، این حقیقت اوّل.

حقیقت دوّم که آن هم بسیار حقیقت مهمّی است، این است که این سه عنصرِ قدرت انقلاب [یعنی] آن اقتدار عظیم انقلاب و آن قدرت جوشان انقلاب، و رهبری امام که عنصر بسیار مهم و مؤثّری بود، و خصوصیّات برجستهی ملّت ایران ــ که حالا [در مورد] آن خصوصیّات برجسته ممکن است اگر یادم بماند و وقت باشد، مختصری عرض کنم ــ موجب شد که این تهدید تبدیل بشود به فرصت. جنگ حادثهی تلخی است، یک تهدید قطعی است امّا فوَران انقلاب و قدرت انقلاب و رهبری امام و خصوصیّات ملّت ایران توانست این تهدید بزرگ را تبدیل کند به فرصت بزرگ که این یکی از آن فصلهای شورانگیز دفاع مقدّس است؛ در این زمینه خیلی باید کار بشود؛ خیلی باید کار بشود. فرصتهایی که در اثر دفاع مقدّس برای کشور پیش آمد، برای اکثر مردم ناشناخته است؛ اتّفاقاتی افتاد که حالا من یک اشارهی کوتاهی به بعضی از اینها میکنم لکن همهی قضیّه، اینهایی نیست که من عرض میکنم؛ خیلی بیش از اینها است.

خب، ما ببینیم هدفهای جنگ چه بود، چرا به ما حمله شد، چرا صدّام به ما حمله کرد. هدف او در مرحلهی اوّل، تجزیهی کشور و جدا کردن یک بخش مهمّ کشور یعنی خوزستان بود؛ در مرحلهی اوّل، هدف این بود که اینجا را جدا کنند؛ که خب مردم خوزستان و [مردم] عربِ خوزستان علیرغم دشمن، یکی از بهترین دفاعها را خودشان انجام دادند. بله از همهی کشور به خوزستان رفتند امّا در خود خوزستان، یک مجاهد و مبارزی مثلاً مثل شهید علی هاشمی(۵) ــ ‌که از اهواز است؛ عربِ اهوازی است ــ جزو شخصیّت‌های برجستهی درجهی یک دفاع قرار میگیرد؛ یعنی خوزستانیها این جوری حرکت کردند در مقابل دشمن؛ خب این هدفِ مرحلهی اوّل بود.

لکن در مراحل بعدی ــ همین طوری که گفتیم ــ بحث به زانو درآوردن ملّت ایران بود. آنها میخواستند جمهوری اسلامی را براندازی کنند، میخواستند سرنوشت ایران را تغییر بدهند؛ هدف این بود. میخواستند سرنوشتی را که به وسیلهی انقلاب ترسیم میشد، تغییر بدهند و سرنوشت ایران را عوض کنند؛ هدف این بود. میخواستند صدای ملّت ایران را در گلو خفه کنند. ملّت ایران یک پیام جدیدی داشت، یک حرف نویی به دنیا عرضه کرد. «جمهوری اسلامی» یک حرف نو است. «مردمسالاری دینی» یک حرف جدید است، یک ترتیب تازه برای زندگی است، یک سبْک جدید برای زندگی ملّتها است؛ خواستند این پیام که پیامِ مقاومت است، پیامِ ایستادگی است، پیامِ عدم تسلیم در مقابل زورگویی است، پیامِ مقابلهی با ظلم است، پیامِ مقابلهی با تبعیضِ بینالمللی است نرسد؛ خواستند این پیام را خفه کنند؛ هدف این بود.

خب این ملّت توانسته بود به یک رژیم فاسدِ وابسته پایان بدهد؛ علاوه بر این توانسته بود یک قدرت بزرگی مثل آمریکا را تحقیر کند. میخواستند کاری بکنند که ملّتهای دیگر عبرت بگیرند؛ بفهمند که اگر کسی علیه آمریکا قیام کرد و کارهایی از این قبیل کرد، مثل ملّت ایران که سرکوب شد، سرکوب خواهد شد؛ ملّتهای دیگر [این را] بفهمند و باب مقاومت بسته بشود؛ هدف نهایی و اساسی این بود.

خب حالا پاسخ ملّت ایران چه بود؟ ملّت ایران همهی این هدفها را خنثی کرد و خودش را بالا کشید، و درست نقطهی مقابل آن کاری که آنها میخواستند اتّفاق بیفتد، اتّفاق افتاد. اینکه گفتم این یک فصل بسیار شورانگیز است و فصل هیجانآوری است، از این جهت است. ملّت درست عکس آنچه آنها دنبالش بودند و آرزویش را داشتند و برایش این همه خرج کردند، و نقطهی مقابل آن را به تحقّق رساند.

اوّلاً همان طور که اشاره کردم، همان بخشهایی که میخواستند جدا کنند از کشور، مردمِ آن بخشها خودشان پُرانگیزه ایستادند؛ به وسوسهی عرب بودن و همزبان بودن و این قبیل حرفها اعتنائی نکردند، ایستادند. خود من در اطراف اهواز در یک روستایی، خانوادهی عربی را دیدم که وقتی نیروهای دشمن، نیروهای بعثی، از آنجا خارج شدند و ماها وارد شدیم، با دیدن ما مثل اینکه جشن باید بگیرند، این جور خوشحالی میکردند. یک خانوادهی عرب بودند؛ [افراد] عربی که فارسی هم نمیفهمیدند؛ این را ما دیدیم به چشم خودمان. با آنها همدل نشدند، با آنها همراهی نکردند، علیه آنها ایستادند و قیام کردند و مبارزه کردند و شهید دادند. خب، وسوسههای آنها که دائم وسوسه میکردند، نتوانست اینها را سست کند. عناصری هم در داخل مجموعهی ایرانی داشتند که برای آنها کار میکردند؛ این هم بود، امّا هیچ کدام از اینها نتوانستند کاری را که میخواستند انجام بدهند.

ثانیاً دفاع مقدّس میدان بُروز باورهای دینی و سجایای اخلاقی ملّت ایران شد. یک خصوصیّاتی در ملّتها هست که حالا [ناشی از] آثار(۶) تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی یا اقلیمی است ــ هر چه هست ــ ملّتها خصوصیّاتی دارند که گاهی این خصوصیّات بُروز نمیکند؛ یعنی عرصهای برای بُروز پیدا نمیکند. دفاع مقدّس عرصهای شد برای بُروز برترین سجایای ملّت ایران؛ این گذشتها، این مجاهدتها، این دینباوریها؛ چه کسی باور میکرد؟ چه کسی تصوّر میکرد؟ از سراسر کشور خانوادههایی فرزندان خودشان را با طوع و رغبت فرستادند به عرصهی دفاع مقدّس؛ احتمال هم میدادند کشته بشوند امّا در عین حال با طوع و رغبت فرستادند؛ پدرها و مادرهای پُرگذشت، همسران فداکار. همهی کشور در واقع شد عمق دفاعی جبههها. صف اوّل جبههها جنوب کشور و غرب کشور بود امّا همهی کشور شد عمق دفاعی این صف اوّل؛ چه آنهایی که رفتند جنگ، چه آنهایی که پشتیبانی کردند، چه آنهایی که همراهی فکری کردند، چه آنهایی که تشویق و تحریص کردند، همراهی زبانی کردند، چه آنهایی که نشستند مبنای دینی جنگ را مشخّص کردند؛ اینها همه پشتیبانی کردند؛ اینها خصوصیّات برجستهی ملّت ایران بود؛ اینها ظاهر شد، بُروز کرد. پشتیبانیها، هدایای مردمی؛ شهر و روستا، مسجد و هیئت، حوزه و دانشگاه، همهوهمه در خدمت جنگ قرار گرفتند؛ در خدمت دفاع، در خدمت انقلاب قرار گرفتند؛ این [دستاورد]، بُروز خصوصیّات ملّت ایران بود.

یک دستاورد دیگر، اتّحاد ملّت بود. آنهایی که آن زمان را یادشان است میدانند، در سطوح بالای سیاسی کشور ایجاد اختلاف صورت میگرفت؛ در هنگامی که جنگ شروع شد، یکی از مشکلات ما آن وقت همین بود: اختلافات بین رئیسجمهور و نخستوزیر به خاطر بداخلاقیها و کجرفتاریهای رئیسجمهور که مردم را به دو قسمت تقسیم کرده بودند و در واقع داخل خانوادهها حتّی دودستگی و دوفرقگی و اختلاف به وجود آورده بودند. گروهکها هم به نفع خودشان همین طور مشغول ایجاد تفرقه بودند؛ مردم را گروهگروه میکردند. دفاع مقدّس آمد و مردم را یکپارچه کرد، دفاع مقدّس مردم را متّحد کرد؛ همهی کشور پشت [سر] دفاع مقدّس یکپارچه شد. البتّه همیشه استثناهایی وجود دارد امّا آحاد مردم، بدنهی مردم  یکپارچه شدند و همه در خدمت دفاع مقدّس قرار گرفتند.

یک دستاورد دیگر، یکی از موارد تبدیل تهدید به فرصت، مسئلهی اقتدار نظامی کشور بود. هنگامی که جنگ شروع شد، وضع ما از لحاظ نظامی خوب نبود: ارتش ضربه خورده بود؛ از قبل از انقلاب ضربه خورده بود، در جریان انقلاب و بعد از انقلاب ضربههایی خورده بود؛ سپاه هنوز ریشهدار نشده بود، جانی پیدا نکرده بود. دفاع مقدّس توانست از طرفی، آزمون وفاداری ارتش جمهوری اسلامی به نظام مقدّس اسلامی بشود که تواناییهای خودش را به میدان آورد و شخصیّتهای برجستهای از آن، کارهای بزرگی انجام دادند؛ از یک طرف، سپاه به عنوان یک حقیقت درخشنده سر برآورد و طلوع کرد. اگر دفاع مقدّس نبود، ممکن بود حتّی جسم سپاه و پیکرهی سپاه هم باقی نمانَد؛ مثلاً سرنوشتی مثل کمیتهها پیدا کند. دفاع مقدّس بود که توانست سپاه را با این نظم، با این انتظام، با این تدبیر بیاورد وسط میدان.

محبوبیّت نیروهای مسلّح افزایش پیدا کرد. وقتی که در یک کشوری مردم به نیروهای مسلّح علاقه پیدا میکنند، محبّت پیدا میکنند، احساس امنیّت در آن کشور به وجود میآید؛ وقتی مردم خاطرشان از ارتش و سپاه جمع است، طبعاً یک احساس امنیّتی در مردم به وجود میآید. خیلی مهم است این احساس امنیّت، و این اتّفاق افتاد؛ دفاع مقدّس این احساس امنیّت را به آنها داد. و البتّه این را همین جا که مسئولین محترم ارتش و سپاه حضور دارند عرض بکنم که این محبوبیّت و این اقتدار تا وقتی است که نیروهای مسلّح، حرکت پیشروندهی خودشان را با همان شتابی که دارند حفظ کنند؛ یعنی بایستی از دشمن عقب نمانند. البتّه ما تا امروز خیلی خوب حرکت کردهایم؛ نیروهای ما در بخشهای مختلف، در سازمانهای مختلف پیشرفتشان خیلی خوب بوده، یعنی داوری بنده در این زمینه این است که این پیشرفت، پیشرفت خوبی بوده لکن بایستی خطرِ توقّف را همیشه در نظر داشت. توقّف یک خطر است و هر آن، ممکن است پیش بیاید. توقّف هم یعنی عقبگرد؛ توقّف به معنای در یک جا ماندن نیست؛ وقتی که یک لحظه ایستادید، عقب رفتهاید؛ چون دشمن در حال حرکت کردن به جلو است. باید مواظب باشید. این را، هم مسئولان نظامی باید توجّه کنند، هم مسئولان کشوری؛ دولت و مجلس باید بدانند که پشتیبانی از نیروهای مسلّح یکی از کارهای واجب است.

خب، امروز خوشبختانه کشور به مرحلهی بازدارندگی رسیده؛ یعنی وضع نظامی کشور و امنیّتی که از این ناحیه به وجود می‌آید، به جایی رسیده که کشور از لحاظ تهدید خارجی در حال بازدارندگی است؛ یعنی نگران نیست، احساس قدرت میکند، دیگران هم میدانند این را، مخالفین و دشمنان هم این را میدانند. این هم یک نکته.

آن وقت در بحث نیروهای مسلّح، من این را هم عرض بکنم ــ البتّه شماها که خودتان بوده‌اید و میدانید؛ آنهایی که نبودند یا نسلِ جوانِ امروز که حوادث جنگ را از نزدیک ندیدند [هم بدانند] ــ گاهی مثلاً گفته میشود موج انسانی و جوانها و مانند اینها [جنگ را پیش برد]؛ قضیّه این جوری نبود؛ در مجموعهی حرکات نظامی هشتساله، تدبیر و عقلانیّت به طور محسوسی وجود داشت. حالا در گزارش سردار باقری بود که بعضی از این راهها و روشها و به تعبیر صحیح، راه‌کنشها ــ ترجمهی تاکتیک ــ که در دفاع مقدّس به کار برده شد، ابتکاری بود و بنا است که اینها در کتابهای درسی برود یا رفته یا خواهد رفت. واقع قضیّه این است؛ یعنی انسان وقتی نگاه میکند، فرض کنید آن حرکتی یا آن راهکنشی که مثلاً در عملیّات فتحالمبین اتّفاق افتاد، قابل تدریس است، قابل نشان دادن به دنیا است؛ طرّاحی‌اش کار کوچکی نبود؛ حالا عملش یک بحث دیگر است؛ نفْس طرّاحی. یا در عملیّات بیتالمقدّس که دشمن طرف غرب ما است و منطقهی جنوب اهواز را، مثلاً فرض کنید که آن صحرای عظیم را و مناطق آنجا را گرفته، ما قاعدتاً باید از شمال بیاییم طرف جنوب و با این برخورد کنیم؛ طبیعت قضیّه و ظاهر قضیّه این است؛ امّا طرّاحان در ستادهای عملیّاتی و در قرارگاههای اصلی به راه جدیدی دست پیدا میکنند: به جای اینکه از شمال بیایند روبهرو بشوند، از طرف شرق می‌آیند به طرف غرب، کارون را قطع میکنند، و دشمن را محاصره میکنند که خود دشمن وقتی که احساس میکند این جور مورد تهاجم قرار گرفته، از ترس محاصره شدن، بخش عظیمی از دشمن از این منطقه خارج میشوند و میروند. اینها تدبیر است، اینها عقلانیّت است، اینها چیزهایی نیست که بشود آسان از نظر دور کرد، اینها بسیار مسائل مهمّی است؛ تدبیر و عقلانیّت. در بسیاری از مناطق عملیّاتی ما نظایر این را میشود دید؛ هم در غرب وجود داشت، هم در جنوب به تکرار و تعدّد وجود داشت. یا آن مسئلهی والفجر هشت و عبور از اروند، مسئلهی کربلای پنج، عملیّات بسیار مهمّ خیبر، و قضایای دیگر؛ که این کارهایی که آنجا انجام گرفت، طرّاحیهایی که آنجا انجام گرفت، اینها طرّاحیهایی بود که کمتر نظایر آن را انسان مشاهده میکند؛ عقلانیّت بود. این هم یک نکته.

یک مسئلهی دیگر که این هم جزو همین مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، این است که دفاع مقدّس یک اصل را برای ملّت ایران ثابت کرد و آن اصل، این است که صیانت کشور و بازدارندگی کشور از دستاندازی دشمن با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم؛ این شد یک اصل. همان روز، همان اوایل هم کسانی بودند که معتقد به تسلیم بودند، منتها با شکلهای مختلفی؛ حالا صریحاً ممکن بود اسمش تسلیم نباشد امّا معنا و باطنش تسلیم بود که امام [در مقابل آنها] در بخشهای مختلف و مراحل مختلف محکم ایستاد. در مجموعِ جهاد دفاع مقدّس، ملّت ایران فهمید که پیروزی، پیشرفت، عقب ماندن دشمن، صیانت کشور، با مقاومت به دست میآید نه با تسلیم؛ این را فهمیدیم؛ این را ملّت ایران به دست آوردند؛ این شد یک اصل برای ما. ما از این اصل در بسیاری از مسائل گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و غیره استفاده کردیم و استفاده میکنیم. موضع کشور در بسیاری از این مسائل و سرفصلها موضع ایستادگی است، موضع اقدام است، موضع پیشرفت است، نه موضع تسلیم و عقبنشینی. این احساس که باید مقاومت کرد، موجب شد که هم اطمینان و اعتماد به نفْس داخلی به وجود بیاید ــ یعنی در داخل سیاسیّون کشور، عناصر فعّال کشور، فعّالان فرهنگی کشور، یک اعتماد به نفسی پیدا کنند در همهی قضایای گوناگونی که برای یک کشور پیش میآید و یک اطمینانی پیدا کنند ــ و هم به دشمن یاد داد که در محاسبات خودش قدرت داخلی ایران را به حساب بیاورد، مقاومت ایران را به حساب بیاورد. ما خوشبختانه با همین روحیه توانستیم تعدادی از نقشههای مهمّ دشمن را به شکست بکشانیم. نیروهای سیاسی ما، نیروهای نظامی ما توانستند در بسیاری جاها دشمن را ناکام بگذارند؛ دشمن فشار حدّاکثری را تحمیل کرد، ناکام شد؛ دشمن طرح خاورمیانه‌ی جدید(۷) را به میدان آورد، ناکام ماند؛ دشمن تعرّض به مرزهای ما را از هوا و دریا به نحوی شروع کرد، ناکام ماند؛ پرندهی هواییاش را زدند،(۸) متجاوز دریاییاش را تصرّف کردند؛(۹) اعتماد به نفْس ملّی یعنی همین؛ این ناشی از همان اصل آموختهشدهی در دفاع مقدّس است که مقاومت، راه صیانت کشور است.

حالا در این زمینهها عرض کردم، بحث خیلی زیاد است؛ نه وقت هست، نه حالا اقتضا هست که بیش از این در این زمینه صحبت کنیم لکن از جملهی نکات مهمّی که من در این زمینه روی آن اصرار دارم که تکرار بشود، مسئلهی روایت درست جنگ است که من بارها تأکید کردهام.(۱۰) این فعّالیّتهایی که تا حالا شده فعّالیّتهای خوبی بوده؛ یعنی فعّالیّتها، فعّالیّتهای خوبی است. من به دوستان هم بیرون [از حسینیّه] که این نمایشگاه را نگاه کردیم گفتم؛ آنچه تا حالا اتّفاق افتاده زیرساخت است؛ اینها زیرساختهایی است که برای فعّالیّت فرهنگی، فعّالیّت فکری، فعّالیّت سیاسی، فعّالیّت  تاریخی، از این زیرساختها میشود استفاده کرد؛ امّا این فعّالیّتها لازم است؛ باید خروجی کارها را مشاهده کنید. آن وقتی احساس رضایت کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی شما، جوان دانشجوی شما با همان چشم به دفاع مقدّس نگاه میکند که شما نگاه میکنید و همان برداشت را از دفاع مقدّس و از حوادثی که در پی دفاع مقدّس پیش آمده دارد. اگر چنانچه این [طور] شد، موفّقیّت در آینده در میدانهای گوناگون حتمی است؛ کما اینکه ما تا حالا هم موارد مختلفِ روایتهای درست و تأثیر آن را دیده‌ایم. همین جوانهایی که رفتند در دفاع از حرم و به شهادت رسیدند، کسانی هستند که سالها بعد از پایان جنگ به دنیا آمده بودند. [درک] ماجراهای مهمّ شهدای بزرگِ دوران دفاع مقدّس، فرض کنید یک جوانی مثلاً مثل شهید حججی[۱۱) را یا آن جوان دُرچهای(۱۲) را یا دیگری را وارد میدان میکند، و با آن شهامت و شجاعت و مثل همان دوران دفاع مقدّس، میروند و مجاهدت میکنند و به شهادت میرسند.

البتّه سعی دشمن این است که در همین مسئلهی روایت، نقطهی مقابلِ حقیقت عمل بکند. دشمن، فرازها و اوجها را انکار میکند؛ اگر یک مورد یک حضیضی(۱۳) وجود داشته، آن را بزرگ میکند؛ بدون شک این کار دشمن است. آنها کار فرهنگی را، کار تبلیغی را، کار رسانهای را با شدّت و حدّت دارند انجام میدهند؛ آنها سعی میکنند با تبلیغات، با فعّالیّتهای رسانه‌‌ای، هیبت و شوکت استکبار را به رخ جوانها بکشند؛ زرق و برق آنها را در چشم اینها جلوه بدهند؛ تلخیها و تاریکی آنها را پنهان کنند و در نقطهی مقابل، اوج و اهمّیّت و فیض ناشی از دفاع مقدّس و مسائل حول و حوش آن را پنهان کنند؛ میخواهند مردم را بترسانند از آنها. وقتی که زرق و برق دشمن در چشم مخاطبینِ ملّتهای دیگر مثل ملّت ما [در سابق]، جلوه میکند، وقتی هیبت و شوکت دروغین دشمن به رخ چشمها کشیده میشود، نتیجهاش در میدان سیاسی، ترس از دشمن است؛ در میدان فرهنگی، خضوع در مقابل دشمن و خودکمبینی در مقابل دشمن است؛ لذاست که این کار روایت، کار بسیار مهمّی است.

سعی بشود روایتهای مخدوش و غلط و دروغ در مورد دفاع مقدّس پاسخ داده بشود، و همچنین این [گونه] روایتها در مورد اصل انقلاب پاسخ داده بشود. الان هم مشغولند؛ من میبینم بعضی از کتابها را که صهیونیستها یا آمریکاییها یا اروپاییها مینویسند. فیلم میسازند، کتاب مینویسند برای اینکه بدروغ یک نقطهی تاریکی را در انقلاب و در حرکت ملّت ایران و در ارکان انقلاب وانمود بکنند؛ در مقابل اینها باید تلاش کرد. کسانی که اهل کارند، اهل فکرند، اهل هنرند، باید بتوانند انشاءالله کارهایی را انجام بدهند.

به هر حال حرف در این زمینه باز هم هست و زیاد است. امیدواریم که خداوند به شماها توفیق بدهد تا بتوانید آنچه را بر عهدهی یکایک ما است، انشاءالله انجام بدهید. و مجدّداً نسبت به پیش‌کسوت‌های دفاع مقدّس و سابقهدارها و همان واقعاً السّابقون الاوّلون، ارادت و احترام خودمان را عرض میکنیم، و امیدواریم که خدای متعال بر درجات امام راحل بزرگوار که او این راه را به روی همهی ما باز کرد بیفزاید، و ارواح مطهّر شهدای عزیز ما را عالی کند و آنها را از ما راضی کند انشاءالله.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

 
 در ابتدای این دیدار ــ که به صورت تصویری با مراکز استانها در ارتباط بود ــ سرلشکر محمّد باقری (رئیس ستاد کلّ نیروهای مسلّح) گزارشی ارائه کرد.
 سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی ۱۰۰؛ «اوّلین پیشگامان ...»
 سورهی واقعه، آیه‌ی ۱۰؛ «و گروه پیشتازِ پیشتازان»
 حدوداً در کیلومتر ۴۰ جادّه‌ی اهواز به خرّمشهر
 از فرماندهان سپاه در خوزستان
 تأثیرات
 این طرح در سال ۲۰۰۶ توسط کاندولیزا رایس (وزیرخارجهی وقت آمریکا) مطرح شد. بر اساس این طرح، ناآرامی، بی‌نظمی، اختلاف و خشونت در منطقه‌ی به اصطلاح خاورمیانه ــ از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج فارس، ایران و مرزهای ناتو در افغانستان و تا شمال آفریقا ــ گسترش می‌یافت. و این فرصت را به رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس قرار میداد تا بتوانند نقشه‌ی خاورمیانه را براساس نیازها و اهداف خود ترسیم کنند.
 از جمله میتوان به انهدام پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در منطقه‌ی خلیج فارس توسّط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.
 از جمله، میتوان به توقیف شناور متجاوز بدون سرنشین آمریکا در روز ۸ شهریور ۱۴۰۱ توسّط نیروی دریایی سپاه پاسداران اشاره کرد.
(۱۰ از جمله، بیانات در مراسم شب خاطره‌ی دفاع مقدّس (۱۳۹۷/۷/۴)
(۱۱ شهید محسن حججی، در ۶ مرداد ۱۳۹۶ در منطقه‌ی تنف سوریه به اسارت نیروهای داعش درآمد و دو روز بعد با جدا شدن سر از بدن به شهادت رسید.
(۱۲ شهید ابوالفضل علیجانی، در ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ حین عملیات مستشاری در سوریه به شهادت رسید.
(۱۳ پایین‌ترین حدّ چیزی