منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

فرمانده کل ارتش: «عملیات طوفان الاقصی» نقطه عطف راهبردی در مبارزات آزادی‌بخش فلسطین با صهیونیست‌ها است/

 

فرمانده کل ارتش در همایش سالروز آزادسازی سوسنگرد با بیان اینکه «عملیات طوفان الاقصی» نقطه عطف راهبردی در مبارزات آزادی‌بخش مردم مظلوم فلسطین با صهیونیست‌ها است گفت: «عملیات شکست حصر سوسنگرد» تابلوی خوش رنگ وحدت و همدلی بین نیروهای مختلف بود.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش درهمایش بزرگداشت سالروز حماسه شکست حصر سوسنگرد که امروز (پنج‌شنبه) در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، با اشاره به تحولات سرزمین‌های اشغالی و تاکید بر برملاشدن ماهیت واقعی آمریکا اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی به عنوان یک عملیات بی‌سابقه، شگفتانه و غیر قابل تصور و به فرمایش فرمانده معظم کل قوا، برای رژیم صهیونیستی «غیر قابل ترمیم» بود و به عبارتی این عملیات، نقطه عطف راهبردی در مبارزات آزادی‌بخش مردم مظلوم فلسطین با صهیونیست‌ها است.
وی اذعان داشت: سیر مبارزات مردم فلسطین برای بازپس گیری سرزمین غصب شده و نجات از ظلم رژیم کودک کش صهیونیستی با عملیات طوفان الاقصی وارد مرحله جدید و نوینی شده است که به حول و قوه الهی روند اضمحلال رژیم صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید.
فرمانده کل ارتش افزود: یکی از وجوه حوادث این روزها، رسوایی و بی‌آبرویی جهانی آمریکا، رژیم صهیونیستی، حامیان غربی و سکوت کنندگان در مقابل جنایات این رژیم کودک کش است.
امیر سرلشکر موسوی تصریح کرد: در این حوادث یک بار دیگر ماهیت دروغین آمریکا مشخص شد و ثابت شد؛ آمریکا همان آمریکای هیروشیما، ناکازاکی، افغانستان و عراق است اما به روز شده، وقیح‌تر، با تجربه تر و در عین حال متکی به همراهی و سکوت سازمان‌های بین‌المللی.
وی افزود: کسانی که روند شکل‌گیری و استقرار جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را فراموش کرده بودند چهره واقعی این رژیم سفاک و جهان بینی سردمداران آن را دوباره دیدند.
فرمانده کل ارتش با تاکید بر بی‌خاصیت بودن مجامع بین‌المللی در قبال جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی افزود: معلوم شد که یک ملت برای دفاع از حقوق خود باید به خود متکی باشد و ارتقاء قدرت دفاعی برای حفظ منافع ملی از لازم‌ترین لوازم اداره کشور است.
امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات بازی جنگ راهبردی، تجربه تاریخی و سنت الهی و همچنین روند شناسی این گونه وقایع، قطعاً سرانجام این حوادث با همه فراز و فرود آن، پیروزی فلسطین و زوال محتوم رژیم صهیونیستی است.
فرمانده کل ارتش گفت: اینگونه دیوانه وار عمل کردن، رفتار رو به زوال است وگرنه یک رژیمی اگر آینده داشته باشد چنین چهره بدتر از حیوانات را از خود نشان نمی‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه قطعاً مظلوم پیروز است و ظالم نابود خواهد شد، این را اعتقاد و اعتماد به نصرت وعده نصرت الهی و اراده خداوند بزرگ خواند و گفت: شما پیروزی فلسطین و نماز در قدس را به چشم خود خواهید دید. ان‌شاءالله.
فرمانده کل ارتش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عملیات شکست حصر سوسنگرد اشاره کرد و گفت: این عملیات یک اقدام مشترک و کار بهنگام و تابلوی خوش رنگ وحدت و همدلی بین نیروهای مختلف بود به گونه‌ای که همه بدون توجه به مسائل دنیوی وارد عرصه شده و این نتیجه ماندنی و تاریخی را رقم زدند.
امیر سرلشکر موسوی درباره عملیات سوسنگرد گفت: یکی از دلایل اهمیت عملیات سوسنگرد این است که این مهم‌ترین معبر بود که به قلب خوزستان می‌رسید و اگر از سوسنگرد عبور می‌کردند قطعا سرنوشت جنگ طور دیگری رقم می‌خورد؛ رهبری در این خصوص کلیدواژه‌ای دارند و آن «اقدام به موقع» است. رهبر معظم انقلاب در ماجرای 19 بهمن هم این را تاکید کردند که مهم است یک اقدام دقیقا سر زمان خود انجام شود. این واژه بسیار در کلام مقام معظم رهبری تکرار شده است. کلید واژه «اقدام به موقع» اهمیت بسزایی دارد.
فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه رزمندگان حاضر در عملیات شکست حصر سوسنگرد، جلوه‌های زیبایی از شجاعت‌های زاهدانه بودند، خاطرنشان کرد: تابلوی خوش رنگی از وحدت بی رنگ و ریا در سوسنگرد وجود داشت و هیچ کس به این فکر نمی‌کرد که چه کسی مال کجاست و از همین رو این نتیجه (شکست حصر سوسنگرد) به دست آمد.
وی در پایان گفت: شاید عملیات شکست حصر سوسنگرد از لحاظ بزرگی به اندازه بسیاری از عملیات‌ها نباشد اما جلوه‌ای از موفقیت و کار مشترک نیروهای مدافع بود که در یک کار مشترک حماسه‌ای تاریخی را ایجاد کردند.

پیام سردار قاآنی به فرمانده گردان‌های القسام: هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد

پیام سردار قاآنی به فرمانده گردان‌های القسام: هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد

فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی خطاب به محمد الضیف، فرمانده گردان‌های القسام، نوشت: هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد.

پیام سردار قاآنی به فرمانده گردان‌های القسام: هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای خطاب به محمد الضیف، گردان‌های القسام فلسطین، نوشت: حماسه بزرگی به نام طوفان الاقصی خلق کردید که ضعف و شکنندگی رژیم غاصب صهیونیستی را به وضوح نمایش داد و نشان دادید که این رژیم از لانه عنکبوت ضعیف‌تر است.

متن پیام به شرح زیر است:

به فضل و یاری خداوند حماسه بزرگی تحت عنوان "طوفان الاقصی" به دست مجاهدان گردان‌های قسام و دیگر مبارزان مقاومت در غزه رقم خورد و به وضوح ضعف و شکنندگی رژیم غاصب صهیونیستی را نشان دادید و به طور عملی و قاطع ثابت کردید که این رژیم از لانه عنکبوت ضعیف‌تر است و برای توصیف این حادثه بزرگ همین بس که دوست و دشمن اذعان می‌کند که اوضاع فلسطین و منطقه پس از طوفان الاقصی همانند قبل نخواهد بود.

همانا دشمن جنایتکار تلاش کرد تا با کشتار وحشیانه و بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه انتقام این شکست را بگیرد که همین مسئله موجب تعمیق شکست آن و به بار آمدن یک رسوایی اخلاقی برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و تمامی حامیان آن شد که به دروغ مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، کما اینکه دلاوری، صبر و پایداری ملت قهرمان فلسطین در غزه و آمادگی آن برای جانفشانی نیز بار دیگر پیروزی خون مظلوم بر شمشیر دشمن ظالم را ثابت کرد.

فرمانده عزیز؛ حمله زمینی دشمن صهیونیستی و ضربات پی در پی مقاومت به نیروهای و خودروهای زرهی آن برای همگان ثابت کرد که مقاومت در غزه قادر به ابتکار عمل و نوآوری و حفظ سازماندهی و قدرت میدانی خود است و این پیروزی بزرگ موجب شد تا فرزندان امت بیش از پیش به گزینه جهاد روی آورند و بیش از هر وقت دیگری ایمان و یقین داشته باشند که ورود مجاهدان به مسجد الاقصی و پاکسازی آن از لوث صهیونیست‌ها نزدیک‌تر از هر زمان دیگری شده است.

با توجه به اینکه غزه امروز از شرافت و عزت و کرامت امت دفاع می‌کند، یقین داشته باشید که برادران شما در محور قدس و مقاومت در کنار تمامی شرافتمندان امت و آزادگان جهان، هرگز غزه و مردم قهرمان آن را در برابر این دشمن وحشی و درنده خوی و حامیانش تنها نخواهند گذاشت و هرگز اجازه نخواهند داد به اهداف شوم خود در فلسطین و غزه دست یابد.

برادر مجاهد؛ مایه افتخار است به اسم خود و نمایندگی از برادرانم در جمهوری اسلامی ایران به شما و دیگر برادران مجاهد و عموم ملت فلسطین این پیروزی بزرگ و دستاورد بی‌نظیر که در تاریخ نبرد با دشمن صهیونیستی سابقه نداشته، را تبریک گفته و از درگاه خداوند برای شهدا علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت نمایم.

در پایان بار دیگر بر عهد و میثاق و التزام ایمانی و برادرانه که ما را کنار هم جمع می‌کند، تاکید می‌کنیم و به شما اطمینان می‌دهیم در راستای ادامه حمایت‌های موثر از مقاومت، هرآنچه را که بر ما در این نبرد تاریخی لازم باشد، انجام دهیم.

 

خط‌حزب‌الله خبر رویترز را تکذیب کرد

خط‌حزب‌الله خبر رویترز را تکذیب کرد

خط حزب‌الله نشریه متعلق به دفتر رهبر انقلاب اسلامی ایران، نوشت: ادعای رویترز درباره محتوای دیدار آقای اسماعیل‌هنیه با رهبر انقلاب، سراسر کذب است.

خط‌حزب‌الله خبر رویترز را تکذیب کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، پس از تکذیب رسمی خبر رویترز ازجانب حماس، نشریه خط‌حزب‌الله وابسته به دفتر حفظ و نشر حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای نیز در گزارش هفته آخرین شماره خود، خبر منتشر شده در خبرگزاری رویترز درباره محتوای دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبر‌انقلاب‌اسلامی‌ایران را "سراسر کذب" خواند.

این نشریه با دروغ نامیدن این‌گونه اخبار، نوشت: در حالی که چندی پیش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای اسماعیل‌هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه با ایشان بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیست تأکید کردند، خبرگزاری رویترز در گزارشی سراسر کذب، ادعا کرد که "رهبر ایران به این مقام ارشد حماس گلایه کرده که چرا پیشتر اطلاعی در خصوص حمله آنها به اسرائیل نداده است و اینکه قرار نیست جمهوری اسلامی وارد این جنگ شود." این رسانه با خارج شدن از اصول حرفه ای و بدون داشتن منبع موثق، این ادعای دروغ را در حالی مطرح می‌کند که افکار‌‌عمومی جهان شاهد حمایت‌های متعدد و مکرر رهبر‌انقلاب‌اسلامی از عملیات اخیر حماس و مقاومت‌فلسطین می‌باشد. به‌عنوان‌ نمونه رهبر انقلاب اسلامی به صراحت بیان داشتند که « ما از فلسطین دفاع میکنیم، ما از مبارزات دفاع میکنیم، ما پیشانی و بازوی طرّاحان مدبّر و هوشمند و جوانان شجاع فلسطینی را میبوسیم، ما به آنها افتخار میکنیم.» ۱۴۰۲/۷/۱۸

نشریه خط حزب‌الله با اشاره به دروغگویی‌های متعدد صهیونیست ها در جریان حملات وحشیانه اخیر به ملت فلسطین و مردم غزه خصوصا بیمارستان شفاء، این‌گونه عملیات روانی را، بازی صهیونیست ها و پروژه بگیران رسانه ای و بنگاه‌های خبرپراکنی با افکار عمومی دنیا در جهت سرپوش گذاشتن روی جنایات صهیونیست ها در نوار غزه عنوان کرده است.

گفتنی است؛ برخلاف روند رسانه‌های غربی در سانسور اخبار مربوط به مقاومت فلسطین و حماس، خبر رویترز در روزهای گذشته در رسانه‌های بین المللی و خارجی همچون دویچه‌وله، یورونیوز،اینترنشنال، رادیو فردا و...بازنشر و برجسته‌سازی شده بود که بلافاصله با تکذیب رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و اعضای حماس مواجه شد.

همه احزاب فردا در راهپیمایی سراسری حمایت از کودکان غزه شرکت می‌کنند

همه احزاب فردا در راهپیمایی سراسری حمایت از کودکان غزه شرکت می‌کنند

رئیس خانه احزاب ایران گفت: احزاب سراسر کشور فردا در راهپیمایی حمایت ازمردم مظلوم و بی‌دفاع غزه تا رهایی قدس عزیز و محکومیت رژیم کودک کش و غاصب صهیونیستی شرکت خواهند کرد.

همه احزاب فردا در راهپیمایی سراسری حمایت از کودکان غزه شرکت می‌کنند

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیسیتی،گفت: ۴۲ روز از عملیات طوفان القصی می‌گذرد ولی همچنان رژیم صهیونسیتی از جنایت و کودک‌کشی دست بر نداشته است.

وی افزود: احزاب سراسر کشور فردا در تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، همراه و هم‌صدا با مردم عزیزمان در راهپیمایی بزرگ حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه تا رهایی قدس عزیز و محکومیت رژیم کودک‌کش و غاصب صهیونیست اسرائیل شرکت خواهند کرد و با مشت‌های گره کرده، صهیونیست‌های جنایتکار و حامیانشان را محکوم می‌کنند.

رئیس خانه احزاب ایران در پایان خاطرنشان کرد: وجدان هر انسان آزاده‌ای از جنایت های صهیونیست ها به درد آمده و واکنش نشان می دهد. اما، هنوز سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری هیچ واکنش خاصی نسبت به کودک‌کشی‌ها در غزه نداشته و ندارند.

رویترز: آژانس اتمی علیه ایران قطعنامه الزام‌آور صادر نمی‌کند

رویترز: آژانس اتمی علیه ایران قطعنامه الزام‌آور صادر نمی‌کند

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داده بعید است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه آتی خود قطعنامه‌ای الزام‌آور علیه ایران صادر کند.

رویترز: آژانس اتمی علیه ایران قطعنامه الزام‌آور صادر نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه انگلیسی در تحلیلی امروز جمعه به سردرگمی آمریکا و متحدان غربی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بعید است شورای حکام آژانس در جلسه آتی خود قطعنامه‌ای الزام‌آور علیه ایران صادر کند. 

خبرگزاری رویترز در این تحلیل نوشته برای ایالات متحده و متحدان این کشور راه‌های چندانی برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران باقی نمانده، چرا که مذاکرات هسته‌ای از مدت‌ها پیش مدفون شده و اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه تهران با خطر تشدید تنش‌ها در منطقه‌ای که همین حالا به دلیل جنگ غزه در آتش می‌سوزد همراه خواهد بود. 

این خبرگزاری می‌نویسد در شرایطی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده قدرت مانور واشنگتن را محدود کرده، چهار دیپلمات فعلی و سه دیپلمات سابق غربی فضای نومیدانه‌ای از چشم‌اندازهای تلاش‌های غرب جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران ترسیم می‌کنند. 

این دیپلمات‌ها همه به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده‌اند. 

به نوشته رسانه انگلیسی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از شکست در احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی اکنون حتی برای انعقاد «تفاهم‌های غیررسمی» جهت محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز در مضیقه قرار دارد.

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از سال گذشته دچار وقفه شده است.  آخرین دور این گفت‌وگوها مردادماه سال گذشته در وین برگزار شد.

به گفته کارشناسان، برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام، از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید بوده است. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: «با نوعی فلج به ویژه در میان آمریکایی‌ها مواجه هستیم... چون آنها نمی‌خواهند روی آتش نفت بریزند.»

 خبرگزاری رویترز نوشته هر گونه مذاکرات برای رسیدن به نوعی «تفاهم» با ایران مستلزم اعطای امتیازهایی مانند کاهش تحریم‌ها علیه ایران در ازی محدود شدن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای تهران است. 

به نوشته رویترز، چنین اقدامی بعد از حمله مرگبار گروه حماس به متحد آمریکا، اسرائیل، در روز ۷ اکتبر قابل تصور به نظر نمی‌رسد. از آن تاریخ به بعد گروه‌های متحد با ایران ده‌ها حمله به مقر نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه انجام داده‌اند. 

 وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد از روز ۱۷ اکتبر به این سو پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه ۵۸ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

گروه‌های مقاومت در بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اند که این حملات در پاسخ به حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شوند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرده و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داده است. حملات رژیم صهیونیستی به شهادت بیش از ۱۱۵۰۰ هزار نفر منجر شده است.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از تحلیل خود به محدودیت‌هایی ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده که قدرت مانور بایدن را در قبال ایران کاهش می‌دهند اشاره کرده است. 

رویترز نوشته «دونالد ترامپ» که در حال حاضر اصلی‌ترین رقیب بایدن به نظر می‌رسد ممکن است هر گونه تعامل بایدن با ایران را دستاویز قرار داده و آن را نشانه ضعف در برابر تهران جلوه دهد. 

واشنگتن و متحدانش در فرانسه، انگلیس و آلمان اکنون تمرکزشان را بر روی نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند. 

آژانس در گزارش فصلی جدید خود که چهارشنبه منتشر شد ادعا کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۲ برابر محدودیت مجاز در برجام رسیده است. 

در این گزارش تصریح شده میزان ذخایر اورانیوم ایران که در قالب UF6 تا ۲۰ درصد غنی شده‌اند ۳۱.۳ کیلوگرم افزایش یافته و به ۵۶۷.۱ کیلوگرم رسیده است.

رویترز نوشته گزارش جدید نشان می‌دهد که پیشروی‌های هسته‌ای ایران ادامه دارند و تهران همچنان به «کارشکنی در فعالیت‌های نظارتی آژانس» ادامه می‌دهد. 

طبق این گزارش، مقام‌های کشورهای غربی در ماه سپتامبر تهدید کرده بودند ممکن است با صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور تهران را به تغییر رویه وادار کنند. 

چهار دیپلمات غربی به رویترز گفتند صدور قطعنامه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد چون خودداری کردن از تشدید تنش‌های دیپلماتیک و هسته‌ای با ایران در زمانی که توجه‌ها به سمت جنگ غزه معطوف است ضروری به نظر می‌رسد. 

این دیپلمات‌ها گفته‌اند انجام اقدامی که قابلیت تنش‌آفرینی کمتری دارد مانند صدور قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور که تهران را به اتخاذ مواضع سخت‌تر در نشست آتی شورای حکام تهدید می‌کند در حال حاضر محتمل‌تر به نظر می‌رسد. 

دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «الان نمی‌توانیم قطعنامه صادر کنیم. اگر قطعنامه صادر کنیم ممکن است باعث شود آنها به سمت گزینه نهایی یعنی غنی‌سازی ۹۰ درصد سوق داده شوند.»

دو دیپلمات دیگر به رویترز گفتند تنها کاری که در ماه‌های آینده می‌توان انجام داد حمایت از «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس برای تقویت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. 

یک دیپلمات گفت: «هنوز زود است که گفته شود که آیا ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل خواهد شد یا اینکه مثل همین حالا یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن باقی خواهد ماند، اما آنها فعلاً به غنی‌سازی ادامه خواهند داد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

شهادت ده‌ها فلسطینی در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه «الفلاح» در نوار غزه

شهادت ده‌ها فلسطینی در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه «الفلاح» در نوار غزه

ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به یک مدرسه در جنوب نوار غزه ده‌ها فلسطینی را به شهادت رساند و بیش از 100 نفر را مجروح کرد.

شهادت ده‌ها فلسطینی در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه «الفلاح» در نوار غزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلویزیون دولتی فلسطین، عصر امروز (جمعه)، اعلام کرد به دنبال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه «الفلاح» در محله «الزیتون» در جنوب نوار غزه، چندین شهروند فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و تعدادی دیگر مجروح شده‌اند.

این شبکه فلسطینی در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه ده‌ها آواره فلسطینی در این مدرسه اسکان داشتند، خبر داد دست‌کم ۲۰ فلسطینی در پی این حمله به شهادت رسیدند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. با این حال، برخی منابع فلسطینی شمار شهدا را ۵۰ نفر گزارش کرده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی -تا لحظه انتشار این گزارش- به اخبار رسانه‌های فلسطینی واکنشی نشان نداده است.

تلویزیون دولتی فلسطین همچنین اعلام کرد ۱۲۰ شهید از ساکنان شهر غزه و مناطق شمالی آن صبح امروز به بیمارستان «الاندونیسی» منتقل شدند.

ارتش رژیم اسرائیل از ۴۲ روز پیش با چراغ سبز غرب جنگ ویران‌کننده‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرده که در پی آن بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی شهید شده‌اند. از این تعداد ۴۷۱۰ نفر کودک و۳۱۶۰ نفر زن بودند.

به دنبال این جنگ، همچنین بیش از ۲۹ هزار و ۸۰۰ فلسطینی مجروح شده‌اند که ۷۰ درصد آن‌ها طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه زن و کودک بوده‌اند.

یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران انتخاب شد

یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران انتخاب شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان یزد، شهر یزد را به عنوان پایتخت قصه‌گویی معرفی کرد.

یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران انتخاب شد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در آیین تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی استان یزد، گفت: یزد به نام قصه و قصه‌گویی شناخته شده است و شاخص‌های بارز فرهنگی این استان زبانزد است و از شاخص‌های اصلی استان یزد، قصه و قصه‌گویی است.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقداماتی در زمینه قصه انجام داده است؛ اما هنوز کافی نیست و اقدامات بیشتری نیاز است.

علامتی گفت: بیست و پنجمین مرحله استانی قصه‌گویی در سراسر کشور برگزار می‌شود و امسال یکی از سال‌های خوب جشنواره قصه و قصه‌گویی است و بیش از ۱۷ هزار نفر تا کنون ثبت‌نام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: نیم‌قرن فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه قصه و قصه‌گویی به ثمر نشسته و ما دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه و قصه‌گویی هستیم و جشنواره امسال با نگاه متفاوت و مردمی برگزار می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: قصه پایه همه هنرها است و شعر، داستان، هنرهای تجسمی، تئاتر، فیلم، سریال، نقاشی، مجسمه‌سازی همه از قصه است و قصه هنر مادر برای ماست و سرمایه‌گذاری در این بخش، سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌های فرهنگ است.

وی افزود: صریح‌ترین، پرمایه‌ترین و جامع‌ترین ابزار تربیتی برای کودک، قصه و قصه‌گویی است و از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به ما رسیده و همه این تجربه شیرین را دارند و معتقدیم قصه، اصیل‌ترین ظرفیت برای هدایت و تربیت انسان‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان است و برگرفته از سنت الهی است و در قرآن کریم هم خداوند متعال از ابزار قصه استفاده کرده است.

علامتی افزود: پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کار در عالم، هدایت انسان است و برای این کار خداوند بهترین بندگان خود یعنی پیامبر را انتخاب می‌کند و با ابزار قصه و ۲۶۰ قصه قرآنی برای تربیت اقدام می‌کند و آیات قرآن سرشار از این مسأله تربیتی است.

وی اضافه کرد: یکی از موثرترین ظرفیت‌های فرهنگی، قصه و قصه‌گویی است و این باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشیم و در سال‌های گذشته، قصه مورد توجه نبود و در دولت سیزدهم نگاه متفاوتی در حوزه تعلم و تربیت و به موضوع قصه شده است و طی چند سال اخیر سیر صعودی را شاهد هستیم و دغدغه ما در کانون نیز احیای قصه و قصه‌گویی و مردمی‌سازی و بازگرداندن قصه به سبک زندگی مؤمنانه است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: البته فن قصه و قصه‌گویی نیاز به تدوین و تولید داشته و باید به سمت راه‌اندازی محافل و کرسی‌های قصه‌گویی حرکت کنیم؛ همچنین موضوع قصه و قصه‌گویی به ثبت آثار ناملموس ملی نیز رسید و در تلاش هستیم برای ثبت جهانی نیز اقدام شود.

وی افزود: برای ماندگار کردن قصه و قصه‌گویی به سمت معرفی شهرهای خلاق نیز حرکت شد و در این زمینه پیگیری می‌شود و بررسی کارشناسی مجموعه فرهنگ دوستان کانون پرورش فکری نشان می‌دهد استان یزد یکی از بهترین و اصیل‌ترین خاستگاه‌های قصه و قصه‌گویی است.

علامتی ادامه داد: در استان یزد نام آذر یزدی می‌درخشد و قدمت استان نیز مبتنی بر این امر است و اهالی فرهنگ و مسؤولان ارشد استان نیز حمایت ویژه‌ای داشته‌اند و با افتخار یزد به‌عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی اعلام می‌شود و دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی نیز به استان یزد منتقل خواهد شد.

در این مراسم با حضور مهران فاطمی استاندار و جمعی از اقشار مختلف از پوستر یزد پایتخت قصه ایران رونمایی شد.

کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری رزمایش پهپادی 1402 ارتش قدردانی کرد

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از انجام موفقیتآمیز رزمایش مشترک پهپادی 1402 آجا قدردانی کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، در پیام قدردانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارجمند امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی
 فرمانده محترم کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرچشمه جوشان اقتدار و صلابت امروز ایران اسلامی در سایه مجاهدت ها و رشادت های ملتی است که همواره با استعانت از خداوند متعال و پیروی از راه شهدا در راه آبادی، آزادی و اعتلای این آب و خاک از هیچ کوشی دریغ ننموده و تا پای جان در این راه استوار بودهاند.
در جهان امروز پهپادها در معادلات نوین نظامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و بدون شک، آینده جنگهای هوایی و جمعآوری اطلاعات در اختیار این فناوری خواهد بود. رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران که به لطف پروردگار و همت والای متخصصین جوان و باحضور نیروهای چهارگانه ارتش برگزار شد و با بهکارگیری انواع پهپادهای شناسایی، رزمی، انهدامی و اخلاگر و اجرای انواع عملیات های پهپادی باحضور بیش از ۲۰۰ فروند از انواع پهپادها از جمله پهپاد کمان  ۱۹ که برای نخستین بار رونمایی و عملیاتی گردید و همچنین استفاده از مهمات و تسلیحات نوین، محمولههای اپتیکی، سامانه های فرماندهی، کنترل و جنگالی که به طورگسترده مورد بهرهبرداری و آزمایش قرار گرفت، توانست به نحو مطلوبی به اجرای ماموریت پرداخته و با اقتداری غرور آفرین موجبات دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده رزمایش را فراهم آورد.
 از تلاش های صادقانه و مجاهدت های خستگی ناپذیر جنابعالی و کلیه فرماندهان، افسران، درجه داران و سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر نموده و امید داریم با توکل به خداوند متعال و با عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عجل الله تعلی فرج الشریف) در انجام ماموریت های محوله از جانب فرماندهی معلم کل قوا حضرت آیت الله امام خامنهای(مدظلهالعالی) همواره موفق بوده و در خدمتگزاری به مردم عزیز میهن اسلامی سربلند و پایدار باشید.
گفتنی است؛ رزمایش مشترک پهپادی 1402 ارتش، با شرکت یگان‌های منتخب از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از نیروی زمینی، نیروی پدافند هوایی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و جنگال راهبردی ارتش، از یازدهم مهرماه به مدت دو روز در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور برگزار شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش مطرح کرد: نیروهای مسلح ایران با تمام قوا آماده دفاع از تمامیت ارضی کشور هستند

 

امیر سرتیپ خلبان واحدی در جمع کارکنان و خانواده‌های عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا آماده دفاع از اسلام و تمامیت ارضی کشور هستند اظهار کرد: با نابودی یزیدیان زمان ان‌شاءالله پرچم لا اله الا الله در همه جهان به اهتزار در خواهد آمد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در جمع کارکنان و خانواده‌های عقیدتی سیاسی این نیرو ضمن تسلیت حوادث اخیر در غزه با بیان اینکه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دل همه آزادگان جهان را به درد آورده است گفت: امیدواریم عمر این یزیدیان زمان هرچه زودتر به اتمام رسد و ان‌شاءالله پرچم لا اله الا الله در همه دنیا به اهتزار در خواهد آمد.
امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما در بالاترین میزان آمادگی قرار دارند اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا آماده دفاع از اسلام و تمامیت ارضی کشور هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه کار و هنر عقیدتی سیاسی جذب و نزدیک کردن قلبها به سوی خداست و الحمدلله تاکنون در این امر موفق عمل کرده است افزود: از زمان تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، با حضور افرادی متدین، با ایمان و موثر و اجرای طرح های مصباح در سال های اخیر، ارتش جمهوری اسلامی ایران از نظر معنوی و فرهنگی رشد و پیشرفت قابل توجه و اثر گذاری مطلوبی داشته است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به موفقیت این نیرو در حوزه قرآنی خاطرنشان کرد: ما در زمینه فرهنگی هرچه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری برای آیندگان است و خداوند را شاکریم موفقیت‌های چشمگیر و خوبی در حوزه فرهنگی و قرآنی به دست آورده ایم.

دلیل خودداری آمریکا از جنگ با حزب الله چیست؟

دلیل خودداری آمریکا از جنگ با حزب الله چیست؟

امروز سالگرد روزی است که تبدیل به یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ ارتش آمریکا شد؛ روزی که به کابوس اکتبر ۸۳ شهره شد.

دلیل خودداری آمریکا از جنگ با حزب الله چیست؟

فارس پلاس؛ روایت روز - رئیس جمهور آمریکا در مسیر بازگشت از اراضی اشغالی به واشنگتن بود که خبرنگاری از او پرسید، گویا دستیارانتان به مقامات اسرائیل گفته‌اند "در صورت جنگ حزب الله و رژیم صهیونیستی، ارتش آمریکا نیز علیه حزب الله وارد جنگ خواهد شد." جواب بایدن صریح بود: درست نیست؛ چنین حرفی زده نشده است. 

 

دلیل دست به عصا بودن آمریکا مقابل حزب الله چیست؟

 برای پاسخ به این سوال باید دقیقاً به ۴۰ سال قبل بازگردیم. روز اول آبان ۱۳۶۲ بود. بیش از یکسال از حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ خرداد ۱۳۶۱ / ۶ ژوئن ۱۹۸۲) می‌گذشت. حمله‌ای که یکی از جنایات آن، کشتار صبرا و شتیلا بود و بیش از ۵۰۰۰ تن توسط رژیم صهیونیستی و مزدورانش کشته شدند.

این جنگ به جنگ اول لبنان یا جنگ پنجم رژیم صهیونیستی معروف است. این جنگ با موفقیت اولیه برای رژیم همراه بود ولی از دل ویرانی آن، اتفاقی رخ داد که امروز گریبانگیر تل‌آویو نشینان شده است. جنگ پنجم دو هفته پس از فتح خرمشهر از سوی رزمندگان ایرانی به وقوع پیوست. بر همین اساس، تعدادی از نیروهای لشکر ۲۷ محمد رسول الله به سوریه و لبنان اعزام شدند.

این سفر مقدمه‌ای بر شکل گیری جنبش مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی شد. عده‌ای از جوانان شیعه لبنان نظیر سیدحسن نصرالله و شهید عماد مغنیه جنبش مقاومت حزب الله را تشکیل دادند. جنشی که برخلاف طیف ضداسرائیلی آن برهه نظیر عرفات از اردوگاه فکری سوسیالیسم نبودند و در ادامه توانستند به مهم‌ترین مهره‌های شطرنج غرب آسیا بدل شوند.

تانک‌های رژیم صهیونیستی وارد پایتخت لبنان شدند. پس از مدتی نیروهای ارتش آمریکا، فرانسه و ایتالیا موازی با اشغالگران قدس وارد بیروت شدند تا محافظ دولت فالانژیست‌ها در لبنان باشند (فالانژها همسو با رژیم صهیونیستی بودند و عوامل آن در متهم اصلی پرونده سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان هستند) 

اما این حضور تبدیل به یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ ارتش آمریکا شد. روزی که به کابوس اکتبر ۸۳ شهره شد. ساکنان و ایضًا اشغالگران بیروت در ساعت ۶.۲۲ دقیقه صبح روز اول آبان ۱۳۶۲ ه.ش با صدایی مهیب از خواب بلند شدند. دو مقر نظامی نیروهای بیگانه در بیروت منهدم شدند. اولی متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا و دومی متعلق به چتربازان ارتش فرانسه بود. در عرض چندثانیه، ۳۰۰ نفر کشته شدند.

 از این تعداد، ۲۴۱ تفنگدار دریایی (حرفه‌ای‌ترین نیروهای ایالات متحده) سهم ارتش آمریکا و ۵۸ نظامی سهم ارتش فرانسه بود. ارتش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، چنین روز سیاهی را تجربه نکرده بود. [1] البته این آمار اعلامی است و قریب به یقین، عدد واقعی بیشتر از عدد مذکور است.


«پاول کلی» فرمانده وقت تفنگداران دریایی آمریکا مقابل سه نفر از  تفنگداران نجات یافته آمریکایی

این عملیات منجر به عقب نشینی آمریکا از خاک لبنان شد. گروهی گمنام تحت عنوان جهاد اسلامی مسئولیت این عملیات را برعهده گرفت ولی دولت آمریکا مدعی بود که شهید عماد مغنیه (فرمانده افسانه‌ای حزب الله) فرمانده این عملیات بوده است. 

«جورج بال» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل (۱۹۶۸ میلادی) در رابطه با حضور نظامی آمریکا در لبنان می‌گوید: «جنگی که آمریکا با سفاهت تمام در آن شرکت جست برای ما به این صورت در آمد: حدود ۳۰۰ تفنگ‌دار دریایی خود را از دست‌ دادم‌؛ ۱۸۰۰ تفنگ‌دار دریایی‌ به‌ مدت‌ ۱۸ ماه‌ در شرایطی‌ زندگی کردند که‌ در کنار آتش‌ قرار داشتند؛ بیش‌ از ۲۲ ماه‌ یک‌ ناوگان‌ آمریکایی همراه‌ ۳۰ هزار ملوان‌ و پرسنل‌ دریایی و حدود ۱۰۰ هواپیما در عرشه‌ ناوهای هواپیمابر، دور از ساحل‌ لبنان‌، در حالت‌ آماده‌ باش‌ کامل‌ منتظر بودند که‌ چه‌ موقع‌ هدف‌ حملات‌ [استشهادی] قرار می‌‌گیرند... روزی هم‌ که‌ لبنان‌ را ترک‌ کردیم‌، نه‌ تنها هیچ‌ چیز بدست‌ نیاورده‌ بودیم‌، بلکه‌ بهای سنگینی‌ برای‌ این‌ اقدام‌ پرداخته‌ کردیم.» [2] 

اکنون رژیم صهیونیستی از شکست تاریخی خود در روز ۱۵ مهرماه درصدد است، آمریکا را با حزب الله درگیر کند. ارتش آمریکا نیز ناوهای جنگی و هواپیمابر خود را نظیر سال ۱۹۸۲ به سمت لبنان گسیل کرده است.

اکنون ناو هواپیمابر جرالد فورد (بزرگترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر اتمی آمریکا)  و نیز ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در منطقه حاضر است. اما بایدن چندان تمایل ندارد که اشتباه ریگان در لبنان را تکرار کند. 

نیویورک‌تایمز گزارش داده است که دولت بایدن پس از اطلاع از نیت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای حمله پیش‌دستانه به حزب‌الله از رژیم خواسته‌اند از انجام هر گونه حمله گسترده به حزب‌الله خودداری کنند.

چرا فلسطین فرصتی برای همدلی اجتماعی ایرانیان است؟

چرا فلسطین فرصتی برای همدلی اجتماعی ایرانیان است؟

در بیش از دو هفته‌ای که از آغاز طوفان الاقصی گذشته، رویدادهای خیره‌کننده و شگفت‌آوری رخ داده که سرعت تحولات و شتاب رخدادها مانع از درک و تأمل درآنها شده است.

چرا فلسطین فرصتی برای همدلی اجتماعی ایرانیان است؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: جدا از ابعاد جنایت‌بار جنگ که اعداد و ارقام و تصاویر نمی‌تواند تلخی و درد آن را منتقل کند، اتفاقاتی مانند تجمع‌های متراکم و راهپیمایی‌های شلوغ حمایت‌گرانه از فلسطین در کشورهای مختلف، به ویژه انگلیس و آمریکا که در برخی روایت‌ها، بی‌نظیر و کم‌سابقه توصیف می‌شود؛ از جمله نتایج معجزه‌گون این رویارویی نابرابر است.

به صورت معمول در ترسیم و تبیین این نتایج، دستاوردها یا نتایج سیاسی و نظامی مسأله آشکار می‌شود و روی نتایج اجتماعی و فرهنگی تمرکز کمتری صورت می‌گیرد. نگاه ایجاب‌گرایانه و دیدگاه فرصت‌محورانه، از همان روزهای نخست این جنگ سخت، خشن و دردناک را زمینه‌ای برای تبلیغ آرمان قدس دید.

پرسش‌ها و شبهات در مورد ریشه‌های حماس، چرایی آغاز حمله از سوی نیروهای فلسطینی، چرایی سکوت یا انفعال کشورهای عربی، واکنش ایران، ورود یا عدم ورود نیروهای اشغالگر به شکل زمینی به نوار غزه و به ویژه بحث و تبادل نظر در مورد عامل حمله خونین به بیمارستان الاهلی یا المعمدانی غزه، همه و همه سبب تولید حجیم محصولات مبتکرانه و خلاقانه‌ای در حوزه مسائل فلسطین شد؛ از این روست که چه بسا باید ادعا کرد میزان تولید محتوای مثبت و آگاهانه در این باره در دو هفته اخیر از مجموع تولید محتوا در روزهای قدس پس از انقلاب بیشتر است.

در ایران،‌ پس از رخدادهای تکان‌دهنده سال گذشته و کوشش فرساینده رسانه‌ای در دو سطح شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بیگانه و رسانه‌های اجتماعی در ساخت، القاء و تعمیق شکاف‌های اجتماعی، پنجره‌ها و لولاهای ارتباطات میان اقشار، گروه‌ها، طبقات و صنوف مختلف اجتماع رو به بسته شدن رفت.

سال گذشته در چنین روزهایی، فضای عمومی رسانه و خیابان، متأثر از التهاب‌های اجتماعی به دنبال کوک‌زدن پارگی‌های عمیق و رفوسازی شکاف‌های دیرینه‌ای بودند که شکل‌گیری آنها در ذهن و فکر ایرانی به دوران پیش از شهریور ۱۴۰۱ بازمی‌گشت. برهمین اساس بود که رهبر حکیم انقلاب پس از چندین اتفاق تلخ و ناباورانه از جمله درگیری‌هایی بر سر موضوع حجاب در خطبه‌های نماز عید فطر، همدلی و هم‌زیستی اجتماعی را راهکار مهم و اساسی عبور از این گذار سخت اجتماعی دانستند.

متأسفانه این بیان و تصریح، مانند بسیاری از اشاره‌ها و توجهات ایشان، در بیش از چند یادداشت، مصاحبه، تحلیل و گفت‌وگوی مطبوعاتی به تبیین و توضیح نرسید و کمتر کسی در مورد سازکار، فرایند، نقطه آغاز، چگونگی ارزیابی، مراحل و ارتباط این مفهوم با دیگر پدیده‌ها و موضوع‌های کلان و خرد نوشت.

با این حال، عمومی بودن این سخنرانی و تبیین‌های حداقلی از آن به این توجه می‌داد که باید روی سازگاری فرهنگی و تاب‌آوری اجتماعی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرد. نکته اساسی آن است که سازگاری فرهنگی و تاب‌آوری اجتماعی، سرایت‌پذیر و الگوپذیر است. این سرایت‌پذیری و الگوپذیری اگرچه مورد اتفاق نخبگان جامعه است، در سیاستگذاری و بایسته‌نویسی به شکل غیرمحسوسی از روی میز کنار می‌رود.

به تعبیر بسیار ساده، حرف و بیان رهبر انقلاب از بسیاری جهت‌ها متوجه قدرت سیاسی و نهادهای حاکمیتی است و آنان باید همدلی و هم‌زیستی، سازگاری و تاب‌آوری را نشان دهند، اثبات کنند و در فضای اجتماع جاری سازند. نباید به محض بیان یک سیاست یا یک دستور از رهبر انقلاب، فقط در ابتدا و انتها از مردم سراغ گرفت و به طور مرتب از آنها خواست، از آنها توقع داشت و برای آنان تعیین تکلیف کرد. تکلیف ساخت و تقویت همدلی و همزیستی اجتماعی از ابتدا و از اساس برعهده قدرت سیاسی است؛ حتی اگر توزیع بودجه عمومی فرهنگی و رسانه‌ای را نیز در نظر نیاوریم.

با این نگاه است که تبلیغ آرمان قدس و تشریح واقعه امروز غزه، فرصت و زمینه و پنجره و لولایی است که می‌تواند همدلی اجتماعی سازد و اتفاق‌نظر عموم جامعه بر مظلومیت زنان، مردان، کودکان و پیران فلسطینی است که می‌تواند بر هنجار مشترک دفاع غیورانه از مستضعفان تأکید بگذارد.

آنچه در دو هفته اخیر در رسانه‌های مختلف با گرایش‌های متنوع سیاسی و قالب‌های گوناگون تولیدی از همدردی با غزه دیدیم، نمایی دقیق از ظرفیت عظیم فلسطین برای همدلی‌سازی و وحدت‌بخشی به جامعه ایرانی است. در تلویزیون، شبکه‌های مختلف میزبان کارشناسان، تحلیلگران و چهره‌های سیاسی از گرایش‌ها و جریان‌های مختلف و گوناگون بودند. به ویژه باید از سه برنامه «حماسه‌خوان» در شبکه یک، «به افق فلسطین» در شبکه افق و «برنامه‌های خبری» شبکه خبر سخن گفت.


دعوت از چهره‌های سیاسی مختلف اثبات خواهد کرد جامعه ایرانی همچنان اشتراکات قدرتمندی دارد و هنجارها و ارزش‌هایی فراتر از دعواهای سیاسی روزمره می‌شناسد. از این جهت است که باید تصریح کرد حضور چهره‌های اصلاح‌طلب و کارگزارانی در شبکه افق که همیشه به نزدیکی به جریان سیاسی اصولگرایی شهرت داشته، چیزی بیش از یک برنامه و تولید به شمار می‌آید.

تردیدی نیست ساخت همدلی و همزیستی، تدریجی است و البته فقط از رسانه برنمی‌آید. با این همه رسانه ملّی باید کوشش فراگیری به کار بندد که اولاً استمرار در ساخت این همدلی مهم است. از این روست که باید نقاط مشترک را پیدا کرد و برای تقویت و تأکید بر آن برنامه‌ریزی داشت. ثانیاً برای مواجهه با تلقی نمایشی بودن این حرکت، باید از گشودگی فضا استقبال کرد و از چالشی‌شدن برنامه‌ها و رفت‌وبرگشت‌ها نترسید و به ویژه در سال انتخابات، اعتماد بیشتری به عوامل و تولیدکنندگان داشت.

این تغییر در گرو صدور بخشنامه‌های جدید نیست، بلکه پیامد به‌کارگیری نیروهای جوان و خلاقی است که صداوسیما اتفاقاً از آنان در اختیار دارد و صد البته افزایش ذی‌نفعان و دست‌کشیدن از رقیب‌پنداری رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی است که به غنای محتواها می‌افزاید و مخاطب تشنه ایرانی را به تماشای دوباره برنامه‌های تحلیلی سیاسی داخلی ترغیب می‌کند.

همچنان که فلسطین، همراهی و همدلی انسانی و پویایی دیپلماتیک و فعالانه‌ای برای کاهش درد و رنج و آلامش می‌طلبد؛ درد فلسطین، همدلی اجتماعی معناداری که در چند سال اخیر جز در تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی یا مصاف‌های ورزشی آشکار نشده، پدید خواهد آورد.