منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

اختصاصی| درگیری بین مقامات آمریکایی بر سر هزینه حفاظت قاتلان شهید سلیمانی

اختصاصی| درگیری بین مقامات آمریکایی بر سر هزینه حفاظت قاتلان شهید سلیمانی

بر اساس سندی که خبرگزاری فارس به آن دست یافته، تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت «دونالد ترامپ»، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند.

اختصاصی| درگیری بین مقامات آمریکایی بر سر هزینه حفاظت قاتلان شهید سلیمانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس سندی که خبرگزاری فارس به آن دست یافته، تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت «دونالد ترامپ»، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند.

در بخشی از این نامه که رونوشتی از آن نیز در اختیار «جان کاتر» مسئول میز ایران در پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز قرار گرفته و نشان‌دهنده شدت نگرانی آن‌ها از انتقام سخت ایران است، آمده است: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده؛ اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آن‌ها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه  فزاینده هستند.»

نویسندگان این نامه با ابراز ترس و وحشت از تشدید تحرکات ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» افزوده‌اند: «شبه‌نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل ایالات متحده و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد.»

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماه گذشته تهدید کرده بود: «برای آمران این صحنه غم‌انگیز، داستان انتقام باقی است و دیر یا زود، انتقام خون شهید سلیمانی را خواهیم گرفت.»

مقامات آمریکایی مذکور در ادامه نامه، با طرح این ابهام که «مشخص نیست چه شخصی در دولت آمریکا باید مسئول تأمین حفاظت ما باشد!» نوشته‌اند: «دولت فعلی، اطمینان یافته که تهدیدات ایران علیه مایک پامپئو و یکی از دستیاران ارشد او همچنان معتبر است و با گذشت حدود دو سال از خروج آن‌ها از مناصب خود هنوز ادامه دارد.

وزارت خارجه آمریکا کنگره را مطلع کرد که هم «مایک پامپئو» و هم «برایان هوک» همچنان هدف «تهدید جدی و معتبر از سوی یک قدرت خارجی یا عامل یک قدرت خارجی» هستند که ریشه در اقدام آن‌ها در هنگام حضور در دولت دارد.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «تهدیدات خاص، معتبر و قریب‌الوقوع علیه ما و خانواده‌های ما از سوی ایران و افرادی که از طرف آن‌ها عمل می‌کنند، وجود حفاظت شخصی و سایبری فوری را می‌طلبد. هرچند که مقامات بلندپایه، ممکن است اولویت انتقام ایران باشند اما امنیت شخصی‌شان تأمین شده و ممکن است [این سطح از حفاظت‌شان] مانع تهدیدات شود ولی توجه آن‌ها (ایران) را به طرف کسانی از ما که سطح حفاظتی مشابهی برای‌شان تأمین نشده، معطوف کند.»

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، چندی پیش فاش کرد که «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا، مایک پامپئو وزیر خارجه سابق این کشور، برایان هوک نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، «جان بولتون» و «اوبرایان» مشاوران سابق امنیت ملی و نیز ژنرال «مک‌کنزی» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) افرادی هستند که به‌طور خاص، تحت تهدید دائمی هستند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ماهانه بیش از دو میلیون دلار برای تأمین امنیت ۲۴ ساعته «پامپئو» و «هوک» که هر دو با تهدیدات جدی و معتبر از سوی ایران مواجه هستند، پرداخت می‌کند.

این وزارتخانه در گزارشی به کنگره اعلام کرد هزینه حفاظت از پامپئو و هوک، تنها بین اوت ۲۰۲۱ و فوریه ۲۰۲۲ میلادی به ۱۳.۱ میلیون دلار رسیده است.

بیمارستان ۵۰ تختخوابی نیروی زمینی ارتش در ترکیه برپا شد

بیمارستان ۵۰ تختخوابی نیروی زمینی ارتش در ترکیه برپا شد

 بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کمپ آوارگان زلزله زده شهر آدی یامان، جنوب کشور ترکیه برپا شد.

این بیمارستان دارای همه بخش‌های تخصصی شامل اتاق عمل، اتاق آی سی یو، داروخانه بخش بستری و کلیه امکانات پشتیبانی است و به درخواست وزارت دفاع ترکیه از ستادکل نیرو‌های مسلح کشورمان به این کشور اعزام شده است.

مشابه همین بیمارستان نیز توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهر خوی مشغول خدمت به زلزله‌زدگان این شهرستان است.

سامانه ایرانی باور ۳۷۳ برابر با اس ۴۰۰ روس‌ها است

سامانه ایرانی باور ۳۷۳ برابر با اس ۴۰۰ روس‌ها است

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در آیین امضای تفاهم‌نامه جامع همکاری بین ارتش و بنیاد ملی نخبگان گفت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بسیار معنادار و بسیار اثربخش بود؛ لذا به واسطه خلق این حماسه و به خاطر حمایت همه‌جانبه مردم از انقلاب اسلامی از همه مردم تشکر و قدردانی می‌کنم.  

امیر سیاری در ادامه به استفاده ارتش از ظرفیت نخبگان کشورمان در تولید تجهیزات دفاعی اشاره کرد و گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران زمانی که وارد عرصه دفاع مقدس شد، تجهیزات مناسبی داشت، ولی به مرور زمان با توجه به تحریم‌ها و به دلیل اینکه این تجهیزات، سلاح‌ها، مهمات و همه امکاناتی که در اختیار داشت در طول هشت سال دفاع مقدس مورد استفاده قرار گرفت، در ادامه با کمبود‌ها و کسری‌هایی مواجه شد.

وی افزود:، اما همت بلند و ایثارگری که در بین کارکنان ارتش وجود داشت و آن دستوری که فرمانده معظم کل قوا مبنی بر تشکیل جهاد خودکفایی در نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردند، باعث حرکت در جهت سازندگی شد تا بدین وسیله کم و کسر‌ی‌هایی که در زمینه تولید سلاح و مهمات داشتیم، برطرف شود.

امیر سرلشکر موسوی مطرح کرد:ساخت ۶۰ هزار مسکن شخصی برای کارکنان ارتش/راهپیمایی حماسی۲۲ بهمن مردم خط بطلانی بر رویاهای دشمن بود

امیر سرلشکر موسوی مطرح کرد:ساخت ۶۰ هزار مسکن شخصی برای کارکنان ارتش/راهپیمایی حماسی۲۲ بهمن مردم خط بطلانی بر رویاهای دشمن بود
امیر سرلشکر موسوی مطرح کرد:ساخت ۶۰ هزار مسکن شخصی برای کارکنان ارتش/راهپیمایی حماسی۲۲ بهمن مردم خط بطلانی بر رویاهای دشمن بود

امیر سرلشکر موسوی مطرح کرد:ساخت ۶۰ هزار مسکن شخصی برای کارکنان ارتش/راهپیمایی حماسی۲۲ بهمن مردم خط بطلانی بر رویاهای دشمن بود

 فرمانده کل ارتش ضمن قدردانی از حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: ۶۰ هزار منزل شخصی و ۱۳ هزار منزل مسکونی سازمانی برای کارکنان ارتش در دست ساخت داریم.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح ۱۴۷ واحد آپارتمانی و ویلایی کانون بازنشستگان ارتش  و همایش روسای کانونهای بازنشستگی در چلندر نوشهر، ضمن  ابراز خرسندی از دیدار پیشکسوتان، گفت: یکی از تاکیدات و مطالبات فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) به همه فرماندهان، رسیدگی به بازنشستگان ( اعضای وابسته) و خانواده های محترم آن هاست.
وی با بیان اینکه در طی این چهار، پنج سال، اقدامات خوبی در حوزه مسکن شخصی، امکانات رفاهی و ...، با همت رییس کانون بازنشستگی ارتش برای اعضای  وابسته(بازنشستگان) انجام شده است که  این ۱۴۷ واحد، (۱۰۰ واحد آپارتمان نوساز و بازسازی کامل ۴۷ ویلای قدیمی و از رده خارج چلندر)، از جمله آن‌ هاست.
وی افزود: ما همچنین، تاکنون ۱۰ هزار منزل سازمانی برای شاغلین ارتش ساخته ایم و ۱۳ هزار منزل سازمانی هم در دست اجرا داریم تا کارکنان دغدغه ای برای سکونت خود در زمان خدمت نداشته باشند.
فرمانده کل ارتش ادامه داد: با عنایت به اینکه منزل شخصی از دغدغه اصلی کارکنان پس از پایان خدمت است،  علاوه بر هزاران واحد ساخته و تحویل شده به کارکنان،  حدود ۶۰ هزار مسکن شخصی نیز در دست ساخت داریم و بنا داریم تا یک سن خدمتی مشخص، هیچ یک از کارکنان بدون منزل شخصی نباشند.
وی در ادامه، ضمن قدردانی از مردم به خاطر حضور پرشور در راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن، گفت: حضور حماسی و دشمن شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد، مردم انقلاب، نظام، رهبری و ایران یکپارچه را دوست دارند.
امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: دشمن در جنگ ترکیبی از همه مولفه های قدرت استفاده می کند که یکی از آن ها جنگ شناختی است و به وسیله آن در ذهن مخاطب تاثیر می گذارد تا آنگونه فکر کند که دشمن می خواهد.
وی اضافه کرد: در این چندماه اخیر، دشمن با جنگ شناختی این گونه القا کرده بود که  کار نظام و انقلاب رو به پایان است و برنامه ریزی های وسیعی نیز در این خصوص انجام داده بود که راهپیمایی عظیم مردم در ۲۲ بهمن، خط بطلانی بر رویاهای آن ها کشید.
فرمانده کل ارتش تصریح کرد: خون بیش از ۲۰۰ هزار شهید پای انقلاب ریخته شده است، مگر مردم این خون ها رو فراموش می کنند؟
امیر سرلشکر موسوی گفت: دلیل اصلی دشمنی و مقابله دشمنان با ایران اسلامی، استقلال جمهوری اسلامی ایران است، چرا که آنها به دنبال تبعیت ایران از خودشان و سلطه بر این کشورند.
وی با تاکید بر اینکه پاسخ جنگ ترکیبی، دفاع و آفند ترکیبی است، گفت:  اگر در جنگ ترکیبی به دنبال موفقیت هستیم، باید هر کس به وظیفه و مسئولیت خود  به درستی عمل کند.
فرمانده کل ارتش در ادامه با اشاره به بیانات فرماندهی معظم کل قوا در خصوص ارتش گفت: معظم له از ارتش به عنوان شجره طیبه یاد می کنند، در یک کشوری که مهد ایثار و فداکاری است، پرچم و نشان  فداکاری را به ارتش اعطا می فرمایند، ارتش را انقلابی و نماداستقلال و استحکام ملت عنوان می کنند و ارتش را نماد انضباط، سلسله مراتب و سلامت کارکنان می دانند که این ها افتخاری بزرگ برای ارتش و آحاد کارکنان و خانواده صبور و نجیبشان است و همه این افتخارات را مدیون ایثارگران  و پیشکسوتان ایثارگر و همراهی مومنانه و غیرتمندانه همسران گرامی آن عزیزان می دانیم.
وی در پایان در پاسخ به اعلام آمادگی بازنشستگان برای حضور در عرصه های دفاع از انقلاب، خواستار سازماندهی آنها توسط کانون برای نقش آفرینی و استفاده از تجربیات آنها در همه عرصه های دفاع از انقلاب، کشور و نظام از جمله جهاد تبیین شد.

امام خامنه‌ای: به‌خاطر حرکت ارزشمند ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به ملت ایران اظهار تعظیم می‌کنم

امام خامنه‌ای: به‌خاطر حرکت ارزشمند ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به ملت ایران اظهار تعظیم می‌کنم
امام خامنه‌ای: به‌خاطر حرکت ارزشمند ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ به ملت ایران اظهار تعظیم می‌کنم

در آستانه سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶، صبح امروز (چهارشنبه) جمعی از مردم آذربایجان‌شرقی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 در آستانه سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356، صبح امروز (چهارشنبه) جمعی از مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

این دیدار که طی دو سال گذشته به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا از طریق ارتباط تصویری با مصلای تبریز برگزار شده بود، صبح چهارشنبه 26 بهمن 1401 با حضور اقشار مختلف مردم این استان و در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

گزیده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در این دیدار را در ادامه می‌خوانید:

 *  لازم میدانم به ملت ایران اظهار تعظیم کنم به‌خاطر این حرکت ارزشمندی که در بیست و دوم بهمن امسال نشان دادند. امسال این شنبه‌ای که گذشت، شنبه‌ی بیست و دوم بهمن یک شنبه‌ی تاریخی، یک بیست و دوم بهمن تاریخی بود، در سرتاسر کشور مردم به‌معنای واقعی کلمه حماسه آفریدند، این‌همه تبلیغات مخالف، این مشکلاتی که مردم با همه‌ی وجودشان، با جسم و جانشان حس میکنند، تحریکات دشمنان، هوای سرد، در بعضی نقاط کشور هوای زیر صفر، همه‌ی اینها تحت تأثیر گرمای ایمان و بصیرت مردم ایران نادیده گرفته شد، مردم آمدند با این عظمت، این آمدن مردم حقایق زیادی را بیان کرد.

* اظهار ارادت به ملت ایران در همه‌جا؛ از منتهی‌الیه شرق کشور تا منتهی‌الیه غرب کشور، از شمال تا جنوب کشور، در شهرهای دوردست، در مراکز، در شهرهای بزرگ مثل تبریز، اصفهان، مشهد و جاهای دیگر تا روستاها؛ همه با هم صدا بلند کردند ملت ایران، خیلی ارزشمند است اینها. شکراللّه سعیکم ملت ایران! البته بنده حالا خودم را شایسته‌ی این نمیدانم که من تشکر کنم، خدا باید تشکر کند.

* پیام ملت ایران در این بیست‌ودوم بهمن، حمایت کامل از انقلاب اسلامی و از نظام جمهوری اسلامی بود. این از همه‌ی صداها بلندتر بود. البته صداهای مخالف و معارضی هم وجود دارد و وجود داشت و دشمنان امپراطوری رسانه‌ای دنیا که دست صهیونیستها و آمریکایی‌ها است سعی میکنند صدای آنها را غلبه بدهند اما نه؛ نتوانست. صدای ملت بر صدای دیگران غلبه پیدا کرد.

* در روز بیست و نهم بهمن سال 56 تاریخ ایران ورق خورد، یعنی یک مقطع تعیین کننده‌ی تاریخی بود. خب در نوزدهم‌ دی همان سال در قم آن قیام اتفاق افتاده بود، شکی نیست قمی‌ها کار بزرگی هم کردند، ابتکار عمل را به دست گرفتند ولی مثل نوزدهم دی قم در کشور باز هم اتفاق افتاده بود اما فراموش شده بود، پانزدهم خرداد سال 42 با آن کشتار و با آن حرکت عظیمی که در تهران و قم و بعضی شهرهای دیگر انجام گرفت ملت قیام کردند، جان دادند، خون دادند، تعداد هم خیلی زیاد بود اما فراموش شد.

تبریزی‌ها قیام قم را تبدیل کردند به قیام ملی، تبدیل کردند به یک حادثه‌ی عمومی با اینکه سختگیری و شدت عمل در تبریز خیلی بیشتر بود.

دستگاه آن‌قدر دستپاچه شد که تانک آورد در خیابان، کشتارکردند، مردم را کشتند. اما مردم تبریز عقب‌نشینی نکردند. جان دادند، خون دادند، ایستادگی کردند، شعار دادند، قضیه‌ی قیام را ملی کردند، صدای فداکاری آنها به همه‌ی کشور رسید لذا همه‌گیر شد، چهلم تبریز در چند جا گرفته شد این معنایش آن بود که فریاد تبریزی‌ها همه‌ی ایران را فرا گرفت. کمتر از یکسال بعد هم بساط حکومت استبدادی سلطنتی واژگون شد؛ تاریخ‌ساز یعنی این.

* تبریز نگذاشت تجربه‌های گذشته تکرار بشود با ایستادگی با مقاومت با شجاعت. پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها است.

 *  آن چیزی که به ملت‌ها هویت میدهد شخصیت میدهد عظمت میدهد به حفاظت از خود ملت‌ها از فرهنگ آنها کمک میکند استقامت آنها و ایستادگی آنهاست.

  • استقامت، این هویت را حفظ میکند، هویت میدهد به یک ملت، یک جمعیت. باید خسته نشد، باید ناامید نشد، باید از عربده‌های دشمن خوف نکرد.
    این بیست و دوم بهمن امسال هم یک مصداق دیگر همین استقامت است. با این نگاه، با این دید مسئله را ببینیم و بررسی کنیم. صرف اینکه حالا جماعت آمدند درخیابانها، خب کارخوبی است. گاهی اوقات انگیزه‌های گوناگونی وجود دارد برای آمدن به خیابان. مهمتر از این، همین است که نگاه کنیم ببینیم این آمدن به معنای استقامت ورزیدن بود.

    * یکی از اهداف مهم این اغتشاشات پائیز در تهران و بعضی جاهای دیگر، یکی از مهمترین اهدافش این بود که همین بیست و دوم بهمن را از یاد مردم ببرند. مردم حضور میلیونی خودشان را در سالروز پیروزی انقلاب نشان ندهند، فراموش کنند.

    * مردم استقامت ورزیدند آمدند. پس این آمدن استقامت بود. این استقامت برکت دارد.

سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین، توافق برد ـ برد برای شکست تحریم غرب

سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین، توافق برد ـ برد برای شکست تحریم غرب
سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین، توافق برد ـ برد برای شکست تحریم غرب

قرارداد ۲۵ساله ایران و چین را می‌توان یکی از گام‌های مهم در گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و چین برای مقابله با تحریم آمریکا و غرب دانست.

یکی از راهبرد­های اساسی ایران با هدف مقابله با تحریم‌های ظالمانه­ غربی­ها به‌سردستگی آمریکا نگاه به شرق است که در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفته است. سند جامع همکاری‌های 25ساله با چین در واقع چشم‌انداز و نقشه راهی میان دو کشور در حوزه‌های نفت، انرژی، گردشگری، ترانزیت، تجارت، راه‌آهن و... است. این سند ازجمله مهم‌ترین تاکتیک‌های ایران است که با تحلیل­های مختلفی در داخل و خارج روبه‌رو شده است. چین به‌عنوان دومین اقتصاد جهان در راستای موازنه قدرت با ایالات متحده و تأمین انرژی مورد نیازش به‌دنبال حضوری پررنگ در خاورمیانه است. کم‌توجهی چین به تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید نفت خام کنار صنعت و اقتصادی قدرتمند می‌تواند این کشور را به‌عنوان شریکی مناسب برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی ایران قرار دهد.

ضرورت و اهداف پژوهش

مطابق با گزارش­ها و تحلیل­های ارائه‌شده توسط کارشناسان، چین در چند سال اخیر به‌عنوان ابرقدرت اقتصادی جایگاه نخست تأثیرگذاری را در سطح منطقه و جهان دارا می‌باشد. دو کشور چین و آمریکا در مناطق مختلف جهان برای تأمین منافع ملی مطلوب خود رقابت دارند. آمریکا که پس از انقلاب اسلامی ایران و به‌طور خاص دهه 80 شدیدترین تحریم‌های مالی ـ تجاری و اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده است، می‌کوشد در قالب ابزار تحریم و فشارهای اقتصادی به مقابله با نفوذ و دخالت‌های ایران در سطح منطقه دست یابد.

جمهوری اسلامی ایران نیز در قالب سیاست نگاه به شرق و مقابله با تحریم غربی‌ها به‌سردستگی آمریکا قرارداد اقتصادی تجاری با چین با هدف تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدت خود در جهان و منطقه منعقد کرد. انعقاد این قرارداد فرصت‌ها و چالش‌هایی برای تأمین منافع ملی ایران درپی دارد. چین به‌دنبال یک منبع تأمین انرژی مطمئن و بلندمدت است تا تنوع سبد واردات انرژی خود را افزایش و ریسک احتمالی را که شاید به‌وسیله آمریکا و تحریم‌هایش ایجاد بشود کاهش دهد.

در چند سال گذشته سهم ایران از واردات نفتی چین به حدود 3 درصد تقلیل یافته است درحالی که عربستان و روسیه در حال افزایش سهم خود در بازار نفت چین هستند. در این قرارداد ایران تعهد می‌دهد نفت خام موردنیاز چین را به‌مدت 25 سال تأمین نماید و به‌عوض چین نیز متعهد می‌شود منابع حاصل از فروش نفت را برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی ایران ازجمله صنعت نفت مصرف کند، این تحقیق می‌کوشد مفاد اصلی این سند را مورد بررسی قرار دهد.

مفاد قرارداد 25ساله ایران و چین

قرارداد تجاری و اقتصادی ایران و چین ابعاد و سطوح مختلفی را در بر می‌گیرد، مهم‌ترین ابعاد این قرارداد در حوزه‌های مختلفی چون نفت و گاز، تجارت خارجی، صنعت خودرو، تأمین مالی، فناوری و... است که در زیر به مهم‌ترین ابعاد این حوزه‌ها اشاره می‌شود.

نفت و گاز

یکی از معضلات صنعت نفت و گاز ایران، خام‌فروشی است. از تکمیل زنجیرۀ ارزش صنعت نفت علاوه‌بر حل شدن این معضل می‌توان به‌عنوان ظرفیت مناسبی در جهت دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده کرد. صنعت غول‌پیکر چین در دهه‌های گذشته همواره به‌عنوان یک تقاضاکننده بزرگ نفت و گاز و فراورده‌های پتروشیمی و پالایشی بوده است به‌طوری‌که واردات نفت خام این کشور در سال 2000 از حدود 1 میلیون بشکه در روز به بیش از 10 میلیون بشکه در سال 2019 رسیده است. مهم‌ترین مفاد این سند در حوزه نفت و گاز «تشویق شرکت‌های طرفین برای توسعه میادین نفتی ایران از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاری مشترک»، «مشارکت در ساخت و تجهیز مخازن ذخیره‌سازی نفت و فراورده‌های نفتی در ایران، چین و یا سایر کشورها»، «انعقاد قرارداد همکاری در پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت ایران با شرکت‌های توانمند چین» و «افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین» است.

تجارت خارجی

انعقاد این قرارداد با دیدگاه‌های مخالف و موافق بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی مواجه شد. برای تحقق مطلوب اهداف ملی دراین قرارداد باید موارد زیر به‌درستی مدنظر قرار گیرد:

  • همکاری کنار استقلال: یکی از مواردی که به‌عنوان تجربۀ تلخ قراردادهای ایران با کشورهای بیگانه در اذهان متبادر می‌شود، وابستگی و استعمار منابع داخلی ایران است. در این قرارداد هم نهادهای تصمیم­‌گیر ضمن مبنا قراردادن ظرفیت‌های مختلف جهت تحقق استراتژی برد ـ برد، می‌بایست اصل دوراندیشی و واقع­‌نگری را در آینده این قرارداد مدنظر داشته باشند که اسباب وابستگی ایران به کشور چین را میسر نکند.
  • انتقال فناوری: دراین قرارداد باید تلاش کرد با توجه به پیشرفت چین در عرصه‌های مختلف، انتقال فناوری در حوزه‌های مختلف مدنظر جدی قرار گیرد. تحقق مطلوب این رویکرد در قالب دو فعالیت امکان‌پذیر است؛ نخست، تأسیس مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زیرساخت‌های این مناطق. دوم، مبنا قراردادن احیای جاده ابریشم جدید (کریدور ترانزیتی بزرگ شرق ـ غرب) برای انجام مبادلات و تجارت‌های میان دو کشور و کشورهای همسایه.

صنعت خودرو

صنعت خودرو به‌دلیل ارتباط با بیش از 60 صنعت دیگر به لکوموتیو صنایع معروف می‌باشد. در ساخت خودرو، از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی (فلزی، پلاستیک، شیمیایی، پارچه، عایق، شیشه، الکترومکانیک، برق، متالورژی و...)، طراحی، مدیریت و اقتصاد به‌کار گرفته شده است که می‌تواند نقش مهمی در اشتغال کشور داشته باشد. صنعت خودروی ایران بنابر تغییر و تحولات و از همه مهم‌تر ضعف در تکنولوژی، تحریم‌های شدید غربی‌ها با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه است که نیازمند سروسامان دادن جدی است. بازار چین به‌صورت تخصصی در زمینه خودروهای کیفی و ارزان‌قیمت در دنیا وارد عمل شده است و می‌توان این کشور را به‌عنوان بهترین مرجع خودروهای کیفی و ارزان‌قیمت برای سبد محصولات خودروی ایران تشخیص داد، در این زمینه دو اصل باید مبنا قرار گیرد؛ اول، مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز ایرانی از قبیل اشتراک‌گذاری دانش‌های فنی در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌های مشترک و...، دوم، طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو و صنایع مرتبط با تمرکز بر استفاده از فناوری انرژی تجدیدپذیر.

فناوری و نوآوری

یکی از مهم‌ترین ابعاد قرارداد ایران و چین می‌تواند در حوزه علم و فناوری باشد. در این قرارداد به موضوعات اقتصادی توجه ویژه‌ای شده است و حوزه دانش و فناوری نیز در این قرارداد به‌طور خاص مدنظر قرار گرفته است.

اصولاً کشورها تمایلی به انتقال فناوری مخصوصاً در زمان اجرای پروژه ندارند، چراکه اساساً همین فناوری موجب درآمدزایی آنها می‌شود و به‌راحتی با انتقال آن موافقت نمی‌کنند. تجربه نشان داده است در قراردادهای بین‌المللی، بدون طراحی یک استراتژی مناسب، نمی‌توان انتظار انتقال فناوری از طرف مقابل را داشت، در این زمینه باید بر اقدامات و رویه‌های مختلفی چون گسترش همکاری‌های دانشگاهی، اولویت دادن به شرکت‌های دانش‌بنیادی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در زمینه نوآوری و استارت‌آپی، اجرای پروژه‌های مشترک به‌خصوص در حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی و نهایتاً فراهم‌سازی بسترهای تأمین مالی و امکان انتقال وجه و تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها تأکید کرد.

راهکارهای استفاده مطلوب از قرارداد 25ساله ایران و چین

برای استفاده مناسب و تحقق مطلوب منافع ملی کشور می‌بایست نهادهای متولی این رویه­‌ها را در حوزه‌های مختلف مدنظر خود داشته باشند؛ در گام اول باید جزئیات این قرارداد مشخص و همچنین آورده چینی‌ها اعلام شود تا بتوان از این قرارداد به‌نفع خود استفاده کرد، همچنین در مقابل آن چیزی که در اختیار چینی‌ها قرار می‌گیرد، باید هم‌وزنش چینی‌ها قدم‌های مناسبی را بردارند تا این قرارداد برای هر دو طرف سود داشته باشد، نه اینکه تنها یک‌طرفه اجرایی شود.

بایستی امکانات کشور را به‌جای پراکنده کردن در همه بخش‌های این صنعت، در بخش پایین‌دستی یعنی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها متمرکز کرد تا توسعه‌ای متوازن در بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی صنعت صورت بگیرد. نقشه راه این همکاری‌ها به‌صورت مرحله‌ای نوشته شود و متناسب با دستیابی به اهداف مرحله‌ای منافع طرف چینی تأمین گردد تا مشکلاتی که سابقاً در توافقات با کشورهای غربی وجود داشت به وجود نیاید همچنین شرکت‌های چینی نیز به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کنند.

در این قرارداد باید چین را در بهره‌برداری از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شریک کرد به‌صورتی که چینی‌ها نیز سهمی از منافع حاصل از فروش این فراورده‌ها داشته باشند تا چین برای فروش محصولات متعهد و ترغیب بشود، همچنین داشتن استراتژی از قبل مشخص‌شده در تمامی سطوح و مشارکت دادن شرکت‌ها و نیروهای بومی باانگیزه، در طرح‌های مشترک باید صورت پذیرد.

با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد قرارداد بلندمدت بین ایران و چین منعقد خواهد شد و تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت، باید مشخص شود که سازوکار نقل‌وانتقال پول چگونه خواهد بود.

جمع‌­بندی

قرارداد 25ساله ایران و چین را می‌توان یکی از گام‌های مهم در توسعه بازار و گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و چین دانست. سرمایه‌گذاری چین به‌عنوان دومین ابرقدرت اقتصادی و سیاسی فعلی دنیا می‌تواند سبب شکوفایی در زیرساخت‌های علمی، فناوری و صنایع مختلف ایران‌ شود؛ اما از طرف دیگر درصورتی که استراتژی مناسبی از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیر صورت نگیرد می‌تواند سبب وابستگی کشور در زمینه‌های مختلف گردد.
در این پژوهش تأکید شده است که برای تحقق منافع مطلوب طرفین و تحقق اصل برد ـ برد می‌بایست راهکارهای مطلوب مدنظر قرار گیرد، همچنین باید جزئیات این قرارداد مشخص و آورده چینی‌ها برای آن اعلام شود تا بتوان از این قرارداد به‌نفع خود استفاده کرد، در مقابل آن چیزی که در اختیار چینی‌ها قرار می‌گیرد، باید هم‌وزنش چینی‌ها قدم‌های مناسبی را بردارند تا این قرارداد برای هر دو طرف سود داشته باشد، نه اینکه تنها یک‌طرفه اجرایی شود.

معاون اجرایی ارتش:مردم ما امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند

معاون اجرایی ارتش:مردم ما امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند
معاون اجرایی ارتش:مردم ما امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند

معاون اجرایی ارتش:مردم ما امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند

 امیر سرتیپ محمودی با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان در خصوص ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم بیان داشت: یوم الله 22 بهمن، روز اقتدار ملت ایران و یاس و نامیدی دشمنان است و مردم ما ولایی و همیشه در صحنه هستند و امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی دشمن شکن 22 بهمن شرکت کردند.

  امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش با بیان اینکه مردم در راهپیمایی 22 بهمن حماسه آفریدند و با ندای رهبر معظم انقلاب به خیابان‌ها آمدند و خواب دشمنان نظام را باطل کردند، افزود: هیچ چیزی نمی تواند مانع حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی عظیم 22 بهمن و ابراز انزجار آنها از دشمن شود.
وی افزود: مردم بصیر، هوشیار و آگاه در جشن چهل و چهار سالگی انقلاب حماسه‌ای بی نظیر آفریدند که دنیا انگشت حیرت به دهان گرفت، در واقع چنان سیلی به استکبار زدند که تا ابد آن را فراموش نخواهد کرد.
معاون اجرایی ارتش با اشاره به حضور پرشور نیروهای مسلح، خانواده های کارکنان و مردم  ولایت مدار در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن خاطرنشان کرد: ملت ایران با حضور پرشور خود مشت محکمی بر دهان دشمنان انقلاب و نظام  زدند و در کنار انقلاب ایستاده‌اند؛ استقلال، امنیت و سایر مولفه‌های قدرت ما وابسته به پشتیبانی مردم است.
امیر سرتیپ محمودی با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان در خصوص ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم بیان داشت: یوم الله 22 بهمن، روز اقتدار ملت ایران و یاس و نومیدی دشمنان است و مردم ما ولایی و همیشه در صحنه هستند و امسال پرشور تر از همیشه در راهپیمایی دشمن شکن 22 بهمن شرکت کردند.
وی همچنین درباره اقدامات ارتش در کمک رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در تمامی بلایای طبیعی در اقصی نقاط کشور برای امدادرسانی پیشقدم بوده است.
معاون اجرایی ارتش ادامه داد: نیروی زمینی قهرمان بلافاصله قبل از ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده حضور پیدا کرده است و قرارگاه شمال غرب ارتش در آماده باش کامل قرار گرفت و با تمام نیرو‌ها و کادر بهداشت و درمان به یاری مردم در مناطق زلزله زده شتافتند.
رئیس ستاد بحران ارتش افزود: ارتش در مناطق زلزله زده بیمارستان صحرایی دایر کرده و کاروان آمبولانس‌ها را به مناطق زلزله زده اعزام و با امکانات خود مبادرت به پخت غذا و نان و توزیع آن بین مردم عزیزمان در مناطق زلزله زده کرده است.
وی با اشاره به تشکیل قرارگاه امداد و نجات امام زمان(عج) برای کمک و یاری به مردم آسیب‌دیده خوی اظهار کرد: فعالیت‌های این قرارگاه شامل اسکان موقت مردم، تامین غذای گرم و آب آشامیدنی، طبخ نان، آواربرداری و همچنین احداث بیمارستان صحرایی است که بحمدالله با تمام توان در حال امدادرسانی هستند.
رئیس ستاد بحران ارتش گفت: تا رفع تمامی مشکلات نیز با همدلی و همیاری در کنار مردم خواهیم ماند و از هیچ کوششی برای کاهش آلام مردم عزیز خوی و مناطق زلزله زده دریغ نخواهیم کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش:تحرک نیروی زمینی در سطح ارتش‌های دنیا کم نظیر است

فرمانده نیروی زمینی ارتش:تحرک نیروی زمینی در سطح ارتش‌های دنیا کم نظیر است
فرمانده نیروی زمینی ارتش:تحرک نیروی زمینی در سطح ارتش‌های دنیا کم نظیر است

فرمانده نیروی زمینی ارتش:تحرک نیروی زمینی در سطح ارتش‌های دنیا کم نظیر است

 امیر سرتیپ کیومرث حیدری گفت: امروز نیروی زمینی تحرک خود را به مرز ۹۰ درصد نزدیک کرده است که در ارتش‌های دنیا کم نظیر است.

 امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اقدامات این نیرو در راستای ارتقا توان رزم، گفت: برابر اوامر فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) موضوع تحرک یعنی قدرت انتقال و جابجایی سریع، به‌‌موقع و صحیح، یکی از اهداف نیروی زمینی است که بتواند تا جایی که ممکن است قدرت تحرک و انتقال خود را چه در زمین و چه در هوا بالا ببرد، که تأکید ما بیشتر بر تحرک فوق سنگین یعنی جابجایی تانک‌ها و ادوات نظامی فوق سنگین است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته و به‌خصوص امسال در نیروی زمینی با ابتکار فرماندهان و کارکنان، موفق شدیم یک رکورد بی نظیر را در ارتقای تحرک ثبت کنیم. امروز نیروی زمینی تحرک خود را به مرز ۹۰ درصد نزدیک کرده است که در ارتش‌های دنیا کم نظیر است.
امیر سرتیپ حیدری گفت: در این حوزه ما تلاش کردیم با توانمندی متخصصان داخلی، جهاد خودکفایی و با همکاری صنعت دفاعی کشور تجهیزات و سلاح‌های خود را روز آمد کنیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: با اقدامات انجام شده توان رزمی نیروی زمینی ارتش به نحو چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است و در این حوزه به بالاترین دستاوردها رسیده‌ایم. البته موفقیت امروز را مرهون تلاش و زحمات همه فرماندهان و کارکنان نیروی زمینی ارتش هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:ساخت پایگاه‌های امن نظامی تداوم خواهد داشت/ ایران هدفی آسان برای دشمنان متجاوز نخواهد بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:ساخت پایگاه‌های امن نظامی تداوم خواهد داشت/ ایران هدفی آسان برای دشمنان متجاوز نخواهد بود
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:ساخت پایگاه‌های امن نظامی تداوم خواهد داشت/ ایران هدفی آسان برای دشمنان متجاوز نخواهد بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:ساخت پایگاه‌های امن نظامی تداوم خواهد داشت/ ایران هدفی آسان برای دشمنان متجاوز نخواهد بود

 

سردار سرلشکر محمد باقری در بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 نیروی هوایی ارتش گفت: ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آن‌هاست، تداوم خواهد داشت تا توان بازدارندگی ما روز به روز قوی‌تر، پایدارتر و ماندگارتر برای امنیت و آرامش ملت ایران پابرجا بماند.
، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 نیروی هوایی ارتش، در جمع فرماندهان و کارکنان ارتش با تبریک ایام دهه فجر و روز نیروی هوایی گفت: خداوند را شاکرم که در دهه مبارکه فجر و در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توفیق یافتم تا در جمع فرماندهان، کادر پروازی، کارکنان و جهادگران عزیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور شوم و این پایگاه را بازدید کنم.
وی با اشاره به روز نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: نوزدهم بهمن ماه سالروز نیروی هوایی قهرمان ماست و این نیرو افتخار پیشگامی در پیوستن ارتش به انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و حوادث پس از آن را دارد و پرچمدار و پیشگام مقابله با تهدید کنندگان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز شاهد یکی از اقدامات ارزشمند و راهبردی این نیرو بودیم، افزود: کارکنان این نیروی الهی به تاسی از شهیدان ستاری و بابایی و همه شهیدان بزرگ نیروی هوایی، پا در رکاب نظام جمهوری اسلامی به حرکت توفنده خود ادامه خواهند داد.
سردار سرلشکر محمد باقری با بیان اهمیت پایگاه‌های زیر زمینی و غیرقابل دسترسی گفت: دشمن معتقد است که می‌تواند با بکارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلترها و باندهای پروازی کشور مورد نظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشورهای افغانستان، عراق و برخی کشورها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره‌ی آن علاوه بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیر قابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیر زمین است؛  پایگاه عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه با این مشخصات است که توسط قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء به فرماندهی سرلشکر غلامعلی رشید و با همکاری  و همراهی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد و امروز مورد بازدید قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه ملت شریف ایران به وجود چنین قدرتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنند، تصریح کرد: ایران یک هدف آسان برای دشمن متجاوز نخواهد بود. همچنان که در دهه هشتاد بعد از تجاوز به عراق و افغانستان و تصرف نسبتاً آسان این کشورها، آرزوی تکرار این اتفاق در ایران را داشت و حرف از هدفی آسان می‌زد، اما پس از مطالعه و تحقیق متوجه این حقیقت شد که ایستادن در برابر ملت ایران و جنگیدن با نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی کار آسانی نیست.
وی افزود: خداوند سرزمینی پهناور، دارای ارتفاعات ارزشمند، ویژگی‌های ژئواستراتژیکی بی‌نظیر و منابع عظیم طبیعی و مهم‌تر از آن سرمایه انسانی متعهد را به ما عطا فرموده که با قدری تدبیر، تلاش و جهاد توانسته‌اند و خواهند توانست نسل به نسل این کشور را سرافراز و سربلند حفظ و زمینه پیشرفت آن را در همه عرصه‌ها فراهم کنند.
سردار سرلشکر محمدباقری با اشاره به اقدامات نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تعامل با عزیزانمان در وزارت دفاع توانسته است با حفظ زیرساخت اصلی پرنده‌ها، تمامی تجهیزات الکترونیکی و تسلیحات هواپیماها را به‌روز کرده، پادهای جنگ الکترونیک را ارتقاء داده و روی آن‌هانصب کند. امروز با وجود اینکه این هواپیماها زیرساخت قدیمی دارند، تجهیزات آن‌ها به‌روز است و می‌توانند در نبرد هوایی و در عملیات پشتیبانی از نیروهای سطحی، نقش موثری ایفا کرده و در سرنوشت نبرد سهم بزرگی داشته باشند.
وی با تاکید بر ادامه روند ساخت پایگاه‌های راهکنشی اظهار داشت: ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آن‌هاست، تداوم خواهد داشت تا دشمن هر چه بیشتر نسبت به یک تهاجم موفق به سرزمین ما ناامید شود و توان بازدارندگی ما روز به روز قوی‌تر، پایدارتر و ماندگارتر برای امنیت و آرامش ملت ایران پابرجا بماند. این پایگاه در زیر کوه‌هایی قرار دارد که هیچ بمب و سلاحی در آن موثر نیست و قابلیت حفظ تجهیزات و تسلیحات راهبردی نیروی هوایی ارتش را دارد و موجب ارتقای توان عملیاتی نیرو برای سرکوب دشمنان می‌شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: عناصر رژیم صهیونیستی اغلب برای مصارف داخلی خود از الفاظ تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. دولت متزلزل فعلی رژیم صهیونیستی در همین روزهای اول با مخالفت‌های متعدد و انشقاق در بدنه مواجه شده است. سران این رژیم مجدداً تهدیدهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند، اگرچه خودشان خوب می‌دانند توانی برای اعمال این تهدید علیه ایران اسلامی ندارند. در مسیر مقابله با این تهدیدها، قدرت هوایی، توان موشکی و امکانات محور مقاومت برای پاسخگویی قاطع از همیشه آماده‌تر است.
وی در پایان گفت: موقعیت رژیم صهیونیستی تا کشور ما فاصله دارد و سران این رژیم به سوختگیری هواپیماها در آسمان دل بسته‌اند که این بهترین فرصت برای هدف قرار دادن هواپیماهای آن‌هاست. همچنین سعی در استفاده از پایگاه‌های پیرامونی کشور ما که بعضاً مسیر عادی سازی خیانت به جهان اسلام را در پیش گرفته‌اند دارند، غافل از اینکه این مسئله در راهبرد و رهنامه عملیاتی جمهوری اسلامی ایران درج شده و همه فرماندهان ما این را می‌دانند، تمرین کرده‌اند و در رزمایش‌ها، این آموزه نهادینه شده است که اگر پایگاهی از یک کشور در هر کجای جهان برای تهاجم به جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر رژیم صهیونیستی، آن پایگاهی که مبدأ حرکت رژیم صهیونیستی است، نیز مورد تهاجم سنگین قرار خواهد گرفت.

روایت ستاره تیم ملی فوتبال از زلزله وحشتناک ترکیه در گفت‌وگو با فارس

روایت ستاره تیم ملی فوتبال از زلزله وحشتناک ترکیه در گفت‌وگو با فارس

ستاره تیم ملی فوتبال کشورمان زلزله مهیب ترکیه را روایت کرد.

روایت ستاره تیم ملی فوتبال از زلزله وحشتناک ترکیه در گفت‌وگو با فارس

علی قلی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد شرایط خود پس از زلزله مهیب و 7.8 ریشتری ترکیه اظهار داشت: روز گذشته برای بازی کاسیم پاشا و هاتای اسپور به شهر هاتای رفته بودیم. در زمان وقوع زلزله در شهر هاتای بودیم. از 4:30 صبح تا 12 مقابل هتل بودیم و تمام وسایل‌مان در این هتل که بخشی از آن تخریب شده بود، قرار داشت.

وی افزود: ساعت 12 ظهر به شهر آدانا آمدیم و آنجا با پرواز اختصاصی باشگاه کاسیم پاشاه راهی استانبول شدیم. اکنون به خاطر زنده بودنم خدا را شکر می‌کنم. البته نمی‌دانم چگونه زنده هستم. در زمان خروج از هتل، فقط توانستم یک لحظه موبایل خودم را بردارم. همه خانه‌های اطراف هتل تخریب و با خاک یکسان شده بودند. از ساختمان هتل ما نیز بخش کمی باقی مانده و شانس آوردیم این هتل نوساز بود. 

بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان تأکید کرد: زنان و کودکان زیادی در آن شرایط گریه می‌کردند. در زندگی‌ام چنین چیزی را ندیده بودم. این زلزله 7.8 ریشتر قدرت داشت و همین موضوع نشان می‌دهد چه فاجعه‌ای رخ داده است. هنوز بخش زیادی از وسایل من در هتل جا مانده و هیچکس نمی‌تواند مجدد وارد آنجا شود. نمی‌دانم باید چه کاری انجام بدهیم. خدا شانس مجددی برای زندگی به من داد.

قلی‌زاده عنوان کرد: جان مادرم را قسم می‌خورم که نمی‌توانم در مورد این شرایط سخت صحبت کنم و فقط مانده‌ام چگونه زنده هستم. البته ساق پای من دچار بریدگی شده و احساس شکستگی در ناحیه دنده دارم. در این قسمت از بدنم خیلی درد دارم و باید عکسبرداری کنم. خدا را شکر می‌کنم از این مهلکه جان خود را از دست ندام و اکنون در استانبول حضور دارم.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوری در پی زلزله در این کشور

وزیر امور خارجه در پی زلزله در سوریه با وزیر خارجه این کشور تلفنی گفت‌وگو کرد و از آمادگی ایران برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه خبر داد.

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سوری در پی زلزله در این کشور

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه ۱۷ بهمن ماه در تماس تلفنی با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه، مراتب همدردی خود را با دولت و ملت سوریه به مناسبت وقوع زلزله مهیب در این کشور ابراز کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی وقوع زلزله مهیب در کشور سوریه را که باعث کشته و زخمی شدن جمع زیادی از شهروندان سوری شده را به دولت و ملت سوریه تسلیت گفت و از آمادگی کشورمان برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه خبر داد.

امیرعبداللهیان همچنین مراتب همدردی و تسلیت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را نیز به دولت و ملت سوریه ابلاغ کرد.

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن قدردانی از ابراز همدردی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، ایران و سوریه را دو ملت دوست و برادر خواند که همواره در شادی‌ها و غم‌ها در کنار یکدیگر هستند.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین گزارشی از وضعیت مناطق زلزله زده و نیازمندی‌های کشورش را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند.

امیرعبداللهیان همچنین در تماس با سفیر کشورمان در دمشق و سرکنسول در حلب در جریان سلامت همکاران در حلب قرار گرفت و با اشاره به اقدام فوری به عمل آمده از سوی کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان برای اعزام تیم‌های پزشکی و امدادرسانی به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه، بر هماهنگی و تسریع در امدادرسانی تأکید کرد.

اعلام آمادگی ارتش برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

 

ارتش جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش آمادگی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، با توجّه به زلزله مهیب در کشور ترکیه و سوریه، ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای ایفای تکلیف بشردوستانه، ساعتی پیش آمادگی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان کشور‌های ترکیه و سوریه با اعزام هواپیماهای نیروی هوایی و همچنین متخصصان حوزه‌های زمینی، مهندسی و کادر درمانی اعلام کرد.
روابط عمومی ارتش ضمن ابراز همدری و تسلیت به آسیب‌دیدگان افزود: به محض اعلام نیاز و درخواست کشور ترکیه و سوریه اقدامات لازم کمک‌رسانی انجام خواهد شد.

نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران_دوره برف

نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران_دوره برف

نیروهای ویژه به افرادی گفته‌می‌شود که در آموزش‌های نظامی عمومی و تخصصی، شاخص‌بوده، و در عملیات های خاص، حضور می یابند. این نیروها در قالب تیپ‌های واکنش‌سریع در همه‌ی ارتش‌های دنیا سازمان‌دهی و تجهیز می‌شوند و با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت‌های خاص فرامنطقه‌ای، به صورت راهبردی اجرای عملیات می کنند.تیپ ۶۵ نیروهای ویژه واکنش سریع، مشهور به نوهد (نیروهای ویژه هوابرد) یا تیپ کلاه‌سبزها، از قدیمی‌ترین تیپ‌های ویژه در نیروی زمینی ارتش است.
در این گزارش آشنایی باانواع برف وبهمن شناسی , آشنایی با ابزار جستجو و نجات دربرف ,آشنایی صحیح از میله سونداژ در جستجو و نجات , تیراندازی دربرف بااسکی پرحرکت ,انواع سرمازدگی , نحوه تهیه پناهگاه های برفی , اجرای راهپیمایی بردمتوسط و بررسی وضعیت محیط درشب , شناسایی منطقه کمپ چریکی وایجادکمپ چریکی , آموزش اسکی شامل: آشنایی با لوازم اسکی ونحوه پوشیدن راه رفتن در سطوح صاف وشیب دار شاهد هستیم.



۹ ماهگی پیروز، یوزپلنگ ایرانی

۹ ماهگی پیروز، یوزپلنگ ایرانی

یوز ایرانی گونه‌ای در معرض خطر انقراض است به‌طوری که کمتر از ۳۰ قلاده از آن در ایران باقی‌مانده است بنابراین تکثیر در اسارت یوز در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است که «پیروز» ثمره این تلاش‌هاست. «پیروز» توله یوز ۹ ماهه ایرانی در اسارت است. مادرش «ایران» و پدرش «فیروز» نام دارد. این توله یوز نر ۱۰ اردیبهشت سال جاری به همراه دو توله یوز نر دیگر در مرکز تکثیر در اسارت توران به روش سزارین دنیا آمدند. پیروز بازمانده آنها است.


تکمیل سیرک براندازان با ورود «عباس سلجوقی»/ سلجوقیان هم وارد معرکه شاه‌بازی شدند

تکمیل سیرک براندازان با ورود «عباس سلجوقی»/ سلجوقیان هم وارد معرکه شاه‌بازی شدند

این روز ها که بحث رهبری جریان اپوزیسیون پیش‌آمده اختلاف در بینشان بالا گرفته و رویای اتحادشان نیست شده . این اختلافات با ورود چهره های جدید جریان اپوزیسیون را بیشتربه یک سیرک تبدیل کرده است.

تکمیل سیرک براندازان با ورود «عباس سلجوقی»/ سلجوقیان هم وارد معرکه شاه‌بازی شدند

فارس پلاس؛ روایت روز - این روز ها که بحث رهبری جریان اپوزیسیون پیش‌آمده، اختلاف در بینشان بالا گرفته تا جایی که سلسله سلجوقی هم وارد معرکه این سیرک شده است.

پیش به سوی فروپاشی

شاید اربابان ضد انقلاب فکر می‌کردند با ایجاد یک موج رسانه ای در حمایت از ربع پهلوی، وکالت دادن امثال علی کریمی و فرخ نژاد و... میتواند جریان اپوزیسیون خارج از کشور را سازماندهی کند اما به نظر می‌رسد بیشتر به اختلافات دامن می‌زند و به سمت فروپاشی این جریان پیش می‌رود. 

 

ندیده‌یِ نبیره‌یِ نتیجه‌یِ ... نادر

فرد دیگری که مدعی پادشاهی است، خود را نواده‌های دختری نادرشاه افشارمعرفی می‌کند. ظاهرا از سمت پدری هم به پهلوی‌ها می‌رسد. رضا هازلی خودش را جامعه شناس، فلسفه‌دان، پژوهشگر تاریخ، باستان شناسی و زبان شناسی و متولد تهران معرفی می‌کند اما با این وجود هیچ اطلاعاتی از دانشگاهی که مدارک علمی‌اش را از آن‌جا اخذ کرده است، در دسترس نیست.

سلجوقیان هم وارد معرکه شاه بازی شدند

اخیرا هم فیلمی منتشر شده از یک نفر که خود را شاهزاده عباس سلجوقی، بزرگ خاندان سلجوقیان و از مدعیان تاسیس دوباره حکومت پادشاهی ایران معرفی می‌کند. او حتی از روی متن خود هم نمیتواند بخواند و معلوم نیست از کجا آمده است.

بیانیه حزب الله در محکومیت حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین فلسطین

بیانیه حزب الله در محکومیت حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین فلسطین

جنبش حزب الله لبنان شامگاه امروز پنجشنبه حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین فلسطین را محکوم و از مقاومت قهرمانانه ساکنان آن تمجید کرد.

بیانیه حزب الله در محکومیت حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین فلسطین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش حزب الله لبنان شامگاه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، حملات وحشیانه نظامیان رژیم موقت صهیونیستی به اردوگاه جنین در فلسطین را محکوم کرد.

شبکه خبری المیادین به نقل از حزب الله گزارش داد، از مقاومت قهرمانانه ساکنان اردوگاه جنین و گروههای مقاومت فلسطینی در برابر تروریسم صهیونیستی تمجید می‌کنیم.

حزب الله ضمن محکومیت این حملات و ابراز انزجار نسبت به اقدامات تروریستی نظامیان اشغالگر و یورش به بیمارستانهای فلسطینی، از نیروهای شجاع مقاومت که با خون خود، سپیده پیروزی نزدیک را برای فلسطین رقم می‌زنند، قدردانی کرد.

از صبح امروز، نظامیان تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین یورش بردند که با مقاومت رزمندگان فلسطینی مواجه شدند.

خبرنگار نظامی شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد که عملیاتی غیرعادی در جنین در جریان است و نیروهای شاباک مستقیما آن را هدایت می‌کنند.

برخی منابع صهیونیستی نیز ادعا کردند که هدف از عملیات گسترده امروز در جنین، دستگیری یکی از اعضای برجسته جنبش جهاد اسلامی است و  این عملیات پس از آن صورت گرفت که اطلاعات دقیقی در خصوص قصد مقاومت فلسطین برای انجام یک عملیات بسیار بزرگ در فلسطین اشغالی به دست شاباک رسید.‌‌

سپس اعلام شد که هدف از جنایت امروز صهیونیست‌ها در جنین، بازداشت یا ترور سه تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی بود که در نهایت به شهادت نه فلسطینی و مجروحیت 20 نفر به پایان رسید و صهیونیست‌ها عقب‌نشینی کردند.

امیر سرتیپ حیدری خبر داد: ساخت ۲۳ هزار خانه سازمانی برای کارکنان ارتش در کشور

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش از ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی برای کارکنان ارتش در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی ارتش به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیرسرتیپ  حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید از طرح مسکن ولایت پادگان امام رضا (ع) مراغه، با بیان اینکه۲۳ هزار واحد مسکونی برای ارتقای رفاه و معیشت خانواده‌های ارتش در ۵۲ نقطه کشور در حال ساخت است گفت: همه این واحد‌ها براساس برنامهریزی‌ها تاپایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
 فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه امسال تعداد ۲۲۴ واحد مسکونی به بهره برداری رسیده است، افزود: کارکنان در آستانه بازنشستگی نیروی زمینی ارتش نگران خانه شخصی نباشند چرا که تا پایان سال ۱۴۰۳ هر یک از کارکنان این نیرو پس از بازنشستگی صاحب خانه شخصی می‌شوند.
امیرسرتیپ حیدری اظهار کرد: ارتقای منزلت و معیشت خانواده‌های نیروی زمینی ارتش از اولویت‌های این نیرو در کشور است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه از طرح‌های خودکفایی پادگان امام رضا (ع) بازدید و نمایشگاه دستاورد‌های پشتیبانی شمال غرب ارتش در مراغه افتتاح شد.
در این نمایشگاه فعالیت ها و دستاورد‌های پشتیبانی ارتش به نمایش در آمده است.