منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

سید حسن نصرالله: بایدن فرتوت تصویری از آمریکای پیر است

سید حسن نصرالله: بایدن فرتوت تصویری از آمریکای پیر است

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا تصویری از آمریکای پیر است، گفت آمریکا به واسطه مردم و دولت اوکراین وارد نبرد بزرگی با روس‌ها شده است.

سید حسن نصرالله: بایدن فرتوت تصویری از آمریکای پیر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، سخنرانی خود را به آخرین تحولات سیاسی اختصاص داد.

دبیرکل حزب‌الله، سخنرانی خود را ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد و عید سعید قربان به همه مردم تبریک گفت.

سید حسن نصرالله در ادامه به «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن و مردم این کشور درگذشت «علامه عبدالسلام» دبیرکل اتحادیه علمای یمن را تسلیت گفت و تأکید کرد که این عالم یمنی عمر خود را در دفاع از  مسائل امت اسلامی به‌ویژه فلسطین و قدس گذرانده است.

شکست طرح خاورمیانه جدید

دبیرکل حزب‌الله همچنین به سالروز عملیات «الوعد الصادق» اشاره کرد و گفت که از جمله دستاوردهای مقاومت در جنگ سی‌وسه‌روزه از بین بردن طرح آمریکایی موسوم به «خاورمیانه جدید» بود. سید حسن نصرالله اضافه کرد: «پس از حوادث یازده سپتامبر که آمریکا از آن به عنوان بهانه‌ای برای اشغالگری در افغانستان و عراق استفاده کرد، گام دوم ریشه‌کن کردن مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان و به انزوا کشاندن ایران بود تا رژیم صهیونیستی به سرور خاورمیانه تبدیل شود. پایداری مقاومت و لبنان و شکست اهداف جنگ سی‌وسه‌روزه ضربه سختی به طرح خاورمیانه جدید وارد کرد. این نقشه‌ها تمامی ندارد و آن‌ها بعد از آن در دوره دولت اوباما روی بهار عربی حساب کردند که این طرح نیز از بین رفت.»

بایدن فرتوت تصویر آمریکای پیر است

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از اظهاراتش به رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت و بیان کرد: «درباره سفر بایدن به منطقه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری منتشر شد که در بسیاری از آن‌ها درباره تشکیل ناتوی عربی یا ناتوی خاورمیانه سخن گفته شد. امروز بایدن وارد فلسطین اشغالی شد و در روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا ائتلاف ناتوی عربی در کار است یا خیر.»

دبیرکل حزب‌الله افزود: «آمریکای امروز متفاوت از آمریکای سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ است زیرا رئیس‌جمهور فرتوت آمریکا تصویری از آمریکایی است که وارد مرحله پیری شده است. حضور این کشور در عرصه جهانی بسیار کمرنگ شده و آمریکا تورم اقتصادی زیادی دارد و اوضاع اجتماعی و امنیتی آن خوب نیست. رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه آمد تا کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را برای صادرات مقادیر بیشتری از نفت و گاز قانع کند.»

آمریکا به صورت نیابتی با روسیه جنگ می‌کند

سید حسن نصرالله ادامه داد: «آمریکا اکنون وارد نبرد بزرگی با روس‌ها شده است. این کشور مستقیما وارد جنگ با روس‌ها نشده، بلکه  به واسطه مردم و دولت اوکراین وارد این نبرد شده است. از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌های این نبرد، تحریم نفت و گاز روسیه به‌واسطه اروپایی‌هاست. آمریکا مسئولت تأمینِ جایگزین برای اروپا را بر عهده گرفته است. زمان برای آن‌ها تنگ است زیرا زمستان در راه است و آن‌ها نیاز دارند در تابستان برای خود انرژی ذخیره کنند.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «بایدن به منطقه آمد تا ببیند کشورهای حاشیه خلیج [فارس] چقدر می‌توانند برای تأمین انرژی اروپا تولید را افزایش دهند. بایدن از زمانی که ریاست جمهوری را به دست گرفت، اعلام کرد که یک صهیونیست است. بایدن گفت که نیاز نیست لزوما برای صهیونیست بودن، یهودی باشی. تمام آنچه نیز او به محض ورود [به فلسطین اشغالی] امروز درباره راهکار دودولتی گفت، تعارفاتی بیش نبودند.»

سید حسن نصرالله همچنین اظهار داشت: «بایدن می‌گوید که در آتش‌بس یمن نقش داشته؛ اما این درواقع خود آمریکاست که به دنبال تجاوز به یمن است. عربستان سعودی نیز ابزار است. تحریم قطر را به یاد آوریم که آمریکا در یک شب توانست این محاصره را از بشکند، بایدن به راحتی می‌تواند جنگ علیه یمن را پایان دهد و محاصره را بردارد.»

هشدار به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اشاره کرد: «پس از صحبتمان درباره مرزهای دریایی [لبنان]، وزرای دشمن تهدید کردند و حرف‌ها زدند؛ مِن جمله وزیر جنگشان گانتز که گفت بار دیگر به بیروت خواهند آمد (بیروت را اشغال خواهند کرد)، او می‌داند که هم ساکنان [اراضی اشغالی] و هم به خود دارد دروغ می‌گوید.گانتز جرأت ندارد چند قدم به سوی غزه‌ی تحت محاصره بردارد. اگر امور را از بیست یا سی سال گذشته تا به امروز مورد ارزیابی قرار دهد، ما به او توصیه می‌کنیم که جنگ سی‌وسه‌روزه را به یاد آورد؛ به‌ویژه زمانی که تلاش کردند وارد بنت جبیل شوند. آن‌ها در آن زمان گذرگاهی برای مجاهدان باز کردند تا شهر را رها کنند؛ اما عکس این مسئله اتفاق افتاد و رزمندگان برای دفاع از شهر وارد عمل شدند.»

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: «از جمله درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از جنگ سی‌وسه‌روزه بگیریم این است که مردم جنوب پذیرای مقاومت هستند و تشکیلات مقاومت و امکانات آن‌، بیش از هر زمان دیگری است. روحیه مقاومت وجود دارد و مردم و جغرافیای منطقه با این مقاومت همراه هستند و خداوند نیز در آغاز و انجام کار با این مقاومت است. مقاومت تنها قدرتی است که لبنان برای گرفتن حق نفتی و گازی خود آن را در اختیار دارد.»

مقاومت برای گرفتن حق لبنان 

دبیرکل حزب‌الله همچنین اظهار داشت: «هیچ فردی در داخل کشور با این مسئله مخالف نیست که نفت و گاز تنها راه خروج [لبنان] از بحران است زیرا کشور در حال حرکت به سوی وضعیتی بسیار دشوار است. پول بانک جهانی نیز مشکل را حل نخواهد کرد و تنها یک بدهی خواهد بود. راه حل همان صدها میلیارد دلاری است که در اختیار ماست. لبنان می‌تواند مانع استخراج نفت و گاز از اراضی اشغالی فلسطین و در عین حال مانع [رسیدن آن] به اروپا شود. آن‌ها عجله دارند. تنها دو ماه فرصت باقی است زیرا مقامات اشغالگر دارند از استخراج نفت در ماه سپتامبر صحبت می‌کنند. اگر در اسرع وقت برای ترسیم خطوط مرزی اقدام نکنیم، مسئله دشوار و بسیار هزینه‌بر خواهد شد.»

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «لبنان به‌شدت نیازمند طرح برق است؛ اما آمریکا برای شما استثنایی در قانون سزار برای استفاده از گاز مصر قائل نیست. حدود یک سال از وعده‌های آن‌ها می‌گذرد. به خاطر چه کسی برتری را در ترسیم مرزها و استخراج نفت به شما خواهد داد؟ هوکشتاین در سفر اخیر به دو دلیل آمد که یکی نیاز آمریکا به نفت و گاز به خاطر اروپا بود و دلیل دیگر تهدیدات مقاومت. آن‌ها از قدرت مقاومت در خشکی، دریا و آسمان و قدرت آن برای عملی کردن تهدیدها آگاهند.»

نفت و گاز نقطه ضعف دشمن است

دبیرکل حزب‌الله در ادامه اشاره کرد: «دشمن نقطه ضعف دارد و این نقطه ضعف نیاز به نفت و گاز از جانب رژیم صهیونیستی است. نقطه قوت لبنان نیز مقاومت این کشور است که می‌تواند این عمل را بی‌اثر و از آن جلوگیری کند. لبنان اگر وارد مذاکرات شود، نیازمند اهرم‌ فشارهای خاص خود است. مقاومت تنها نقطه قوت این کشور است. من به مقامات لبنان می‌گویم از مقاومتی که تنها نقطه قوت شماست، استفاده کنید. زمانی که با آمریکایی بر سر میز مذاکره می‌نشینید، به آن‌ها بگویید که این مردم شوخی ندارند و نمی‌شود آن‌ها را کنترل کرد پس حقوق طبیعی لبنان را به این کشور بدهید.»

پیام‌ پهپادها به دشمن رسید

سید حسن نصرالله ادامه داد: «درباره مسئله پهپادها نیز برخی گفتند که این خارج توافق رخ داد، کدام توافق؟! ما با کسی توافق نکرده‌ایم و به کسی نیز وعده نخواهیم داد. کسی که به آمریکایی‌ها وعده می‌دهد مقاومت کاری نخواهد کرد، او درواقع هم خودش و هم آن‌ها را فریب می‌دهد. برخی نیز گفتند که مقاومت چگونه پهپاد می‌فرستد و می‌گوید که پشت کشور است؟ ما در مسئله ترسیم مرزها پشت این کشور هستیم؛ اما این بدان معنا نیست که با کسی یا علیه کسی هستیم. ما در مسئله فشار به دشمن با کشور نیستیم و به کسی هیچ قولی ندادیم. ما چند پهپاد در ابعاد مختلف فرستادیم زیرا می‌خواستیم که پرنده‌های نظامی موشک شلیک کنند و کشتی‌های جنگی به حرکت درآیند تا افرادی که در آن منطقه فعالیت دارند، بدانند این منطقه ناامن است. برای اولین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی مقاومت سه پهپاد در آن واحد به سوی یک هدف پرتاب کرد.»

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری گفت: «ما قدرت ارسال چند پهپاد مسلح در ابعاد مختلف و تعداد بالا را داریم. پیام پهپادها با آن اندازه‌شان می‌گفت که ما جدی هستیم و این پرونده مسئله‌ای اساسی است. در میان گزینه‌هایمان آنچه لازم است را انتخاب می‌کنیم. این پیام به دشمن رسید و نشانه آن علاوه بر آن تماس‌هایی که با لبنان و ما برقرار شد، واکنش میدانی دشمن بود. از نظر قدرت، ما از توانایی‌های متنوعی در خشکی، دریا و آسمان برخورداریم. تمام این گزینه‌ها روی میز هستند و هر آنچه در راستای حل مشکل ما باشد، در زمان مناسب و حجم مناسب برای آن انجام آن اقدام خواهیم کرد. لبنان به یک قدرت بازدارنده تکیه دارد و باید از آن استفاده کند. نباید تنها به تأیید بین‌المللی مرزها اکتفا کنیم، بلکه باید به شرکت‌های متعهد به حفاری اجازه بازگشت به کار بدهیم تا نتیجه عملی برای ما تضیمن شود.»

سید حسن نصرالله همچنین اظهار داشت: «به دوست و دشمن [می‌گوییم] ما در اینجا به دنبال جنگ روانی نیستیم و این از نظر ما تنها را ه نجات کشورمان است. یک بار خواستیم که ما لبنانی‌ها یک موضع واحد داشته باشیم و این موضع را به گوش آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برسانیم. ما می‌گوییم اگر حقوقمان را ندهید و شرکت‌ها اجازه فعالیت نداشته باشند، ما به دل خواهیم رفت. برخی به دنبال ویران سازی این کشور هستند و می‌خواهند که مردم در صف‌ها بایستند و یکدیگر را از شدت گرسنگی بکشند. جنگ [داخلی] بالاترین چیزی است که دشمن به دنبال آن است.»

دبیرکل حزب‌الله در بخش پایانی اظهاراتش بیان کرد: «ما به دشمن می‌گوییم که دست از پا خطا نکند و به هوکشتاین و آمریکایی‌ها نیز می‌گوییم که لبنانی‌ها را فریب ندهید. پیام پهپادها رسید. این معادله را ثبت کنید: «کاریش» و پس از «کاریش» و پس از پس از «کاریش». ما تمام میدان‌ها، چاه‌ها و سکوهای نفتی در امتداد مرز فلسطین را زیر نظر داریم. اگر به دنبال این هستید که این کشور از حقوق خود استفاده نکند، هیچ کس قادر به استخراج نفت نخواهد بود.»

اصلاح سیاست ارزی دارو به نفع بیماران/ قاچاق معکوس دارو به پایان می‌رسد؟

اصلاح سیاست ارزی دارو به نفع بیماران/ قاچاق معکوس دارو به پایان می‌رسد؟

بر اساس اعلام مسوولان ، بحث ساماندهی ارز دارو مطرح است و حذف ارز دارو به هیچ عنوان مطرح نیست. همچنین پوشش بیمه‌ای به هیچ عنوان حذف نشده و تغییر نخواهد کرد.

اصلاح سیاست ارزی دارو به نفع بیماران/ قاچاق معکوس دارو به پایان می‌رسد؟

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: موضوع ارزپاشی در صنعت دارو طی سال‌های گذشته به یکی از معضلات این صنعت مهم تبدیل شده است به طوری که گزارش‌های مختلف نهادهای نظارتی نشان می‌دهد سود ارز ترجیحی دارو بیشتر از اینکه به جیب بیماران برود به جیب دلالان و برخی از شرکت‌های دارویی رفته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده طی سال‌های اخیر دولت‌ها حدود ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار ارز دولتی را برای واردات مواد اولیه دارویی و حدود ۵ درصد داروهای ساخته شده آماده وارداتی و البته تجهیزات پزشکی وارداتی میان شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توزیع می‌کنند اما نتیجه کار مطلوب نبوده است.

رانت، فساد، قاچاق معکوس!

توزیع ارز در صنعت دارو، از یک طرف زمینه نوعی رانت و فساد را بین شرکت‌های دارویی برای در اختیار داشتن سهم بیشتری از این امتیاز دولتی فراهم کرده و نهادهایی را به وجود آورده که در میان مردم به مافیای دارو شناخته می‌شود و از طرفی به قاچاق معکوس دارو از کشور منجر شده است. ضعف نظارت بر نحوه هزینه‌کرد ارزهای دولتی در حوزه سلامت نیز مساله دیگری است که بر اشتباه بودن مسیر گذشته صحه می‌گذارد. اینکه آیا همه ارز اختصاص یافته در نهایت به واردات مواد اولیه با کیفیت و مورد نیاز کشور منجر می‌شود یا نه؟ موضوعی است که در نهادهای کارشناسی مورد بحث است.

همچنین اختصاص ارز دولتی به صنعت دارو این سوالات را در ذهن کارشناسان و مردم ایجاد می‌کرد که آیا برخی شرکت‌ها به جای استفاده از این امتیاز طلایی برای سلامت مردم با فروش ارزهای دریافتی در بازار آزاد سوء‌استفاده نمی‌کنند؟ قیمت تمام شده ارزان داروهای تولیدی و وارداتی نیز در کشور است، زمینه قاچاق معکوس اقلام دارویی را از ایران به کشورهای دیگر به خصوص همسایگان فراهم نمی‌کند؟

با وجود مسلم بودن مسیر اشتباه اختصاص مستقیم ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های دارویی و فساد و سوءاستفاده‌های آن، مخالفان تغییر این مسیر اختصاص ارز با ابزار نگرانی از گران شدن قیمت دارو برای مصرف‌کننده نهایی و بیماران، با حذف پرداخت مستقیم ارز به شرکت‌ها مخالفت می‌کنند. آنان می گویند، تغییر این مسیر سنتی باعث گرانی شدید دارو در کشور می‌شود و این مساله اقشار زیادی از مردم و تعداد زیادی از بیماران را به خطر می اندازد. مخالفان حذف پرداخت مستقیم ارز دارو به شرکت‌های دارویی، فضایی را ایجاد کرده‌اند که تغییر این مسیر سنتی برای هر مدیر یک ریسک بزرگ باشد و این موضوع را به مدیران القا می‌کنند که جراحی هر زمان اجرا شود، دردناک خواهد بود.

*چرا اصلاح سیاست ارزی دارو لازم است؟

محمد عبدزاده، رئیس هیات مدیره سندیکاری صاحبان صنایع داروهای انسانی در این خصوص توضیح داد: مجلس برای رسیدگی به این موضوع هفته سوم فروردین امسال جلسه‌ای گذاشت. همه دست اندرکاران از جمله نماینده بانک مرکزی، سازمان برنامه، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، بیمه‌ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و همه ذی نفعان حضور داشتند. در این جلسه مطرح شد که جریان تولید و واردات دارو و تجهیزات پزشکی یک جریان مستمر است و نمی‌شود در یک ماه تامین منابع مالی آن را متوقف کرد و ارز لازم را تامین نکرد.

وی گفت: هر شرکت در زمان خاصی ثبت سفارش می‌کند، ممکن است دارو یا تجهیزاتی فعلا موجود باشد و نیازی به واردات نداشته باشد و ماه بعد وارد شود. نمی‌شود این فرایند را متوقف یا به زمان دیگری موکول کرد. اگر بانک مرکزی یک ماه ارز دارو یا تجهیزات را بدهد و ماه بعد ندهد، نتیجه آن به صورت کمبود و گرانی خودنمایی می‌کند. 

*داروی مردم گران نمی‌شود

عبده زاده افزود: اکنون ساماندهی موضوع ارز دارویی منتظر نهایی شدن زیرساخت‌های لازم در بیمه‌هاست و البته در همان جلسه مجلس با پیشنهاد دولت، قرار شد، یک میلیارد دلار دیگر به اعتبار ارز دارو و تجهیزات پزشکی اضافه شود و رقم کلی آن به حدود ۳ میلیارد دلار رسید. دستور پرداخت آن هم به بانک مرکزی داده شده است و وزارت بهداشت در حال انجام اقدامات لازم برای هزینه کرد این اعتبار است تا دارو و تجهیزات برای مردم گران نشود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اینکه در سال ۱۴۰۱ باز هم به دارو و تجهیزات پزشکی ارز ترجیحی داده شود یا ارز نیمایی یا آزاد به اقدامات سازمان برنامه و سازمان‌های بیمه بستگی دارد. وزارت بهداشت حلقه آخر است. سازمان برنامه باید مابه التفاوت نرخ ارز را به صورت ریالی در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد. رقمی که برای این کار در نظر گرفته شده بین ۷۶ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است. سازمان‌های بیمه‌گر نیز باید با دریافت این اعتبار، هم سقف پوشش داروها را بالا ببرند تا قیمت تمام شده برای بیمار تغییر نکند و هم اقلام جدیدی که قبلا زیر پوشش بیمه نبودند را پوشش دهند، تا پرداختی مردم تغییر نکند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر سازمان بیمه‌گر، ۷۰ درصد قیمت یک دارو را با قیمت سال ۱۴۰۰ پوشش می‌داد. امسال با قیمت‌گذاری جدید دارو باید سطح پوشش را به بالای ۹۰ یا ۹۵ درصد بالا ببرد تا قیمت پرداختی آن دارو برای بیمار نسبت به شهریور سال گذشته تغییر نکند. این مصوبه مجلس است که بیمار نسبت به قیمت شهریور ۱۴۰۰ نباید اضافه پرداختی داشته باشد و بیمه‌ها باید مابه‌التفاوت این قیمت را پرداخت کنند. در این صورت ممکن است سهم پرداخت بیمار با قیمت جدید به جای ۳۰ درصد به ۱۵ درصد برسد تا خالص پرداختی او ثابت بماند. البته سهم پرداختی بیماران برای داروهای مختلف فرق دارد و فرمول آن مثلا برای بیماران خاص و صعب العلاج متفاوت است.

عبده زاده افزود: پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه ضرورت ندارد زیرا می‌تواند به افزایش مصرف آنها دامن بزند اما جایی که افراد بیماری مزمن دارند، باید پوشش بیشتری باشد مثلا در مورد بیماران دیابت، افراد دچار چربی خود، سرطان و سایر بیماری‌های صعب العلاج، بیمه‌ها باید در کنار مردم باشند تا فشار مضاعفی به بیماران وارد نشود. به هر حال منابع بیمه‌ها محدود است و باید جایی هزینه شود که به بیمار فشار بیشتری وارد می‌شود.

*حذف ارز دارو به هیچ عنوان مطرح نیست

بر اساس اعلام مسوولان بیمه سلامت نیز، بحث ساماندهی ارز دارو مطرح است و حذف ارز دارو به هیچ عنوان مطرح نیست. همچنین پوشش بیمه‌ای به هیچ عنوان حذف نشده و تغییر نخواهد کرد. پرداختی از جیب مردم در زمینه دارو افزایش نمی‌یابد.

بر اساس این گزارش داروهایی که در حال حاضر پوشش ۷۰ درصدی بیمه دارند به همین شکل باقی می‌ماند و علاوه بر آن، مابه‌التفاوت ارز به همه داروها تخصیص پیدا می‌کند. بحث پلکانی بیمه شدن مربوط به داروهایی است که تاکنون تحت پوشش بیمه نبودند. بنابراین علاوه بر پوشش ۷۰ درصدی داروهایی که تحت پوشش هستند، داروهایی که تاکنون تحت پوشش نبوده هم به صورت پلکانی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

*افزایش پوشش بیمه‌ای داروها

بیمه سلامت ایران همچنین اعلام کرده است، حتی برای بخشی از داروهای بدون نسخه نیز که تحت پوشش بیمه نیستند، برنامه‌هایی برای پوشش بیمه‌ای وجود دارد. با این حساب، پرداختی از جیب مردم در زمینه دارو کاهش پیدا می‌کند. هزینه‌های افزایش یافته در زمینه تولید دارو محاسبه خواهد شد و این مابه‌التفاوت با بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه می‌دهد، توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود و قرار نیست پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کند. بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، همچنین لازم به ذکر است که قیمت گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

به گزارش فارس، با سیاست‌های جدید دولت درخصوص اصلاح تخصیص ارز به صنعت دارو حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران افزایش خواهد یافت و بیماران می‌توانند با نسخه پزشک داروهای مورد نیاز خود را با همان قیمت قبلی تهیه کنند. از سوی دیگر باید این نکته را مد نظر داشت که نقش بیمه‌ها در اجرای سیاست جدید ارزی بسیار مهم است و بیمه‌ها نباید ارز تخصیص یافته دارو را در سایر بخش‌ها هزینه کنند. از سوی دیگر وظیفه سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار نیز نقشی حیاتی است که با انجام دقیق این پروسه می‌توان تا حد بسیار زیادی بساط مفسدان را از زنجیره دارو جمع کرد و داروها با قیمت واقعی و حمایت بیمه‌ای به دست مردم برسد، همچنین با اصلاح نظام ارزی دارو دیگر شاهد قاچاق معکوس داروهای ایرانی به خارج از کشورذ نخواهیم بود.

نتایج نهایی کنکور اختصاصی دانشگاه‌های افسری ارتش اعلام شد

 

 نتایج نهایی کنکور اختصاصی دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال تحصیلی ۱۴۰2-1401 امروز از طریق وبگاه گزینش آجا به آدرس https://gozinesh.aja.ir/Portal/Home/ اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، داوطلبان می توانند با استفاده از کد ملی و شماره داوطلبی خود ضمن اطلاع از وضعیت قبولی، از مدارک مورد نیاز جهت انجام پذیرش و تاریخ مراجعه خود مطلع شوند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیروی زمینی ارتش در زمینه جهاد تبیین پیش‌قدم است

 

امیر  سرتیپ حیدری در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر گفت: ما در حوزه جهاد تبیین پیشقدم‌ هستیم و هیأت جهاد تبیین را تشکیل دادیم و ۹ همایش استانی را در این راستا برگزار کردیم تا آنچه مطابق اراده و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است در سطح نیرو ایجاد کنیم.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در دوازدهمین جشنواره مالک‌اشتر که صبح امروز (چهارشنبه) در ستاد هوانیروز ارتش برگزار شد با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در سطح نیرو‌های مسلح اظهارداشت: ولی امر مسلمین جهان در اواخر سال گذشته جهاد تبیین را به‌عنوان فریضه‌ای فوری، قطعی و همگانی بیان کردند که همه باید در راستای تحقق این فریضه تلاش کنیم.
وی افزود: ما در نیروی زمینی سه اصل ولایت مداری عدالت محوری و شایسته سالاری را در رأس امور خود قرار دادیم و تلاش می‌کنیم تا آنچه که رهبری اراده فرموده‌اند در نیروی زمینی تحقق یابد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: ما در حوزه جهاد تبیین پیشقدم‌ هستیم و هیأت جهاد تبیین را تشکیل دادیم و ۹ همایش استانی را در این راستا برگزار کردیم تا آنچه مطابق اراده و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است در سطح نیرو ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما همچنین اصل تببین جایگاه ولایت در نظام جمهوری اسلامی را در سطح نیرو مورد توجه قرار دادیم و امروز اصل با افتخار اصل ولایت فقیه را صراط مستقیم می‌دانیم و در این مسیر با قدرت گام برمی‌داریم.
امیرسرتیپ  حیدری اضافه کرد: اگر امروز نیروی زمینی موفقیت‌هایی داشته که با ارزیابی‌های منصفانه اشراف فرمانده معظم کل قوا توانسته به جشنواره سطح یک راه پیدا کند رمزش معطوف شدن در تلاش برای تحقق منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ما اساس کار را بر لبیک به ایشان قرار دادیم. در واقع هدف از اجرای طرح‌های لبیک در نزاجا، صرفا این است که اوامر فرمانده معظم کل قوا باید در نیروی زمینی جاری و ساری شود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: ۳۰ طرح لبیک را امروز به‌عنوان فروع فرماندهی ایجاد کردیم و معتقدیم همین فروعات هستند که اگر درست اجرا شوند اصول را به نتیجه می‌رساند.
وی عنوان کرد: ما در وهله نخست تغییر در ساختار نیروی زمینی ارتش را در راستای چابک‌سازی نیرو‌ها در دستور کار خود قرار دادیم و تلاش کردیم تا نیروی زمینی از حالت گستردگی و پراکندگی خارج شده و به یگان‌های متحرک هجومی و واکنش سریع تبدیل شود.
امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه کارآمد کردن یگان‌ها مطابق با نیاز عملیاتی از دیگر اهداف تغییر ساختاری در نیروی زمینی ارتش است، افزود: امروز ساختار عوض شده و در تلاش هستیم تا سلاح و تجهیزاتمان نیز مطابق با تغییر ساختاری ارتقا یابد و بر همین اساس نیز به سمت سلاح‌های دور زن و دقیق زن در حال حرکت هستیم.
فرمانده نیروی زمینی گفت: پس از اصلاحات در حوزه ساختاری و تسلیحاتی به سمت ساخت و نوسازی اماکن سازمانی و پادگانی آمده‌ایم. ۲۳ هزار منزل سازمانی را نیز باید تکمیل و تحویل نیرو‌ها دهیم.امروز در ۵۲ نقطه کشور در حال ساخت و ساز هستیم و ۴ هزار واحد سازمانی را ساخته و ۱۱ هزار واحد دیگر را تا پایان سال می‌سازیم؛ امسال با یک برنامه‌ریزی درست سراغ احداث خانه شخصی رفتیم و برنامه ریزی کرده‌ایم تا در گستره ایران بزرگ، خانه شخصی را بسازیم و بعد در اختیار نیرو قرار دهیم و این در جهت ارج نهادن به منزلت و شأن کارکنان است.
وی تصریح کرد: امروز نیروی زمینی برای دفع هر خطر و تهدید در هر سطح و مقیاسی آمادگی دارد و این توانمندی را در رزمایش فاتحان اخیر نشان دادیم.
امیر  سرتیپ حیدری ادامه داد: امروز بالگرد‌های ما از قدرت ناوبری و مقابله به مثل در شب برخوردارند و برد آتش ما تا شعاع 20 کیلومتری افزایش یافته است.
فرمانده نیروی زمینی در پایان گفت: امروز قدرت زرهی ما انباشته شده و تانک‌های ما بازآماد شده و آماده نبرد هستند و توپخانه ما نیز آماده است. قدرت توپخانه ما امروز بالاترین قدرت را در سطح خاورمیانه دارد و البته باید برای هوشمند کردن حوزه توپخانه بیش از پیش تلاش کنیم.

این نوشیدنی قند خون را کاهش میدهد

این نوشیدنی قند خون را کاهش میدهد

در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف دمنوش گیاهی بابونه می‌تواند سبب کنترل و حتی جلوگیری از ابتلای افراد به دیابت شود.

کارشناسان اعتقاد دارند مصرف بابونه بر فرآیند جذب و هضم مواد غذایی به ویژه کربوهیدرات اثر می‌گذارد و سبب می‌شود تا سطح قند خون بیماران کنترل شود.

یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد درون ترکیب گل بابونه به آن رنگی زرد می‌دهد که سبب می‌شود فرآیند جذب کربوهیدرات‌ها کنترل شود.

کارشناسان اعتقاد دارند می‌توان ترکیب جدیدی از دارو‌ها را با استفاده از خواص بابونه تهیه کرد.

در طول قرن‌های پیش افزون بر خاصیت درمانی از رنگ گل بابونه در صنعت رنگرزی پارچه نیز استفاده می‌شده است، اما کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند می‌توان از این گیاه برای مبارزه با بیماری دیابت نیز استفاده کرد.

استفاده از بابونه از دیرباز برای سلامت پوست، ایجاد آرامش و برطرف کردن مشکل بی خوابی و کم خوابی رایج بوده است.

دو ماده ترکیبی در گل بابونه به نام‌های آپیگنین -۷-O- گلوکوزید و آپی ژنین که سبب رنگ زرد این گل می‌شوند اصلی‌ترین ماده برای درمان بیماری دیابت و پیشگیری از بالا رفتن قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو هستند.

دانشمندان به مبتلایان به دیابت، افرادی که شاخص قند خون آن‌ها نسبتاً بالاست و همچنین افرادی که سابقه جوش و آکنه صورت دارند توصیه می‌کنند نوشیدن چای بابونه را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

نتیجه این پژوهش در نشریه (The Conversation) به چاپ رسیده است.

منبع:صدار

امکان پرداخت اقساطی جرائم رانندگی در طرح عیدانه

امکان پرداخت اقساطی جرائم رانندگی در طرح عیدانه

سردار سید کمال هادیانفر گفت: پلیس فراجا برای مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد وظیفه مشخصی دارد، همچنین به دلیل نزدیک شدن به عید غدیر ما طرحی را برای رانندگان در نظر گرفتیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: افرادی که به تازگی گواهینامه می‌گیرند یا تغییر پایه در گواهینامه دارند، حداکثر ظرف ۷۲ ساعت گواهینامه آن‌ها به در منزلشان ارسال می‌شود.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، افرادی که قادر به پرداخت جریمه نیستند، در طرح تقسیط شرکت و به دفاتر خدمات پلیس مراجعه کنند.

او گفت: مقرر شد خودرو‌هایی که بالای ٣ میلیون جریمه دارند، در بازه زمانی عید قربان تا عید غدیر توقیف نشوند.

هادیانفر گفت: آخرین عیدانه پلیس تحویل ۷۲ ساعته کارت خودرو به شرط درست بودن اطلاعات و آدرس است. افرادی که حکم مأموریت و مجوز سفر در ایام کرونا داشتند اما در آن زمان جریمه شدند، می‌توانند برای پاک کردن جرائم به مراکز اجرائیات پلیس در سراسر کشور مراجعه کنند.

افزایش تولید خودرو‌های نوشماره در کشور

رئیس پلیس راهور گفت: تولید خودرو‌های نوشماره در حال افزایش است. در تعطیلی عید قربان شاهد افزایش حجم تردد‌ها به ویژه در جاده مازندران و چندین استان زیارتى بودیم.

به گفته سردار هادیانفر، حجم تردد‌های ما در سه ماه اول سال ٢ میلیارد و ١٣١ میلیون بوده است که ٨٧ درصد آن مربوط به خودرو‌های سبک و ١٢ درصد مربوط به خودرو‌های سنگین بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در این سه ماه اول سال، سفر‌های ما ٣۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

به گفته او در حوزه نقاط حادثه خیز، هم وزارت راه و هم دولت کُند عمل کرده است. کشته‌های ما در این نقاط قابل ملاحظه است و باید برنامه جدی طراحی کرد. به تمام خودروساز‌ها و سازمان استاندارد اولتیماتوم داده ایم؛ موضع پلیس در مقابل خودرو‌های نا ایمن بسیار محکم است.

او گفت: با هیچ امضای طلایی، مجوز خودرو برای تردد در شهر صادر نمی‌شود و خودروی ناایمن را پلاک نمی‌کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: اطلاعات رانندگان پرخطر و پرتصادف به بیمه داده می‌شود و تعرفه این افراد تغییر خواهد کرد. با تمام پلاک‌های مخدوش هم برخورد شده است و ابلاغ کردیم که امکان شکایت پلاک مشابه از آن راننده وجود داشته باشد.

او گفت: ۸۵ درصد شماره گذاری توسط وب انجام می‌شود و کمتر از ١٠ دقیقه زمان می‌برد، بخش زیادی از کار در بخش پلاک سوم انجام شده و تفاهم نامه‌ای امضا شده تا خرید خارجی نداشته باشیم، این کار در کاهش جرم اثر زیادی خواهد داشت.

به گفته سردار هادیانفر، بیشترین عامل مرگ و میر در جاده‌های کشور سرعت غیرمجاز است، علت فوت بیش از ۳۴ درصد افراد در تصادفات، نا ایمن بودن خودرو بوده است.

او گفت: فوتی‌های ما در ۳ ماهه اول سال، ٣ هزار و ۹۵۳ نفر بوده که نسبت به سال قبل، ۶ درصد کاهش یافته است. طبق آمار ۵۸ درصد تصادف‌های ما در ٣٠ کیلومتر اول و پایان جاده هاست.

رئیس پلیس راهور افزود: ۷۳ درصد جان باختگان تصادفات در جاده‌های کشور است در حالی که ۲۵ درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد یعنی نسبت تصادف به جان باختگان ۳.۵ برابر است.

نتایج قرعه کشی پلیس در سفر‌های نوروزی

سردار هادیانفر درباره قرعه کشی پلیس در سفر‌های نوروزی گفت: ۱۲ میلیون راننده در سفر‌های نوروز هیچ تخلفی نداشتند، ۶ برنده خودرو داریم که یکی از آن‌ها خانم و ۵ نفر آقا بودند و همچنین ۳۰ موتورسیکلت هم به قید قرعه تحویل داده شد.

او گفت: رانندگان بدانند که در جاده، سرعت‌های غیرمجاز رصد می‌شود و این چنین نیست که جلوی دوربینی سرعت را کم کنید و جریمه نشوید چراکه سرعت میانگین حساب می‌شود.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، بخش زیادی از موتورسیکلت سواران گواهینامه ندارند و باید شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت را آسان کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: افرادی که دارای نمره منفی هستند به هیچ عنوان نمی‌توانند در کشورهای دیگر گواهینامه دریافت کنند چراکه آن کشور از ایران استعلام می‌کند و ما استعلامشان را رد می‌کنیم.

خودروی تیبا و سمند ناایمن هستند

هادیانفر بیان کرد: سازمان ملی استاندارد شماره گذاری خودروی تیبا و سمند را متوقف کرده و تمایلی به شماره گذاری آنها نداریم چراکه ناایمن هستند. سازمان استاندارد از پلیس خواسته که شماره گذاری نکند و امیدواریم روی این حرفش بایستد.

او گفت: خودروسازان به پلیس فشار می‌آوردند که تعدادی از خودروهای زانتیا و مزدا که متعلق به سال ۱۴۰۰ است را برای سال ۱۴۰۱ شماره گذاری کنیم، پلیس به هیچ عنوان این کار را نمی‌کند. ما به خودروسازان پیشنهاد می‌دهیم که تفاوت قیمت خودرو را به مردم پرداخت کنند تا برای سال ۱۴۰۱ شماره گذاری شود و گرنه ما برای همان سال ۱۴۰۰ شماره گذاری می‌کنیم.

واکنش پلیس راهور به بازگشت محدوددیت هاى تردد کرونایى

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: افرادی که ٢ دوز واکسن دریافت نکرده باشند، همچنان در تردد‌های بین استانی جریمه خواهند شد.

سردار هادیانفر گفت: امیدواریم محدودیت هاى ترددى کرونایى به جاده هاى کشور برنگردد.

زنگ خطر کرونا

زنگ خطر کرونا

حیدری گفت: در کشور سویه A۵ کرونا در حال گسترش است و روز گذشته در کشور ۱۷ درصد از مراجعه کنندگان درگیر سویه A۵ کرونا بودند.

به گفته معاون بهداشت در زیر سویه‌های جدید کرونا، هر یک نفر می‌تواند تا ۱۸ نفر را درگیر کند و این عدد در سویه امیکرون، ۱۰ نفر بوده است.

حیدری گفت: بیمارستان ها در حالت آماده باش هستند. از تجربه خود در موج‌های قبلی استفاده کرده ایم. ما با توجه به تردد مسافرین پیش بینی ورود سویه جدید را داشتیم که به همین دلیل در اردیبهشت دستور تزریق دز یادآور را ابلاغ کردیم.

به گفته معاون بهداشت دز یادآور برای تمامی افرادی که شش ماه از تزریق قبلی آن‌ها گذشته، نیاز است و اگر زدن ماسک نیز رعایت شود کشور با تلفات کمتری مواجه خواهد شد.

حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: علائم سویه جدید کرونا مثل سویه امیکرون است و مشکلات گوارشی از جمله علائم سویه جدید هستند.

به گفته معاون بهداشت سویه جدید کرونا علائم متفاوتی دارد و هر مورد با مورد دیگر فرق دارد که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

حیدری گفت: در رفت و آمد با افرادی که از سفر حج برگشته اند، حتما مراقبت‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و ضد عفونی دست‌ها انجام شود. به دلیل ازدحام زیاد در سفر حج و حضور مردم از سراسر جهان، ممکن است بعضی حجاج مبتلا به بیماری‌های تنفسی باشند.

او گفت: مراجعه به بیمارستان‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مردم با تزریق واکسن، زدن ماسک و عدم شرکت در تجمعات می‌توانند این زنجیره را متوقف کنند. این مراقبت‌ها ممکن است تا زمانی که کرونا همانند سرماخوردگی عادی شود، طول بکشد.

به گفته معاون بهداشت، ویروس کرونا همچنان در حال قوی شدن است و حتی بعضی سویه‌ها در برابر واکسن مقاوم هستند؛ اما همچنان واکسن اولین راه مقابله است که در کشور شیلی نیز نتایج استفاده از دز یادآور مشاهده شد و دارای کمترین تلفات کرونا شده اند.

حیدری گفت: ۹ مرکز واکسیناسیون در تهران و ۲۹ هزار واحد در کل کشور برای دز یادآور فعال شده اند که تعداد آن ها بیشتر هم خواهد شد.

به گفته او با توجه به تنوع سبد واکسن، تمامی واکسن‌های پایه در مراکز موجود هستند و اگر کسی واکسن خاصی در نظر داشت، می‌تواند با مراجعه به سایت سلامت، مرکز مورد نظر خود برای واکسن را بیابد.

این مقام مسئول تاکید کرد که در تامین واکسن و ذخایر واکسن کرونا مشکلی وجود ندارد.

حیدری گفت: از آبان ۱۴۰۰ هیچ واردات واکسن نداشته ایم و واکسن‌های داخلی پاسخگوی نیاز ما بوده اند؛ اما مشکل اصلی نبود مصرف کننده بود. ۵۵ درصد افرادی که انتظار داشتیم دز سوم واکسن را بزنند، مراجعه نکرده اند و ما نگران این هستیم که برای دز یادآور نیز استقبال کم باشد و با مشکلات و تلفات زیاد رو به رو شویم.

خروج از انحصار موشکی جهان،موشک های پدافنی ایرانی رابشناسید

خروج از انحصار موشکی جهان،موشک های پدافنی ایرانی رابشناسید

موشک‌های سطح به هوا، بخش مهمی از سیستم دفاع هوایی هر کشوری را تشکیل داده و با توجه به نیاز نیرو‌های رزمی، طی سال‌های اخیر مدل‌های مختلفی بر اساس نوع سیستم هدایت و برد آنها، توسط کشور‌ها و صنایع نظامی مهم دنیا ساخته شده است. از سامانه‌های دوش پرتاب کوتاه برد با هدایت فروسرخ تا موشک‌های هدایت راداری برد بلند، همگی لایه‌های مختلفی از چتر پدافند هوایی کشور را تشکیل می‌دهند، اما طبق یک قاعده قدیمی، اما جاری، هرچه دوربردتر و بالاتر، مهم‌تر و استراتژیک تر.

در عرصه طراحی و ساخت موشک‌های ضد هوایی سطح به هوا، کشورمان در سال‌های اخیر و خصوصا یک دهه گذشته، تلاش‌های بسیار زیادی را انجام داده و سامانه‌های مختلفی را وارد خدمت کرده است؛ از محصولات بومی مثل پانزده خرداد و سوم خرداد (شکارچی گلوبال هاوک) تا باور ۳۷۳ نشان داد بحث توسعه سیستم‌های پدافندی برد بلند بومی در نیرو‌های مسلح، دارای نقشه راه و تمرکز مناسبی است.

طائر و صیاد؛ ترکیبی از شرق تا غرب با مهندسی ایرانی

در بخش موشک‌های پدافندی زمین به هوای برد متوسط و برد بلند، صنایع دفاعی کشور دو موشک اصلی و چندین سامانه را عملیاتی کرده اند. سامانه‌هایی مثل طبس و سوم خرداد مجهز به موشک‌های سری طائر -به نوعی با الگو برداری از خانواده سامانه‌های پدافندی سری Buk ساخت روسیه- و در سوی دیگر هم سامانه‌های تلاش، ۱۵ خرداد و باور ۳۷۳ که با موشک‌های سری صیاد مجهز شده اند، به چشم می‌خورند.

 

 

سامانه پدافند هوایی سوم خرداد

در سری موشک‌های صیاد مثل صیاد ۲، با محصولی رو به رو هستیم که نزدیک به طراحی مدل استاندارد بوده و در بحث سامانه موشکی باور ۳۷۳ و موشک صیاد ۴ یا موشک صیاد ۳ سی، با طراحی شبیه به موشک به کار رفته در سامانه پاتریوت رو به رو هستیم. البته باید گفت که در مواردی شاهد این بودیم که موشک‌های خانواده صیاد روی سامانه‌ای مثل سری طبس و یا سوم خرداد نیز نصب و پرتاب شده که این نشان از سطح بالای انعطاف پذیری این موشک‌های ایرانی دارد.

 

 

 

 

با ترکیب کردن آنچه از داشته‌ها و خرید‌های خارجی و همچنین سرمایه گذاری‌های سنگین داخلی موجود بود، فناوری‌های مختلفی از جمله پرتابگر‌های عمودی سرد و گرم، موشک‌های پدافندی هدایت راداری برد متوسط و برد بلند، کشنده‌ها و سامانه‌های راداری بومی تقریبا در داخل ایران تکمیل شده است. سامانه باور ۳۷۳ با توجه به برد حدود ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری حدود ۲۷ کیلومتر تقریبا یک سیستم کامل پدافندی با برد و ارتفاع درگیری بالا را در اختیار کشور ما قرار داد و به عنوان یک مکمل در کنار سامانه‌های اس ۳۰۰ در خدمت ایران که تقریبا همین مشخصات را دارند، وارد عمل شد.

 

شلیک موشک پدافندی صیاد ۳ از سامانه ۱۵ خرداد

 

شلیک موشک از سامانه باور ۳۷۳

ایران به دنبال ورود به یک باشگاه اختصاصی دیگر دفاعی

نگاهی به افزایش سطح تهدیدات هوا پرتاب در جهان امروز، خصوصا در منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد که حتی برد ۲۰۰ کیلومتر هم نمی‌تواند یک نقطه توقف محسوب شده و جمهوری اسلامی ایران بایستی به سمت پوشش برد‌های بیشتری برود. به نظر می‌رسد که اولین نشانه‌ها در این زمینه نمایان شده و بخش پدافندی جمهوری اسلامی ایران به زودی از عدد مهم ۲۰۰ کیلومتر عبور خواهد کرد چراکه بر اساس سخنان جدید امیر علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی، این نیرو به زودی به موشک‌های پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر تجهیز خواهد شد. این مقام بلند پایه نظامی کشور البته توضیحات بیشتری در خصوص این دستاورد مهم دفاعی نداده، اما با توجه به سابقه صنایع دفاعی کشور و آنچه تا به اینجا به صورت کلی از توانایی دفاعی ایران می‌دانیم، می‌توان گمانه‌هایی را در خصوص شکل کلی موشک مورد نظر برای پدافند ارتش تصور کرد.

در بحث سامانه سوم خرداد - اگر به یاد علاقمندان این حوزه باشد - در زمان رونمایی اولیه از آن که مربوط به بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه بود، به بحث برنامه برای افزایش برد موشک‌های این سامانه به ۲۰۰ کیلومتر مطرح شد. در حال حاضر به صورت رسمی سامانه سوم خرداد توان پوشش برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر را داشته و احتمالا در گام بعدی، برای این سامانه همان رسیدن به عدد مهم ۲۰۰ کیلومتر مطرح باشد.

گزینه قابل طرح بعدی برای موشک ۳۰۰ کیلومتری پدافندی توسعه بر پایه موشک صیاد است. نوع طراحی موشک صیاد خصوصا گونه‌هایی که بر پایه مدل صیاد توسعه پیدا کردند توانایی توسعه و افزایش برد را نیز دارند. با کمی انحراف بحث از داخل کشور و اشاره‌ای به خارج باید گفت که در نیروی دریایی آمریکا نیز موضوع موشک‌های استاندارد در مدل‌های ۳ و ۶ در برد‌های بالا و بحث پدافندی و حتی خروج از جو زمین و درگیر شدن با موشک‌های قاره پیما یا ماهواره‌ها نیز وجود دارد. البته به نظر می‌رسد موشک به کار رفته از خانواده صیاد در سری باور ۳۷۳ نیز با تغییراتی امکان پوشش دادن برد جدید را خواهد داشت.

 

موشک پدافندی استاندارد ۶ متعلق به نیروی دریایی آمریکا

رقابت مهم ارتش‌های بزرگ دنیا برای رسیدن به برد بیشتر

اما وقتی در دنیای امروز نگاهی به موشک‌های پدافندی با بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر داشته باشیم نام‌های بسیار کمی در میان است. در عین حال بعضی از این سامانه‌ها مثل تاد آمریکایی به صورت اختصاصی برای درگیری با موشک‌های بالستیک در ارتفاع بالا توسعه پیدا کرده و به عنوان نمونه برای درگیری با یک جنگنده یا موشک کروز ساخته نشده اند. در آمریکا می‌توان موشک استاندارد اس ام ۶ را با برد نهایی در حدود ۴۶۰ کیلومتر یکی از برد بلندترین موشک‌های پدافندی جهان دانست.

از طرف دیگر روس‌ها نیز در سامانه اس ۴۰۰ خود موشکی با برد درگیری ۴۰۰ کیلومتر داشته و همچنین اعلام کرده اند برد درگیری نهایی برای سامانه پدافندی اس ۵۰۰ که به تازگی در این کشور عملیاتی شده در حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود که در این صورت این موشک به عنوان برد بلندترین موشک پدافندی حال حاضر جهان شناخته می‌شود.

 

سامانه پدافند هوایی اس ۵۰۰ روسیه

ذکر این نکته نیز در اینجا بسیار مهم است که موشک پدافندی استاندارد ۳ نیز با توجه به نوع هدف و مدل دقیق، توانایی رسیدن به برد‌های بیش از هزار و دو هزار کیلومتر را دارد، ولی عمدتا به عنوان یک سلاح ضد بالستیک و ضد ماهواره دسته بندی می‌شود و در دکترین و سناریو‌های عمده خود نیروی دریایی آمریکا نیز آنچنان بحث درگیری‌های تاکتیکی با اهدافی مثل جنگنده‌ها یا موشک‌های کروز و امثال آن‌ها برای این موشک تعریف نشده است. سامانه اچ کیو ۱۹ چینی یا پیکان ۳ ساخت رژیم صهیونیستی نیز البته با توانایی‌های کمتر، ولی در همین کلاس قرار گرفته و صرفا در بحث دفاع ضد بالستیک تعریف شده اند.

نکته قابل توجه در خصوص سامانه روسی اس ۵۰۰ این که این سیستم قرار است در دو نقش دفاع ضد موشکی و همچنین دفاع هوایی تاکتیکی بر علیه اهدافی مثل جنگنده‌ها نیز وارد عمل شود و در حقیقت یک سیستم پدافندی چند منظوره به حساب می‌آید. در کشور چین و همچنین اتحادیه اروپا نیز برخی از طرح‌ها برای سامانه‌های پدافندی برد بلند وجود دارد که اولا هنوز عملیاتی نبوده و ثانیا به صورت عمده در نقش دفاع ضد بالستیک تعریف خواهند شد. برای نمونه خود کشور چین در کنار بحث توسعه سامانه‌های دفاع ضد بالستیک اولین خریدار و کاربر خارجی سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ روسی نیز به شمار می‌آید.

با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران بعد از رونمایی و عملیاتی کردن موشک پدافندی خود با برد ۳۰۰ کیلومتر، در جمع محدود و مهم چند کشور با فناوری کامل توسعه چنین سامانه‌ای قرار خواهد گرفت.

بحث افزایش برد موشک‌های پدافندی در ایران را به نظر باید در راستا استراتژی کلی جمهوری اسلامی ایران در زمینه عملیات "ضد دسترسی" تعریف کرد. افزایش برد موشک‌ها تا سقف ۲ هزار کیلومتر چه در مدل‌های زمین به زمین بالستیک و چه کروز، توسعه موشک‌های کروز برد بلند ضد کشتی با برد ۲ هزار کیلومتر، توسعه پرنده‌های بدون سرنشین مسلح و انتحاری با برد بالا، توسعه موشک‌های بالستیک ضد کشتی با برد بیش از هزار کیلومتر و حالا هم توسعه یک سیستم پدافندی با برد ۳۰۰ کیلومتر همگی قطعات یک پازل بزرگ به نام استراتژی ضد دسترسی برای جمهوری اسلامی ایران است.

 

شعاع تحت پوشش یک سامانه پدافند هوایی با برد ۳۰۰ کیلومتر به مرکزیت بندر عباس

موشک‌های پدافندی در این برد عمدتا برای درگیری مستقیم با جنگنده‌ها یا بمب افکن‌ها طراحی نمی‌شوند چرا که در این فاصله میزان سوخت باقی مانده موشک‌ها بسیار کم بوده و فرصت برای مانور‌های سنگین و تعقیب هدف نیست. هدف اصلی از توسعه این موشک‌های پدافندی دور کردن هواپیما‌های بمب افکن حامل موشک‌های کروز و همچنین پلتفرم‌هایی مثل پرنده‌های سوخت رسان و شناسایی از حریم هوایی کشور است.

فراموش نکنیم که دکترین رزم غربی به عنوان تهدید درجه ۱ علیه کشور ما (هرچند بسیار ضعیف و عملا غیرممکن در حالت عملیاتی) بر اساس استفاده گسترده از هواپیما‌های پشتیبانی مثل انواع آواکس‌ها و سوخت رسان‌ها و همچنین هواپیما‌های بمب افکن برای شلیک موشک‌های کروز از فاصله دور است. دور کردن هر چه بیشتر این پرنده‌ها از حریم هوایی کشور فضای امن بیشتر و مطمئن تری را برای نیرو‌های خودی فراهم خواهد کرد.

ابوالقاسمپور: کی‌روش فکر می‌کند شاهزاده است و ما نوکریم!/ می‌توانیم در جام جهانی به مربی ایرانی اعتماد کنیم

ابوالقاسمپور: کی‌روش فکر می‌کند شاهزاده است و ما نوکریم!/ می‌توانیم در جام جهانی به مربی ایرانی اعتماد کنیم

پیشکسوت فوتبال کشورمان راهکار جدیدی برای هدایت تیم ملی در جام جهانی 2022 قطر ارائه داد.

ابوالقاسمپور: کی‌روش فکر می‌کند شاهزاده است و ما نوکریم!/ می‌توانیم در جام جهانی به مربی ایرانی اعتماد کنیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بحث حضور احتمالی کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی 2022 قطر باعث به وجود آمدن واکنش‌هایی بین اهالی فوتبال شده است. این در حالی است که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرده بود اعلام داشت که از هدایت تیم ملی کنار نخواهد رفت و تیم ملی را برای جام جهانی آماده می‌کند.

بهنام ابوالقاسمپور ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در همین خصوص اظهار داشت: ببینید اسکوچیچ برای تیم ملی زحمت زیادی کشیده و او تیم ملی را به جام جهانی برده است  نمی‌شود گفت او زحمتی برای تیم ملی نکشیده اما متاسفانه طبق چیزهایی که دیدیم و شنیدم حاشیه‌های درون تیم ملی زیاد است و رفتار برخی از ملی‌پوشان با او خوب نیست. با این شرایط معتقدم که اسکوچیچ نمی‌تواند بازیکنان تیم ملی را در جام جهانی که فشار زیادی هم در این مسابقات هست مدیریت کند.

وی در ادامه افزود: اسکوچیچ در بحث فنی نتیجه گرفته و در این شکی نیست اما دو دستگی در تیم ملی وجود دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد. حاشیه‌هایی که شب بازی گذشته برای برخی از ملی پوشان پیش آمد نشان می‌دهد که او اقتدار زیادی برای جمع کردن تیمش ندارد. به نظرم او نمی‌تواند جلوی بازیکن سالاری را بگیرد و این برای تیم ملی کشورمان اصلا خوب نیست.

ملی‌پوش اسبق فوتبال کشورمان درباره حضور احتمالی کارلوس کی‌روش در تیم ملی هم گفت: به نظرم کی‌روش کارنامه خوبی دارد اما او حاشیه‌های زیادی دارد که قابل چشم پوشی نیست. او در زمانی که در ایران بود مبالغ زیادی از فدراسیون فوتبال گرفت اما متاسفانه بارها با حرکات و صحبت‌هایش مردم عزیز ایران را رنجاند. او بارها به مسئولان فدراسیون و مدیران باشگاه و همچنین برخی از مربیان بی احترامی کرد. شاید کی‌روش می‌خواست ما نوکر باشیم و او شاهزاده! 

ابوالقاسمپور ادامه داد: کی‌روش اما در بحث فنی خوب بوده اما ما در این شرایط جواد نکونام و علی دایی را داریم که افتخار فوتبال ایران در آسیا و حتی جهان هستند. اگر به این دو نفر شانس بدهند و با مربی ایرانی جلوی انگلیس و آمریکا باشیم شانس خوبی خواهیم داشت چرا که آنها فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسند. در این شرایط به نظرم اتفاق خوبی نیست که پول زیادی به مربیان خارجی بدهیم. شما والیبال را ببینید؛ به مربی ایرانی اعتماد کرد و نتیجه‌اش را گرفت. ما هم به گزینه‌های داخلی باید اعتماد کنیم. هم دایی و هم نکونام در چند جام جهانی بازی کردند و تجربه زیادی دارند. نکونام رکورددار بازی ملی و دایی سالها آقای گل جهان بوده و مایه افتخار ایرانی‌ها هستند. شاید شدنی نباشد اما زوج دایی و نکونام حتما پرچم ایران را بالا خواهند بود. حتی اگر یکی از این دو نفر هم سرمربی ایران شوند به شما قول می‌دهم شرایط خوبی را در فوتبال ملی تجربه کنیم.

شهادت 2 مأمور نیروی انتظامی در شهرستان فارسان/ قاتل به هلاکت رسید

شهادت 2 مأمور نیروی انتظامی در شهرستان فارسان/ قاتل به هلاکت رسید

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: در حین درگیری با قاتل فراری مسلح در باباحیدر گروهبان یکم «مرتضی کریم‌زاده» و سرباز وظیفه «ابوالفضل هیبتی» به فیض شهادت نائل آمدند.

شهادت 2 مأمور نیروی انتظامی در شهرستان فارسان/ قاتل به هلاکت رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از پایگاه خبری پلیس چهارمحال و بختیاری، منوچهر امان‌اللهی اظهار کرد: با وقوع یک مورد آدم‌ربایی در یکی از استان‌های همجوار فرد گروگان‌گیر به صورت مسلحانه با یک خودرو به استان ما گریخت.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به محض رصد و شناسایی پلاک خودرو گروگان‌گیر، تیم‌های گشتی در محورهای مواصلاتی جهت دستگیری و توقیف مستقر شدند.

وی افزود: به محض مشاهده خودرو گروگان‌گیر، کارکنان بخش باباحیدر دستور ایست دادند ولی راننده با بی‌توجهی به سمت ماموران تیراندازی کرد.

امان‌اللهی اضافه کرد: در حین تیراندازی گروهبان یکم «مرتضی کریم‌زاده» و سرباز وظیفه «ابوالفضل هیبتی» به فیض شهادت نائل آمدند.

وی اظهار داشت: در ادامه با حضور ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان فارسان و طی تعقیب و گریز، گروگان‌گیر مسلح به هلاکت رسید و یکی از کارکنان شهرستان فارسان نیز در این حین مجروح شد.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: خبر تکمیلی این درگیری متعاقباً اعلام خواهد شد.

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

صفحه اینستاگرام سایت مقام معظم رهبری مطلبی معنادار را از ایشان در حمایت از سرمربی ایرانی بازنشر کرد.

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

‎به گزارش خبرگزاری فارس، پس از پیروزی مردان والیبال ایران برابر تیم ملی صربستان و صعود قطعی این تیم به مرحله نهایی لیگ ملت‌های 2022 صفحه اینستاگرام سایت مقام معظم رهبری طی انتشار مطلبی ضمن ابراز خرسندی از موفقت تیم ملی والیبال کشورمان با حضور کادر ایرانی و والیبالیست‌های جوان ایران به باز نشر بیانات ایشان در جمع مدال آوران پرداخت.

‎اینستاگرام سایت رهبر انقلاب در پی صعود تیم ملی والیبال ایران به جمع هشت تیم برتر جهان با سرمربی ایرانی نوشت: 

موفقیت خوشحال کننده با سرمربی ایران

‎ نکته ای همیشه در ذهن بود اهمیت سرمربی ایرانی است.اعتقاد من همیشه این بوده. یک وقتی هم برای فوتبال یک سرمربی ایرانی بود که وقتی آمدن پیش من تشکر کردم که یک سرمربی ایرانی گذاشته شده. واقعا هم عقیده من این است. واقعا معتقدم که شایسته است برای کشور ما که در ورزش، سرمربی های باشگاه‌ها، (مسئولین) فدراسیون‌ها و مجموعه‌ها ایرانی باشند. از این‌که الحمدالله یک سرمربی ایرانی و همکارانش توانسته‌اند این جوان‌ها را به اینجا برسانند، من خیلی خوشحال هستم. ان شاءالله موفق باشید و پیشرفت کنید.»

۱۶ مرداد سال ۱۳۹۸- دیدار مدال آوران المپیاد های علمی و ورزشی اعضای تیم ملی والیبال جوانان

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

صفحه اینستاگرام سایت مقام معظم رهبری مطلبی معنادار را از ایشان در حمایت از سرمربی ایرانی بازنشر کرد.

یادآوری جالب و معنادار صفحه رسمی رهبر انقلاب/ موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی

‎به گزارش خبرگزاری فارس، پس از پیروزی مردان والیبال ایران برابر تیم ملی صربستان و صعود قطعی این تیم به مرحله نهایی لیگ ملت‌های 2022 صفحه اینستاگرام سایت مقام معظم رهبری طی انتشار مطلبی ضمن ابراز خرسندی از موفقت تیم ملی والیبال کشورمان با حضور کادر ایرانی و والیبالیست‌های جوان ایران به باز نشر بیانات ایشان در جمع مدال آوران پرداخت.

‎اینستاگرام سایت رهبر انقلاب در پی صعود تیم ملی والیبال ایران به جمع هشت تیم برتر جهان با سرمربی ایرانی نوشت: 

موفقیت خوشحال کننده با سرمربی ایران

‎ نکته ای همیشه در ذهن بود اهمیت سرمربی ایرانی است.اعتقاد من همیشه این بوده. یک وقتی هم برای فوتبال یک سرمربی ایرانی بود که وقتی آمدن پیش من تشکر کردم که یک سرمربی ایرانی گذاشته شده. واقعا هم عقیده من این است. واقعا معتقدم که شایسته است برای کشور ما که در ورزش، سرمربی های باشگاه‌ها، (مسئولین) فدراسیون‌ها و مجموعه‌ها ایرانی باشند. از این‌که الحمدالله یک سرمربی ایرانی و همکارانش توانسته‌اند این جوان‌ها را به اینجا برسانند، من خیلی خوشحال هستم. ان شاءالله موفق باشید و پیشرفت کنید.»

۱۶ مرداد سال ۱۳۹۸- دیدار مدال آوران المپیاد های علمی و ورزشی اعضای تیم ملی والیبال جوانان

آمار فوتی های کرونا دو رقمی شد

آمار فوتی های کرونا دو رقمی شد
آمار فوتی های کرونا دو رقمی شد

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۷۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۳۹ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون ۶۴ هزار و ۶۷۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۳۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۲ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۹۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

عید قربان،عید عظمت اسلام

عید قربان،عید عظمت اسلام

عید سعید قربان، یکی از فرصت‌های مهم برای تقرب الی الله است. زیرا انسان‌ها در این روز، در سایه‌ی عبودیت و بندگی، از خداوند اطاعت و فرمانبرداری می‌کنند.

بسیارى از مفسّران‏ «یَومَ الْحجَّ الأکْبرِ» را به معناى روز عید قربان‏ تفسیر کرده ‏اند که مهم‌ترین روز در ایّام حج است و حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی درمورد اهمیت عید سعید قربان در قالب رویداد عظیم حج فرموده اند: عید قربان از ویژگی‌خاصی برخوردار است که موجب شده است این روز از عبادت‌های مهم الهی به شمار آید و ما مسلمانان در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و از گناه توبه می‌کنیم و در پایان ماه نیز این توفیق افتخار را جشن و عید می‌گیریم، زوار خانه‌ی خدا نیز مناسک حج را به جا می‌آورند و بعد از پایان مراسم نیز عید می‌گیرند که البته برنامه‌های آن‌ها تنها برای خودشان نیست. بلکه عظمت برای اسلام می‌آفرینند و کنگره حج باعث عظمت جهان اسلام است.

عید قربان به عنوان ضیافت و مهمانی خدا انتخاب شده است، لذا در مراسم زیارت خانه خدا همه زوار مهمان ضیافت خدا هستند که باید بعداز مهمانی خدا جشن برپا کرد.

یکى از اعمال حج در روز دهم ذى حجّة الحرام، این است که حیوانى را در منا قربانى کنند و این یک فریضه مسلّم و دستور صریح اسلام است؛ لیکن یکى از اسرار آن زنده کردن خاطره فداکارى بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) است و جریان فداکارى ابراهیم خلیل این است که خداوند براى تکمیل روح و روان و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منى» در راه خدا قربانى کند. البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود؛ و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، گوسفندى را ذبح نماید.

عید سعید قربان در کلام رهبر انقلاب 

رهبر انقلاب در تابستان ۹۹، در یکی از سخنرانی‌های خود درمورد عید سعید قربان فرمودند: «نوبت می‌رسد به روز عید قربان، این قربانی شگفت انگیز و شگفتی ساز در تاریخ که بی نظیر است. حضرت ابراهیم مأمور می‌شود که نوجوان خودش را به دست خودش به قتل برساند - امر الهی است، آزمایش الهی است - آن هم فرزندی که سال‌های متمادی از وجود او محروم بوده و در پیری، الحمداللّهِ الَّذی وَهَبَ لی عَلَی الکِبَرِ اسماعیلَ و اسحاق؛ خدای متعال این بچه را به حضرت ابراهیم (ع) داده بود و خب پیدا است چقدر انسان به فرزندِ اواخر عمر و دوران پیری دلبسته است. به این فرزند که حالا «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعیَ» - یک جوانی و یا نوجوانی شده - گفت: می‌خواهم تو را به قتل برسانم، این دستور خدا است. آن جوان هم گفت: یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی انْ شاءاللّهُ مِنَ الصَّابِرین. ببینید این‌ها حوادث عجیب تاریخ دین، تاریخ دینداری، تاریخ ایمان، تاریخ اسلام است.»

فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال شرق ارتش: نیروهای مسلح آماده دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند

 

امیر سرتیپ آذریان گفت: امروز جنگ دشمن، جنگ ترکیبی است و لذا برابر فرمان فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) نیروهای مسلح آماده‌تر از همیشه آماده‌ دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال شرق ارتش در جمع کارکنان تیپ ۲۷۷ پیاده شهید منظم تولایی با بیان اینکه دستیابی نیروهای مسلح به توانمندی‌های موشکی و پهپادی، باعث افتخار و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است، افزود: نظام سلطه تمام تلاش خود را در راستای تضعیف ایران بکار بسته و برای تحقق این سیاست خصمانه جنگ نرم، نیابتی و ترکیبی را در دستور کار خود قرار داده است اما نیروهای مسلح در آمادگی کامل، به هرگونه تهدید دشمن که امنیت ایران اسلامی را به خطر بیندازد پاسخ قاطع و کوبنده‌ای خواهد داد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق ارتش ادامه داد: با توجه به تحولات کشور‌های همسایه، تأمین امنیت پایدار در بخش اعظمی از مرز‌های شرقی کشور و رصد کامل تحرکات بر عهده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است که بحمدلله با مجاهدت کارکنان یگان‌های ارتش مستقر در این مناطق، مرزهای میهن اسلامی در امنیت کامل قرار دارد.
امیر سرتیپ آذریان گفت: امروز جنگ دشمن، جنگ ترکیبی است و لذا برابر فرمان فرمانده معظم کل قوا نیروهای مسلح آماده‌تر از همیشه آماده‌ دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، بیان داشت: شهدای مدافع حرم ارتش مصداق عینی ولایتمداری بودند و وصیت‌نامه شهید مهدی جودی‌ثانی از شهدای مدافع حرم ارتش بیانگر آن است که این شهید والامقام ذوب در ولایت بوده است.

آغاز تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۱ در دریای خزر

 

تمرین دریایی اقتدار دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان "امنیت پایدار ۱۴۰۱"، با ارسال پیام صلح و دوستی از صبح امروز در آب های دریای خزر آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش ، امیر دریادار حمزه علی کاویانی جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این تمرینات هر ساله در نیروی دریایی ارتش برگزار می شود، گفت : تمرین دریایی امنیت پایدار ۱۴۰۱،  با شرکت انواع یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش اعم از ناوهای موشک انداز، بالگرد و پهپادهای دریاپایه و سامانه های جنگ الکترونیک و همچنین یگان‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش آغاز شد.
وی افزود: این تمرین دریایی از امروز به مدت دو روز  در سه سطح آبی ، خاکی و هوایی به منظور سنجش عملکرد سامانه‌ها ، ارزیابی کارکنان و انتقال تجربه از نسل قدیم به جدید در دریای خزر برگزار می‌شود .
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، دریای خزر را دریای صلح و دوستی بین کشورهای همسایه دانست و اضافه کرد : به احدی اجازه نخواهیم داد تا نظم و امنیت این دریا را بر هم بزند.

بازدید سرزده فرمانده کل ارتش از منطقه دوم دریایی ولایت جاسک

 

امیر سرلشکر موسوی با حضور در منطقه دوم دریایی ولایت جاسک، از بخش‌های مختلف این یگان بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سرزده در منطقه دوم دریایی ولایت جاسک،  ضمن بازدید و بررسی وضعیت نیروها، توان رزم و میزان آمادگی یگان‌های این منطقه را مورد ارزیابی قرار داد.
فرمانده کل ارتش همچنین با حضور در مناطق پدافندی سواحل مکران از جمله پایگاه دریایی مکران و تیپ تکاوران، آمادگی عملیاتی این یگان‌ها را بررسی کرد.

روز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) فرخنده باد

تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ۱۴۰۱ + متن ادبی، دلنوشته، پیام


آورده علی دلبر و دلدادهء خود را

تحویل گرفته میِ خود بادهء خود را

آماده شده فاطمه تا زیر همین سقف

آغاز کند زندگی سادهء خود را

روز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) فرخنده باد

درخواست بایدن از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت

درخواست بایدن از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت

رئیس جمهور آمریکا با اشاره درخواست از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت گفت، در طرح راهبردی ناتو تهدیدات چین و روسیه در نظر گرفته شده‌اند.

درخواست بایدن از کشورهای خلیج فارس برای افزایش تولید نفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه و پیش از بازگشت به واشنگتن گفت، از کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواست می‌کند تولید نفت خود را افزایش دهند.

بایدن ضمن سخنرانی در حاشیه آخرین روز نشست سران ناتو در مادرید گفت، کشورش به اوکراین پدافند هوای و موشک انداز ارسال کرده است و آمریکا قصد دارد ۸۰۰ میلیون دلار دیگر کمک تسلیحاتی برای اوکراین فراهم کند و حمایت‌های بیشتری طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

او همچنین گفت، کشورهای عضو گروه ۷ نیز متعهد شده‌اند که ۶۰۰ میلیارد دلار کمک برای توسعه زیرساخت جهانی فراهم کنند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا در سفر ماه آینده به عربستان سعودی خواستار افزایش تولید نفت این کشور خواهد شد گفت، از همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این درخواست را خواهد داشت.

وی مدعی شد: «[ولادیمیر] پوتین فکر می‌کرد می‌تواند ناتو را دچار تفرقه و تخریب کند اما عکس آن اتفاق افتاد. پیش‌تر خطاب به پوتین گفتم که حمله به اوکراین ناتو را قوی‌تر و متحدتر می‌کند». 

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دستورکار نشست ناتو که بخشی از آن به «چالش» چین مربوط می‌شد ادعا کرد، پکن از مسیرهای تجاری غیرقانونی استفاده می‌کند.

بایدن همچنین گفت، آمریکا حضور نظامی در اروپا را تقویت کرده و تعداد نیروهای نظامی در حوزه کشورهای بالتیک را افزایش خواهد داد. آمریکا کشتی‌های جنگی بیشتری را به اروپا خواهد فرستاد و جناح شرقی ناتو را تقویت خواهد کرد.

بایدن در ادامه گفت، آمریکا از زمان شروع دولت وی چیزی حدود هفت میلیارد دلار کمک برای اوکراین ارسال کرده است.

او متذکر شد آمریکا توانسته حمایت زیادی را در سطح جهانی برای حمایت از اوکراین فراهم کند و کشورهایی هستند که اخیراً به کمک به ناتو متعهد شده‌اند. در این میان آلمان و دیگر کشورها هزینه‌های دفاعی خود را افزایش خواهند داد.

بایدن درباره «طرح راهبردی» ناتو برای ده سال آینده که روسیه و چین را هدف قرار می‌دهد گفت: «بر سر افزایش بودجه ناتو و اجرای راهبرد دفاعی آن به توافق رسیدیم».

وی در این باره گفت: «راهبرد ناتو پاسخی برای چالش های جهانی و تهدیدات ناشی از روسیه و چین را فراهم می‌کند».

پوتین: نظم جهانی چندقطبی درحال تکامل است

پوتین: نظم جهانی چندقطبی درحال تکامل است

رئیس‌جمهور روسیه با بیان این که نظم جهانی چندقطبی در حال تکامل در سطح جهان است، آن را روندی غیرقابل برگشت خواند.

پوتین: نظم جهانی چندقطبی درحال تکامل است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه (۳۰ ژوئن) گفت که نظم جهانی چندقطبی اکنون در سطح جهانی در حال تکامل یافتن است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، پوتین در سخنرانی خود در دهمین مجمع بین‌المللی حقوقی سن پترزبورگ (SPBILF) اظهار داشت: یک سیستم چند قطبی روابط بین‌الملل به طور فعال در حال تکامل است. این روند غیرقابل برگشت است و در مقابل چشمان ما آشکار شده و ماهیت آن عینی است.

وی تاکید کرد: موضع روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر این است که این نظم جهانی دموکراتیک و عادلانه‌تر باید بر اساس احترام و اعتماد متقابل و البته بر اساس اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل ایجاد شود. 

کرملین در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که سخنرانی پوتین اخیراً در طول سفر کاری وی به سن پترزبورگ ضبط شد. 

رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در نشست جهانی اقتصاد در شهر سن پترزبورگ گفت که دوران جهان تک‌قطبی به سر رسیده است. پوتین در این خصوص اظهار داشت: نخبگان غرب هنوز در توهم و در دوران گذشته به‌ سر می‌برند. دوران جهان تک قطبی با وجود تلاش‌ها برای حفظ آن به پایان رسیده است. رویکردهایی که توسط یک قطب دیکته می‌شوند محکوم به شکست هستند. دیگر نمی‌توان پتانسیل کشورهای در حال توسعه را نادیده گرفت.

وی افزود: «ثابت شد که کارشناسان غربی اشتباه می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها، اقتصاد روسیه از هم فرومی‌پاشد. ما توانستیم افزایش تورم را مدیریت کنیم و اکنون روند کاهشی دارد». وی در ادامه توضیح داد، زیربنای تحریم‌های غرب علیه روسیه بر اساس این فرضیه غلط بود که اقتصاد روسیه دارای استقلال نیست.

روسیه در روز پنجم اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تاکنون در چند نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.