منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

اولیانوف: پیشنهادات ایران کاملاً معقول است/ امیدواریم واشنگتن به سرعت پاسخ دهد

اولیانوف: پیشنهادات ایران کاملاً معقول است/ امیدواریم واشنگتن به سرعت پاسخ دهد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از گفت‌وگو با همتای ایرانی درباره موضوعات مربوط به مرحله نهایی مذاکرات وین خبر داد و ابراز امیدواری کرد بررسی پیشنهادات ایران در واشنگتن زمان زیادی نبرد.

اولیانوف: پیشنهادات ایران کاملاً معقول است/ امیدواریم واشنگتن به سرعت پاسخ دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود درباره مذاکرات وین خبر داد. 

وی در این خصوص نوشت: امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم جدید ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کردم. ما تعدادی از موضوعات مورد بحث مربوط به مرحله نهایی مذاکرات وین در مورد برجام را مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

این دیپلمات ارشد روس در توییتی دیگر نوشت: یک هفته پیش در چنین روزی، ایران به سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین پیش‌نویس پیشنهادات نهایی و از نظر ما کاملا معقول خود در خصوص پیش‌نویس تصمیم احیای برجام را ارائه کرد. امیدواریم بررسی این پیشنهادها در واشنگتن زمان زیادی نبرد.

به گزارش فارس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۳۱ مردادماه در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره روایت‌های غیررسمی منتشر شده از متن مذاکرات وین در فضای مجازی و این‌ که گفته می‌شود ایران برخی تعهدات هسته‌ای برجامی را از سر می‌گیرد، اظهار داشت: در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه می‌خواهم هنوز به استقبال جزییات و روند بعدی که اتفاق نیفتاده، نرویم.

وی افزود: مطلع هستید در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسؤولانه خود پاسخش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد.

کنعانی یادآور شد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم. زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه پنجشنبه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیأت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جو بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. دولت وی به‌رغم اذعان به این موضع، تاکنون به تحریم‌های ضد ایرانی ادامه داده و از انجام اقداماتی که برای بازگشت این کشور به برجام لازم است، کوتاهی کرده‌ است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا در ماه‌های گذشته دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

پیدا شدن پیکر شهید در شلمچه با قمقمه ساخت ایران+عکس و فیلم

پیدا شدن پیکر شهید در شلمچه با قمقمه ساخت ایران+عکس و فیلم

پیکر یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس در حین آماده‌سازی یادمان شهدای شلمچه برای برپایی موکب‌های اربعینی تفحص شد که تلاش برای مشخص شدن هویت این شهید و پلاک او ادامه دارد.

پیدا شدن پیکر شهید در شلمچه با قمقمه ساخت ایران+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امروز در حالی که در یادمان شهدای شلمچه برخی از موکب‌داران و فعالان اربعینی در حال آماده‌سازی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی بودند، پیکر یکی از شهدای جنگ تحمیلی را کشف کردند.

مکی یازع، یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی که هم‌اکنون رئیس ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان است، در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس از تفحص پیکر یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس در شلمچه خبر داد و گفت: ما به منظور آمادگی برپایی موکب‌‌های اربعینی در شلمچه از هفتم محرم وارد عمل شدیم. با توجه به اینکه ۲ سال به دلیل شیوع کرونا فعالیت‌ها متوقف شده بود، تصمیم گرفتیم که زمین یادمان شهدای شلمچه را برای برپایی موکب آماده کنیم. 

وی با اشاره به اینکه حین عملیات خاکبرداری و صاف کردن زمین برای موکب، ساعت ۱۱ صبح امروز ۳۱ شهریورماه با یک شیء برخورد کردیم، ادامه داد: پس از بررسی‌ها به پیکر پاک یکی از شهدا رسیدم که هنوز سربند روی سرش بود و قمقمه آب نیز به همراه داشت که روی آن ساخت ایران زده شده بود.

مکی با بیان اینکه تلاش برای مشخص شدن هویت این شهید در شلمچه ادامه دارد، گفت: امیدواریم پلاک این شهید نیز پیدا شود تا هویت او نیز مشخص شود. تاکنون نیز بخش‌های مختلف پیکر این شهید تفحص شده است.

 به گزارش فارس، یادمان شهدای شلمچه در حدود ۲ کیلومتری مرز شلمچه است که در این بخش موکب‌های مختلف به منظور خدمت به زائران اربعین راه‌اندازی می‌شود. در این یادمان شهدای بسیاری تفحص شده بودند.


حجت الاسلام والمسلمین انصاریان: ارتش حصن و قلعه نفوذناپذیر امت اسلامی است

 

 به مناسبت گرامیداشت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: ارتش، حصن و قلعه نفوذناپذیر امت اسلام است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در این مراسم ضمن اشاره به مسئله جهاد در ادیان آسمانی گفت: در آیین اسلام و ادیان آسمانی جنگ وجود ندارد بلکه کلمه جهاد با یک قید بسیار مهم "فی سبیل الله" ذکر شده است و اشاره به این اصل دارد که جهاد و مقابله باید تنها در راه خدا و پیاده ساختن دستور و فرامین پروردگار و کسب رضای الهی باشد.
وی ضمن اشاره به آیات قرآن در باب جهاد فی سبیل الله گفت: از زمان حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) هیچ جهاد یا جنگ ابتدایی از سوی انبیاء و اولیاء الهی صورت نگرفته است و تمام تلاش انبیاء و اولیاء، در مسیر جهاد دفاعی بوده است.
حجت الاسلام انصاریان به اهمیت ارتش و نیروهای مسلح در روایات و احادیث اسلامی پرداخت و تصریح کرد: ارتش حصن و قلعه نفوذناپذیر امت اسلامی است و نیروهای نظامی و انتظامی متخصص و آموزش دیده به اذن الهی، تکلیف جهاد با دشمنان دین خدا را بر عهده دارند.
وی افزود: جهاد یک امر الهی و آسمانی است، لذا خداوند برای مجاهدین فی سبیل الله ثواب عظیمی را بشارت داده است که مانند آن در آیات و روایات دیده شده است؛ خداوند در سوره توبه در خصوص ثواب جهاد فی سبیل الله می فرماید: "ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه." طبق این آیه، خداوند  بهشت را جایزه کسانی قرار داده که جانها و اموال خود را در راه پروردگار فدا می کنند.
حجت الاسلام انصاریان در پایان گفت: امروز به لطف الهی و تلاش نیروهای مسلح، دشمنان، علی الخصوص آمریکای جنایتکار به ذلت افتاده و جرأت تجاوز ندارند و طبق آیه "ان الارض یرثها عبادی الصالحون" مملکت انشاالله به دست صاحب اصلی آن حضرت ولیعصر (عج) خواهد رسید.
امیر سرتیپ ولیوند فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستادارتش نیز ضمن خیر مقدم، گفت: دانشجویان دافوس بر اساس آمادگی روحی و رزمی که دارند آماده مقابله با هر دشمنی هستند و ما در کنار این آمادگی ها، سعی می‌کنیم که اعتقادات خود را تعالی بخشیم و با الگوپذیری از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر دفاع از دین حرکت نماییم.

مبارزه با تروریسم اولویت ارتش در حوزه دیپلماسی دریایی

مبارزه با تروریسم اولویت ارتش در حوزه دیپلماسی دریایی

 
 امیر دریادار شهرام ایرانی با اشاره به اهتمام نیروی دریایی ارتش برای برگزاری رزمایش‌های مرکب و مشترک گفت: امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم مهمترین اولویت این نیرو در حوزه دیپلماسی دریایی است.
 امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه تعامل با دیگر کشورها و دیپلماسی دریایی، اظهار داشت: هنگامی که یک شناور به‌منظور اجرای مأموریت از آب‌های سرزمینی فاصله می‌گیرد، در واقع این شناور قطعه خاکی از کشورمان محسوب می‌شود و این پیام را القا می‌کند که نیروی دریایی در حوزه «دیپلماسی دریایی» قادر به ایفای نقش است.
وی با بیان اینکه دیپلماسی دریایی به‌طور خاص دارای ابعاد مختلفی است، افزود: این عرصه، تمرینات دریایی، تبادلات آموزشی، تعاملات فرهنگی، رزمایش‌های مشترک و مرکب، توافقات دوجانبه و چندجانبه، دید و بازدیدهای دو طرفه و... را شامل می‌شود و به‌طور کلی، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم مهم‌ترین اولویت نیروی دریایی ارتش در حوزه دیپلماسی دریایی محسوب می‌شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص برگزاری رزمایش‌های دریایی گفت: در سال جاری هم رزمایش مشترک و هم رزمایش مرکب در پیش خواهیم داشت و سعی خواهیم کرد رزمایش‌های پیش‌ِ رو به لحاظ کمّی و کیفی با گذشته متفاوت باشند.

قیمت دلار در حال افت؟؟

قیمت دلار در حال افت؟؟

بازگشت نرخ دلار به کانال 28 هزار تومان در حالی در بازار مشاهده می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی تحت‌تأثیر فشارهای خارجی و تحریم‌ها کنار هجمه‌های رسانه‌ای نوسانات بازار ارز را به بالاترین حد خود رسانده بود لیکن اقدامات سیاستگذار پولی و ارزی با خنثی‌سازی توطئه‌ها و فشارها، ثبات ارز را در بازار ارز حاکم کرد.

سال‌های اخیر در شرایطی سپری شده است که متأثر از عدم پایبندی آمریکا به توافق بین‌المللی برجام و اعلام خروج یکجانبه شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آن کشور بودیم که به‌نوبه خود از ناحیه ایجاد محدودیت در «تعاملات تجاری بین‌المللی»، «مبادلات بانکی» و «صادرات نفت خام»، به‌دنبال ایجاد التهاب و فروپاشی اقتصاد کشور بود.

بدون تردید مواجهه هوشمندانه و ناکام گذاشتن اقدامات دشمن در جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه‌ نظام جمهوری اسلامی ایران، حاصل اتحاد و همبستگی و تلاش خستگی‌ناپذیر همه مسئولان در تمامی قوا کنار وفاق و همدلی آحاد ملت ایران است.

بانک مرکزی نیز به‌عنوان نهاد سیاستگذار پولی و بانکی درحال برنامه‌ریزی مناسب برای مواجهه با این خصومت‌ها و مدیریت و مهار تبعات منفی آن در اقتصاد بوده است؛ مجموع تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر مؤید آن است که هرچند از ناحیه تحریم‌ها و تشدید فشارهای نظام سلطه و استکبار جهانی، برخی مصائب و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر کشور و مردم شده است، لیکن مقایسه شرایط کنونی اقتصاد با آنچه دشمن در سر می‌پروراند، حاکی از عدم توفیق و شکست دشمنان در توطئه فروپاشی اقتصادی کشور است.

با توجه به اثرپذیری مستقیم بخش خارجی از تحریم‌های اعمال‌شده،‌ از سال گذشته تاکنون بخش عمده‌ای از سیاست‌های بانک مرکزی بر کاهش آسیب‌پذیری این بخش از توطئه‌های دشمن متمرکز بوده است.

آن‌طور که قبلاً هم مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند: اقدامات بانک مرکزی در دو حوزه کاهش «نوسانات نرخ ارز و روان‌سازی تجارت خارجی» و «کاهش تأثیرپذیری واردات کالاهای اساسی و ملزومات تولید از نوسانات نرخ ارز» پیگیری شده است.

از مهمترین اقدامات سیاست‌گذار ارزی برای مهار نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته، اصلاح موارد 24گانه ارز خدماتی، پیگیری راه‌اندازی سامانه فروش و عرضه ارز خرد برای مردم، مشارکت در بازبینی نحوه تخصیص ارز 4200، برخورد با صرافی‌های متخلف و تمرکز ویژه بر بازار باز بوده است.

بنابراین در هفته‌های اخیر با افزایش حجم معاملات در بازار توافقی و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان، بازار ارز شاهد کاهش چشم‌گیر نوسانات ارزی بود و از روز شنبه هفته گذشته نیز استارت کاهش جدی قیمت‌ها در بازار زده شد و هم‌اکنون باید منتظر باشیم که قیمت دلار باز هم کانال عوض کند و به کانال 27 هزار تومان برگردد. امروز در بازار ارز قیمت دلار برای فروش 28 هزار تومان درج شده است.

 

 

بازگشت نرخ دلار به کانال 28 هزار تومان همان‌طور که پیشتر ذکر شد در حالی حادث می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی همچون قطعنامه شورای حکام، تصویب تحریم‌های جدید، اصلاح ساختار اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و جنگ روانی برای دامن زدن به شوک قیمتی همه و همه، انتظار عمومی را برای جهش نرخ ارز فراهم کرده بود اما با وجود تمامی هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و اقدامات آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اخبار ضدونقیض از مذاکرات لغو تحریم‌ها با گذشت یک سال آرامش در بازار ارز حکمفرما است و این عملکرد یکی از دستاوردهای بانک مرکزی در دولت سیزدهم کنار دستاوردهای اقتصادی کاهش تورم و انضباط پولی است.

اقداماتی همچون اعطای اختیارات ویژه به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با مصوبه سران قوا، تصمیم شجاعانه بانک مرکزی در زمینه راه‌اندازی بازار توافقی، مسدود کردن حساب فعالان بازار فردایی ارز و طلا کنار شناسایی سرشاخه‌های فعال در این بخش با همکاری نهادهای مرتبط با محوریت بانک مرکزی قوه قضاییه و پلیس امنیت و پلیس اقتصادی، اقدام دولت در راستای مقابله با قاچاق و کنترل تقاضای ارز در بازار قاچاق، تسهیل‌گری بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعالیت صرافی‌ها در ایام تعطیل در دستاورد  ثبات‌بخشی بازار ارز، بی‌تردید تأثیرگذار بوده‌اند.

رصد نرخ ارز طی چند روز اخیر نیز مؤید به آرامش رسیدن و ثبات در بازار است و انتظار می‌رود با تصمیم‌های نهادهای مسئول اقتصادی و سیاسی روند تثبیت نرخ ارز تعمیق بیشتری به خود بگیرد.

خدمات پزشکی برای زائران اربعین

خدمات پزشکی برای زائران اربعین

سید مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به بیمه زائران اربعین گفت: مبلغ ۱۸ هزار تومان برای بیمه هر یک از زائران در نظر گرفته شده است و با توجه به هزینه‌های بالای درمان در کشور عراق این ۱۸ هزار تومان تمامی خدمات پزشکی زائران را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه با این ۱۸ هزار تومان در صورت لزوم خدمات شایسته‌ای ارائه می‌شود گفت: اگر هریک از زائران نیاز به بستری و عمل جراحی باشد تحت پوشش قرار خواهند گرفت همچنین اگر نیاز به انتقال به کشور باشد این کار به صورت رایگان این کار انجام می‌شود؛ برای هزینه درمان بستری تا سقف ۵۰ میلیون تومان و برای فوتی‌ها تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

میراحمدی تصریح کرد: این بیمه آرامش خاطری برای زائران است و استدعا دارم زائران این هزینه را پرداخت کنند و همکاری‌های لازم را داشته باشند تا کارها به خوبی پیش رود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ و پیش از کرونا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر به کربلا اعزام شدند و در آن مقطع ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار گذرنامه صادر شده بود اما تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار گذرنامه صادر شده و این به معنای جمعیت زیاد و حضور ۵ میلیون زائر در اربعین است.

وی با اشاره به صدور گذرنامه گفت: گفته شد گذرنامه‌هایی که کمتر از ۶ ماه گذرنامه دارند می‌توانند به مرزها مراجعه کردند اما زمانی این اقدام انجام می‌شود که ما با طرف عراقی به توافق برسیم و تاکید ما این است برای جلوگیری از ازدحام در مرزها افراد به پلیس به علاوه ۱۰ و محل‌هایی که پلیس اعلام کرده مراجعه کنند.

امیرعبداللهیان: باید از رعایت خطوط قرمز اطمینان پیدا کنیم

امیرعبداللهیان: باید از رعایت خطوط قرمز اطمینان پیدا کنیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: باید اطمینان پیدا کنیم که همه خطوط قرمزمان مورد توجه قرار گرفته است و نفع اقتصادی کامل از توافقی که پیش روی ماست، خواهیم برد.

امیرعبداللهیان: باید از رعایت خطوط قرمز اطمینان پیدا کنیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی درباره اما و اگرهای برگزاری نشست مشترک برجام در سطح وزرای خارجه، گفت: ما نظراتمان را از طریق نماینده اتحادیه اروپا به طرف‌های مقابل از جمله آمریکا دادیم و منتظر هستیم تا پاسخ ها را دریافت کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تصریح کرد: ما باید اطمینان پیدا کنیم که همه خطوط قرمزمان مورد توجه قرار گرفته است و نفع اقتصادی کامل از توافقی که پیش روی ماست، خواهیم برد. چنانچه به این نقطه برسیم، در خصوص مراحل بعدی بحث خواهد شد. 

چرا 10 هزار اسیر عراقی از ایران نرفتند؟

چرا 10 هزار اسیر عراقی از ایران نرفتند؟

بازگشت آزادگان آخرین نوستالژی مهم دهه ۶۰ و جشن ملی بود. این سوی ماجرا که خوش گذشت ایرانی‌هایی بودند که آمدند و سوی دیگر ماجرا که جالب است، عراقی‌هایی بودند که نرفتند؛ بیش از ۱۰ هزار اسیر عراقی به کشورشان بازنگشتند. چرا؟

چرا 10 هزار اسیر عراقی از ایران نرفتند؟

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: از ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ شمسی به مدت یک ماه «مبادله بزرگ اسرای ایران و عراق» انجام شد و حدود ۳۸ هزار ایرانی به کشور بازگشتند. در مقابل ۴۰ هزار عراقی هم بودند که موقع تبادل اسرا وضعیت‌شان این‌طوری بود: «حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفرشان به‌صورت رسمی و کتبی به صلیب سرخ اعلام کردند که به کشورشان بازنمی‌گردند. ۳ هزار نفر هم اعلام نکردند که بازنمی‌گردند ولی باز‌نگشتند».

چرا؟ دلیلش این بود: «مجذوب انصاف و محبت ایرانی‌ها شده بودند... در اردوگاه‌ها به مسائل روحی و جسمی اسرا توجه ویژه‌ای می‌شد و کمیته‌هایی تشکیل شد که عبارت بودند از کمیته فرهنگی، کمیته بهداشت و درمان، کمیته کار و غیره. از جمله اقدامات کمیته فرهنگی سوادآموزی به حدود ۲۰ هزار نفر از اسیران بی‌سواد در نهضت سوادآموزی اردوگاه‌ها بود. علاوه‌بر آن ۹۶۰ نفر از اسرای عراقی حافظ کل قرآن و ۶ هزار نفرشان حافظ بخشی از قرآن کریم شدند. همچنین ۱۳۴ هزار جلد کتاب میان آنها توزیع شد...

کمیته کار اردوگاه‌ها اقدامات مفصلی برای مهارت‌آموزی هزاران نفر از اسرا در زمینه نجاری، آهنگری، خیاطی و غیره انجام داد تا برای گذران زندگی در آینده مهارتی داشته باشند....

کمیته بهداشت و درمان خدمات بسیاری برای اسرای عراقی انجام داد از جمله اینکه ۴ هزار و ۷۲۵ عینک طبی به آنها تحویل داده شد، حدود ۸ هزار و ۵۹۰ دست دندان مصنوعی برای اسرا ساخته شد و ۱۱ هزار و ۵۱۴ عمل جراحی مانند جراحی چشم برایشان انجام شد.در مجموع ۳۷ هزار و ۱۸۰ تن از اسرا برای معالجه به بیمارستان‌ اعزام شدند و از خدمات بهداشت و سلامت و درمان بهره بردند».

انتهای پیام/

پیام فرمانده کل ارتش بمناسبت سالروز بازگشت آزادگان

 

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران  بمناسبت ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی پیامی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
 إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ ٱلْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَبْشِرُواْ بالْجَنَّةِ ٱلَّتِى کُنتُمْ تُوعَدُونَ(فصلت- 30)
بیست و ششم مردادماه، سالروز بازگشت پرافتخار اسطوره‌های ایستادگی و آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، یادآور صلابت فرزندان مخلص و صبور میهن در مواجهه با دشواری‌های اسارت و جنایات دشمنان است.
آزادگان سرفراز، پرچمدار عزت و اقتدار در دفاع مقدس بوده اند و در هنگامه اسارت  صلابت اسرای دشت کربلا و شکوه پایداری ملت ایران را در مقابل دژخیمان دشمن به زیبایی به نمایش گذاشته‌اند.
اینجانب سالروز بازگشت شکوهمند آزادگان عزیز، این اسوه‌های صبر و صلابت  به میهن اسلامی را گرامی داشته و از خدای متعال عزت و اقتدار پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران را در پرتو عنایات حضرت ولی عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و رهبری خردمندانه امام خامنه ای عزیز(مد ظله العالی) مسئلت دارم.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

مشاهده اولین مورد آبله میمون

پدرام پاک آیین  درباره مشاهده اولین مبتلا به آبله میمونی در کشور گفت: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است، صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

وی گفت:  بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، افرادی که در گذشته واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصون خواهند بود.

امیر دریادار سیاری مطرح کرد؛ تاکنون قریب به ۲۶۰ کشتی مورد تهاجم را نجات داده‌ایم

 

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: در خصوص حضور و درگیری با تعداد زیادی از دزدان دریایی اقدامات زیادی انجام شده و موفق بودیم و قریب به ۲۶۰ کشتی که تا حالا مورد تهاجم قرار گرفته بود، توسط نیروی دریایی نجات یافته‌اند.
 به گزارش روابط عمومی ارتش، امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به اتفاقات اخیر رخ داده در دریای سرخ و حضور نیروی دریایی ارتش و ناوشکن جماران گفت: به فرمان فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش از سال ۸۷  در بحث دریای آزاد حضور دارد و یکی از ماموریت‌های آن، حمایت از کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌هایی است که در این مسیر حرکت می‌کنند. فکر می‌کنم در خصوص حضور و درگیری با تعداد زیادی از دزدان دریایی اقدامات زیادی انجام شده و موفق بودیم و قریب به ۲۶۰ کشتی که تا حالا مورد تهاجم قرار گرفته بود، توسط نیروی دریایی نجات یافته‌اند.
وی افزود: این درگیری‌ها در دریای سرخ تا نزدیکی کانال سوئز ادامه داشته و همزمان محور گشت نیروی دریایی نیز تا آنجا پیشرفت کرده و امروز ناوشکنان نیروی دریایی راهبردی، تا کانال سوئز در حال گشت هستند و این اقتدار کشور را در حوزه امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور نشان می‌دهد.
دریادار سیاری گفت: اخیرا تعدادی قایق به کشتی ما حمله می‌کنند و گروه اسکورتی که در آنجا حضور داشته با هدایت و فرماندهی ناوشکن جماران اقدام کرده و کشتی سالم به مسیر خود برگشته است.

ثبت نام قطعی زوار اربعین در سامانه سماح

ثبت نام قطعی زوار اربعین در سامانه سماح

حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون امورعتبات سازمان حج وزیارت نیز با اعلام اینکه ثبت نام قطعی در سامانه سماح آغاز شده است، تاکید کرد: تمامی متقاضیان باید در این سامانه ورود یابند و همچنین رقم تعیین شده برای بیمه را که 18 هزار تومان می باشد، پرداخت نمایند.

وی با بیان اینکه امسال تعداد مرزهای زمینی افزایش یافته است و مرز خسروی نیز فعالیت خود را برای تردد زائران از روز گذشته آغاز کرده است، گفت: متقاضیان باید مرزهای خروجی و تاریخ تشرف را انتخاب نمایند و به جزییات زمان و نحوه تردد دقت داشته باشند چراکه اهتمام به موضوعات مدنظردر سامانه سماح موجب روان بودن تردد وخدمت رسانی خادمان به زائران خواهد شد.
رحمانی تاکید کرد : از زوار عزیز که امسال در ایام اربعین حسینی به عراق مشرف می‌شوند ، خواهشمندیم که زمان سفر خود را مدیریت کرده و تاریخ عزیمت را به روزهای آخر موکول نکنند.

معاون امور عتبات عالیات خاطرنشان کرد: از میان افراد ثبت نام کننده غالبا تمایل به تشرف از مرزهای زمینی دارند و تمامی کمیته های ستاد مرکزی اربعین حسینی برای خدمت رسانی هرچه بهتر به زوار آماده هستند و سازمان حج و زیارت نیز در راستای انجام وظیفه خود از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

حجت الاسلام رحمانی همچنین در خصوص چرایی الزامی بودن نام نویسی در سامانه سماح گفت:با توجه به لغو ویزا، برای اینکه هر شخص خودش را بیمه کند، ثبت‌نام در سامانه سماح لازم و ضروری و شرط خروج از مرز‌ است.
وی در ادامه با بیان اینکه غالب اعزام ها از دهم ماه صفر برای عزیمت به راهپیمایی اربعین حسینی آغاز می شود گفت: البته موکب داران که قصد برپایی ایستگاههای صلواتی را دارند می توانند بعد از طی مراحل تعیین شده در خصوص بیمه و ....، زودتر به این سفر مبادرت کنند.

معاون امور عتبات عالیات در ادامه تشریح کرد: افرادی که در مرحله پیش ثبت نام شرکت کرده اند می بایست در سامانه سماح از قسمت پیگیری وضعیت و ویرایش و فقط با وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه سرگروه با پرداخت حق بیمه ثبت نام خود را قطعی نمایند.

وی افزود: چنانچه فردی قصد ثبت نام جدید دارد می بایست از قسمت ثبت نام با مطالعه شرایط ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نماید؛ انصراف از تشرف صرفاً تا دو روز قبل از تاریخ اعزام امکان پذیر می باشد و وجه انصراف صرفاً با دریافت شماره شبا به حساب فرد منصرف واریز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی از متقاضیان خواست که در پایان ثبت نام قطعی حتماً نسبت به دریافت کارت شناسایی که توسط سامانه صادر می گردد اقدام نمایند.

وی همچنین در خصوص دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد:طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا از شرایط تشرف می‌باشد و در صورتی که از زمان تزریق آخرین دوز، شش ماه گذشته باشد، تزریق دوز یادآور الزامی می باشد؛ که در زمان ثبت نام قطعی از وزارت بهداشت استعلام صورت می پذیرد؛ لذا خواهشمند است نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام نمایید.

معاون امور عتبات عالیات تصریح کرد:داشتن گذرنامه معتبر الزامی است؛ در صورت لزوم نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام گردد.

وی در پایان از همه متقاضیان درخواست کرد که به اطلاعیه های ستاد مرکزی اربعین حسینی و همچنین اطلاعیه های سازمان حج و زیارت و شرایط تعیین شده در سامانه سماح دقت ویژه ای داشته باشند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

تمدید گذرنامه‌ تاریخ گذشته با مهر پلیس

تمدید گذرنامه‌ تاریخ گذشته با مهر پلیس

سردار حسین اشتری در خصوص نزدیک شدن به ایام اربعین و تسهیل تردد زائران اظهار کرد: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین آمادگی کامل برای اجرای ماموریت‌ها و خدمات رسانی به مردم عزیز دارد که به این منظور قرارگاه اربعین فراجا از مدت‌ها قبل راه اندازی شده است.

فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: همکاران ما در اقصی نقاط کشور به خصوص در مرز‌ها حاضر هستند تا به زوار اربعین حسینی (ع) در این ایام خدمت رسانی کنند.

او افزود: رایزنی‌هایی صورت گرفته تا حتی اگر گذرنامه تا یک ماه اعتبار داشت با مهر تمدید پلیس مورد تایید مسئولان عراقی قرار گیرد و بتوانند با آن تردد کنند.

سردار اشتری بان کرد: از زوار گرامی می‌خواهیم تا بازگشت را به روز‌های پایانی موکول نکنند. 

منبع:باشگاه خبرنگاران

روایت 60 سال نانوایی بانوی سرخه‌ای/ وقتی مشتری‌ها برای نان باکیفیت «ننه هاجر» صف می‌کشند!

روایت 60 سال نانوایی بانوی سرخه‌ای/ وقتی مشتری‌ها برای نان باکیفیت «ننه هاجر» صف می‌کشند!

«فاطمه(هاجر) یعقوبی» بانوی ۷۰ ساله سرخه‌ای است که به‌عنوان استادی خبره و پرتوان در پخت نان محلی شناخته می‌شود؛ بانویی که از ۱۰ سالگی تا امروز با عشق و علاقه‌ای خاص برای مردم نان می‌پزد و جدیت در کارش سبب شده مشتریان زیادی داشته باشد. او از مسؤولان می‌خواهد با رفع مشکلات فعالان این بخش، نان محلی سرخه را به سایر نقاط کشور هم معرفی کنند.

روایت 60 سال نانوایی بانوی سرخه‌ای/ وقتی مشتری‌ها برای نان باکیفیت «ننه هاجر» صف می‌کشند!

خبرگزاری فارس- سمنان: کار و تلاش، مرد و زن نمی‌شناسد و در عرصه اشتغال نه‌تنها در مردان بلکه میان زنان به‌وفور شاهد افراد پرتلاشی هستیم که برای خود و خانواده‌شان منبع درآمدی ایجاد کرده‌اند و توانسته‌اند در کار خود موفق باشند و به خودکفایی کامل برسند و به قولی استقلال مالی داشته باشند.

یکی از این زنان که نمونه یک زن پرتلاش و با اراده قوی در زمینه کار و اشتغال محسوب می‌شود، بانو «فاطمه (هاجر) یعقوبی» است که با وجود همه سختی‌ها دست از تلاش برنداشته و با وجود اینکه حالا 70 سال دارد؛ اما کهولت سن و سالمندی نیز باعث نشده کار مورد علاقه‌اش را رها کند.

این بانو ازجمله بانوان سرخه‌ای سخت‌کوش و پرتلاشی است که سال‌هاست با پخت نان‌هایی خوشمزه و باکیفیت، مشتریان زیادی در سرخه و روستاهای اطراف دارد.

عطر نان تنوری تمام فضای کوچه را پر کرده!

برای گفت‌وگو با این بانوی پرتلاش راهی منزل مسکونی هاجر خانم یعقوبی شدم؛ عطر نان تنوری تمامی فضای کوچه را پر کرده بود و همین می‌توانست بهترین راهنما باشد برای یافتن خانه‌اش بین خانه‌های همسایه؛ عطری که در روزگار فعلی دیگر کمتر از خانه‌های شهر به مشام می‌رسد؛ اما در گذشته‌های نه‌چندان دور در همه کوچه‌های شهر می‌شد بوی نان را از تنور خانه‌ها استشمام کرد؛ اما امان از زندگی مدرنیته امروزی! بگذریم.

به خانه پیرزن نانوا رسیدم؛ در را که به رویم باز کرد با چهره‌ای مصمم و شریف رو به رو شدم. سلام کردم با لهجه شیرین سرخه‌ای پاسخم را داد و دعوتم کرد به داخل منزل بروم و وقتی گفتم می‌خواهم برایم از کارش بگوید و پرسید، برای چه می‌خواهی در مورد من بدانی؟ گفتم می‌خواهم زنان نمونه و پرتلاش همچون شما را به دیگران معرفی کنم و مشتاقانه پذیرفت و دلیل اشتیاقش را در ادامه هم‌صحبت شدن با این بانوی پرتلاش بیشتر و بهتر متوجه شدم.

هاجر خانم در همان ابتدا به من گفت ایرادی که ندارد من حین کار کردن به سؤالاتت پاسخ دهم؛ من هم گفتم نه شما به کارتان برسید و به من گفت کمی با فاصله بنشین که لباس‌هایت آردی نشود.

حال گفت‌وگوی ما با این بانوی پرتلاش سرخه‌ای را دنبال کنید که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

از ۱۰ سالگی کار را آغاز کردم!

 فارس: چند سالتان است و چطور شد که به پخت نان علاقه‌مند شدید؟

- متولد سال ۱۳۳۰ هستم. در سرخه به دنیا آمده‌ام و سوادم در سطح ابتدایی است.

 قدیم‌ها وقتی عید می‌شد مردم سرخه نان شیرین می‌پختند و به هم هدیه می‌دادند و مادرم همیشه این کار را انجام می‌داد و من هم در کنار مادرم این هنر را یاد گرفتم؛ از ۱۰ سالگی این کار را آغاز کردم و برای اینکه کمک‌خرج خانواده باشم، این حرفه را ادامه دادم.

از ۱۵ سالگی به‌طور رسمی کار نانوایی را بیرون آغاز کردم و به مادرم در پخت نان کمک می‌کردم.

فارس: با توجه به اینکه اکثر بانوان در قدیم به سمت هنرهای دستی گرایش داشتند، شما چرا نانوا شدن را انتخاب کردید؟

- در کنار پختن نان کارهای زیادی انجام دادم، ازجمله صنایع‌دستی سرخه شامل بافتن حوله، شمدبافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و رومیزی و روتختی که الآن هنوز هم در حال انجام آن هستم.

هیچ‌وقت امنیت شغلی نداشته‌ام!

فارس: چرا این مسیر را ادامه ندادید؟

- دوخت لحاف و تشک برای نوعروسان انجام داده‌ام که امروز این کار صنعتی شده است.

فارس: پس این‌گونه شد که نانوا شدید و 60 سال است که آن را ادامه داده‌اید؛ در این سال‌ها مهم‌ترین دغدغه‌تان چه بوده است؟

- من در عمر ۷۰ ساله خود همیشه در تلاش و تکاپو بوده‌ام؛ اما در هیچ‌کدام از این کارها امنیت شغلی به‌عنوان یک زن نداشته‌ام.

صبح‌ها ساعت پنج شروع به پخت نان می‌کنم و تا ۹ صبح به این کار مشغولم؛ اما با توجه به اینکه سال‌هاست که مشغول پخت نان هستم، بیمه نیستم.

قیمت نان ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است

فارس: خاطره‌ای از زمانی که در کنار مادرتان نان می‌پختید، دارید؟

- زمانی که کودک بودم، وقتی نانوا به خانه ما می‌آمد تا نان پخت کند، اول پخت همیشه این جمله را می‌گفت «خدایا اول منو پاک کن، بعد منو خاک کن» و این جمله‌اش را هر وقت می‌خواهم نانی بپزم، ناخودآگاه به یادم می‌آید و واقعاً هم آن بانو با پاکی از دنیا رفت.

هاجر خانم با عشق و علاقه خاصی که به کارش دارد و در بیانش هم پیداست به صحبت کردن ادامه داد.

فارس: در سرخه انواع نان‌های محلی پخته می‌شود؛ تمایز نان محلی شما با آن‌ها چیست؟

قیمت نان من نسبت به جاهای دیگر کمتر است و چون در نان جوش‌شیرین نمی‌ریزم و از اسانس استفاده نمی‌کنم و از رنگ طبیعی زردچوبه و مواد اولیه باکیفیت و عالی استفاده می‌کنم، همین باعث شده که مردم بیشتر به من مراجعه کنند.

کیفیت نانی که می‌پزم، برایم خیلی مهم است

فارس: راز استقبال زیاد مردم از نان محلی شما چیست؟

من کیفیت نانی که می‌پزم، برایم خیلی مهم است و دوست دارم نانی که مشتریان از دست من می‌گیرند و بر سر سفره خود قرار می‌دهند، بهترین طعم، عطر و بو را داشته باشد.

 آرد، شکر، خمیرمایه، سیاه‌دانه و زردچوبه و روغن را با هم مخلوط می‌کنم و برای مثال امروز ساعت سه یا چهار خمیر را آماده می‌کنم و صبح فردا که این خمیر خوب ورز آمد؛ نان می‌پزم و همین امر باعث شده که نان من باکیفیت باشد و فروش نان من بسیار بالاست.

فارس: کمی از دردسرهای شغلتان بگویید؟

- هر کاری دردسرهای خودش را دارد و این‌طور نیست که از همان ابتدا بتوانی از پس هر کاری بر بیایی؛ من هم در اوایل کار چند بار نان را خراب کردم و دستم را سوزاندم و چند بار حرارت تنور صورتم را می‌گرفت تا این‌که آرام آرام در این کار خبره شدم و یاد گرفتم.

هیچ‌گاه زن بودنم باعث نشده که در کارم خللی ایجاد شود؛ بنده پخت نان را در خانه خودم انجام می‌دهم و مغازه و مکان خاصی هم ندارم و چون این نان خانگی و به‌نوعی محلی است جایی را هم اجاره نکرده‌ام.

هیچ‌گاه به من آرد و شکر دولتی داده نشده است

فارس: از انتخابتان رضایت دارید؟

- امروز از سال‌ها تلاشم که برای پخت نان و دیگر حرفه‌ها و کارهایی که انجام داده‌ام، خوشحالم؛ چراکه توانسته‌ام کمک‌خرج همسرم باشم و از طرفی کار کردن از نظر روحی در من تأثیر داشته و همواره استقلال مالی داشته‌ام و از همه این‌ها مهم‌تر اینکه صبح زود و موقع اذان بیدار شدن‌ها و این سحرخیزی بسیار در من نشاط ایجاد کرده است.

فارس: انتظارتان از مسؤولان چیست؟

هیچ‌گاه به من آرد و شکر دولتی داده نشده است؛ چون در خانه نان پخت می‌کنم و به نرخ آزاد آرد می‌خرم؛ از مسؤولان می‌خواهم که به من توجه کنند و ارزش قائل شوند و نگذارند این محدودیت‌های آرد و شکر باعث شود که این حرفه و سنت قدیمی و شیرین کنار گذاشته شود.

فارس: آیا گلایه‌ای هم دارید؟

- مهم‌ترین مسأله در این شغل دیده نشدن توسط مسؤولان است؛ آرزویم این است که این هنر را جوانان ادامه دهند و این سنت باقی بماند و یک امنیت شغلی برای این حرفه ایجاد شود و انتظارم از مسؤولان امر این است که فعالان این حوزه را از نظر تهیه مواد اولیه حمایت کنند؛ البته بارها برای این موضوع یعنی نداشتن آرد و شکر دولتی به فرمانداری مراجعه کرده‌ام؛ ولی تا به امروز هیچ پاسخی به من داده نشده است.

دوست دارم که زنان و دختران جوان این سنت را ادامه دهند، چون هم در جامعه برای آن‌ها شغل ایجاد می‌شود و هم کمک‌خرج خانواده می‌شوند و این سنت زیبا پایدار می‌ماند.

فارس: بازار فروش چطور است؟

- خدا را شاکرم که در همه ماه‌های سال فروش دارم، اما بیشتر فروش‌ من در زمان عید است، چون از قدیم رسم بر این بوده که مردم بر سر سفره‌های هفت‌سین از این نان شیرین استفاده می‌کردند، چون به نظر آن‌ها این نان باعث برکت سفره می‌شد و نماد برکت بود.

من مشتری‌های ثابت خودم را دارم و مردم از کارم راضی هستند؛ به‌ویژه در آخر سال گاهی به دلیل سفارش‌های زیاد شرمنده مردم هم می‌شوم.

نان محلی سرخه‌ای در خارج از شهر دیده شود

فارس: پیشنهادی هم برای رونق پخت نان محلی سرخه دارید؟

- این کار فقط در شهر سرخه دیده شده و مسؤولان توجه لازم را برای معرفی این محصول و این سنت به خارج از کشور انجام نداده‌اند و امیدوارم روزی برسد که این نان محلی سرخه‌ای در خارج از شهر سرخه مطرح و دیده شود.

این یک محصول خانگی ارگانیک با مواد باکیفیت است و این ظرفیت را دارد که بتواند در دیگر نقاط کشور هم عرضه شود؛ البته اگر مسؤولان استانی و شهرستانی به این موضوع توجه کنند.

هاجر خانم آن‌قدر دل‌نشین صحبت می‌کرد که وقتی گفت‌وگویم با او به پایان رسید، متوجه گذر زمان چندین ساعته نشدم و حالا که این گفت‌وگو به آخر رسید، متوجه اشتیاقش به گفت‌وگو شدم؛ آنجا که به او گفتم می‌خواهم زنان پرتلاش و سخت‌کوشی چون او را به دیگران معرفی کنم، آری او بسیار علاقه‌مند است که دیگر بانوان نه‌تنها در شهر و استان و بلکه در کشور با هنر دستش آشنا شوند و این هنر مانا و جاودان بماند و زنان و دختران بسیاری آن را نسل به نسل ادامه دهند.

اما به‌راستی چرا زن پرتلاشی همچون هاجر خانم حالا بعد از 60 سال کار و تلاش سخت باید برخورداری از یک حق ساده خدمات بیمه را از مسؤولان مطالبه کند!؟

حمایت از این قشر مطالبه به‌حقی است که متولی آن یعنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان باید بیش از پیش آن را مورد توجه قرار دهد.

پیش ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح همچنان ادامه دارد

پیش ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح همچنان ادامه دارد

در حالی که روز گذشته آخرین مهلت پیش‌ ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح بود، نام‌نویسی سفر اربعین همچنان ادامه دارد و مشتاقان زیارت ارباب می‌توانند در این سامانه آمادگی خود را برای زیارت اربعین اعلام کنند.

پیش ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، مهلت پیش ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی که پس از تمدید قرار بود تا ساعت ۹ صبح ۲۳ مردادماه به پایان برسد، همچنان ادامه دارد.

یکی از شرط‌های تشرف به زیارت اربعین، ثبت‌نام در سامانه سماح است که علاقه‌مندان باید قبل از سفر اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و به منظور برنامه‌ریزی بهتر ستاد اربعین، مرز خروجی خود را نیز اعلام کنند.

بر همین اساس، پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین از ۱۰ تیرماه آغاز شد و در مرحله نخست تا ۳۱ تیرماه مشتاقان زیارت اربعین فرصت داشتند تا در سامانه سماح آمادگی خود را اعلام کنند که با استقبال زائران، این مهلت تا ۱۷ مرداد و پس از آن ۲۱ مرداد تمدید شد.

تا اواخر هفته گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح پیش ثبت‌نام کرده بودند که با وجود اتمام زمان تعیین شده، سامانه سماح همچنان برای پیش ثبت‌نام از متقاضیان باز است و مشتاقان زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام فرصت دارند تا در این سامانه پیش ثبت‌نام کنند.

پس از پایان زمان پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح، ثبت‌نام اصلی از زائران آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در اربعین ۲ سال گذشته، ستاد مرکزی اربعین پیش‌بینی کرده که بیش از ۵ میلیون ایرانی در ایام اربعین به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف شوند. بر اساس اعلام ستاد اربعین، ثبت‌نام در سامانه سماح و تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای سفر اربعین الزامی است.

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟/ تبعات جنجال جدید ترامپ

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟/ تبعات جنجال جدید ترامپ

یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ و تحقیقات درباره نقض قانون جاسوسی از سوی وی، آتش زیر خاکستر دعواهای حزبی که می‌تواند به جنگ داخلی در این کشور منجر شود را بار دیگر شعله‌ور کرده است.

آیا ترامپ آمریکا را به جنگ داخلی می‌کشاند؟/ تبعات جنجال جدید ترامپ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موضوع یورش اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ در فلوریدا که با تایید خودش هفته گذشته به سرخط اخبار تبدیل شد و موضوعات سیاسی دیگر در آمریکا به حاشیه راند، این کشور را در آستانه یک جنگ حزبی تمام‌عیار و حتی جنگ داخلی قرار داده تا شاید طرفداران ترامپ بتوانند حمله نیمه تمام ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا را تمام و با دموکرات‌ها تسویه حساب کنند. 

در جدیدترین افشاگری خیره‌کننده از مجموعه تحقیقات درباره تلاش‌های ترامپ برای حفظ قدرت پس از شکست در انتخابات، درباره فعالیت تجاری‌اش و در مورد خارج کردن اسناد دولتی هنگام ترک کاخ سفید، بر اساس حکم بازرسی که روز جمعه علنی شد، ماموران فدرال هنگام تفتیش اقامتگاه ترامپ در فلوریدا به عنوان بخشی از تحقیقات درباره نقض احتمالی قانون جاسوسی و سایر قوانین، اسناد فوق محرمانه در خانه وی کشف کردند.

ماموران اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه سند را از خانه ترامپ ضبط کردند که برخی از آن‌ها با عنوان طبقه‌بندی شده فوق‌محرمانه و  اطلاعات دسته‌بندی شده حساس علامتگذاری شده بود، به این معنی که فقط در یک مرکز امن دولتی قابل حفظ و مشاهده است.

نگاه اجمالی

  • بامداد سه‌شنبه ۱۸ مرداد پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در اقدامی بی‌سابقه علیه یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عمارت ترامپ در فلوریدا یورش برد و اسنادی را ضبط کرد. 
  • ترامپ و جمهوری‌خواهان در واکنش، دولت بایدن و دموکرات‌ها را به تبدیل کردن نهادهای مجری قانون به سلاحی در برابر احزاب سیاسی مخالف متهم کردند. 
  • ماموران اف‌بی‌آی در کل، ۱۱ مجموعه سند را از خانه ترامپ ضبط کردند که برخی از آن‌ها با عنوان فوق‌محرمانه و  حساس طبقه‌بندی شده بود و ترامپ را در مظان اتهام نقض قانون جاسوسی قرار داده است. 
  • یورش اف‌بی‌آی به محل اقامت ترامپ بار دیگر اختلافات حزبی را در آمریکا به اوج رسانده و هشتگ جنگ داخلی را در این کشور داغ کرده است. 

ارزیابی وضعیت

بامداد سه‌شنبه ۱۸ مرداد (به وقت تهران) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از اقدام بی‌سابقه پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در یورش گسترده به عمارت وی موسوم به «مار-ئه-لاگو» واقع در ایالت فلوریدا خبر داد. ترامپ با صدور بیانیه‌ای گفت «نیروهای اف‌بی‌آی در تعداد بسیار زیاد عمارت من را محاصره کرده، به داخل آن هجوم آورده و مشغول تفتیش هستند».

 

این یورش بعد از آن صورت گرفت که مسئولان رسیدگی به حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱، اعلام کردند اسناد و مدارک مربوط به روزهای قبل و بعد از این حادثه در آرشیو ملی موجود نیست. از سوی دیگر گفته می‌شد ترامپ بخش زیادی از اسناد و مدارک دولتی را پس از خروج از کاخ سفید به منزل خودش برده است.

بعد از این یورش، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت آن مطرح شد و روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش داد که مأموران اف‌بی‌آی علاوه بر یکسری اسناد محرمانه، به دنبال اسناد محرمانه‌ای درباره تسلیحات اتمی بودند. این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که «مریک گارلند» دادستان کل تصریح کرد شخصاً مجوز دولتی برای تفتیش خانه ترامپ را صادر و فاش کرد که وزارت دادگستری به دنبال علنی کردن حکم و جزییات این بازرسی است.

سرانجام انتشار سند حکم بازرسی عمارت ترامپ و موجودی اقلام ضبط شده از آن در روز جمعه که احتمال نقض قانون جاسوسی از سوی وی را مطرح کرد، به بمب خبری تبدیل شد. این اسناد نشان داد او می‌تواند با اتهامات مربوط به پنهان کردن یا حذف اسناد رسمی، تخریب، تغییر یا پنهان کردن سوابق به قصد ممانعت از تحقیقات یا تأثیرگذاری بر آن و جرم احتمالی تحت بخش ۷۹۳ از عنوان ۱۸ قانون جنایی ایالات متحده مواجه شود. زبان این قانون پیچیده است، اما حرف اصلی آن این است که سوءاستفاده، نگهداری نامناسب یا کوتاهی در محافظت از اطلاعات امنیت ملی که «می‌تواند به ضرر ایالات متحده یا به نفع هر کشور خارجی باشد» جرم است.

 ترامپ در واکنش به یورش به محل اقامتش، ضمن بیان این که هرگز چنین چیزی برای یک رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده اتفاق نیفتاده، وزارت دادگستری دولت دموکرات بایدن را متهم به استفاده از سیستم عدالت به عنوان یک سلاح کرد و چنین اقدامی را حمله دموکرات‌های چپ رادیکال برای ممانعت از نامزدی خود در انتخابات ۲۰۲۴ و پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر خواند. او روز جمعه هم ضمن رد گزارشی درباره نگه‌داری اسناد سلاح‌های اتمی آمریکا در خانه‌اش، اف‌بی‌آی را به جاسازی اطلاعات در این مکان متهم کرد.

علاوه بر واکنش تند ترامپ، هجوم مأموران سازمان تحقیقات فدرال آمریکا به عمارت لوکس ترامپ، واکنش‌های تند جمهوری‌خواهان را هم به دنبال داشت. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه گفت: آیا پذیرفتنی است که ۹۰ روز مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای دنبال ترامپ بیفتید؟ امروز مسیر رئیس‌جمهور ترامپ برای نامزد شدن بسیار عریض‌تر از دیروز است و احتمال انتخاب مجدد او از دیروز بیشتر است.

علاوه بر او، جمهوری‌خواهان مطرحی مثل «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ، «تد کروز» سناتور تندروی ایالت تگزاس هم به این اتفاق واکنش‌های تندی نشان دادند. کار تا جایی پیش رفت که «مت رینالدی»‌ رهبر جمهوری‌خواهان ایالت تگزاس در پیام توئیتری خواستار انحلال ف‌بی‌آی شد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش، خراب کردن حزب دموکرات را استراتژی جمهوری‌خواهان خواند و یادآوری کرد «کریستوفر رِی» رئیس اف‌بی‌آی توسط ترامپ منصوب شده است.

طرفداران ترامپ هم صحنه را خالی نگذاشته و در همان روز یورش به عمارت ترامپ، به سمت آن راهپیمایی کردند و هشتگ جنگ داخلی را در آمریکا داغ کردند. در عین حال، پلیس فدرال از افزایش بی‌سابقه تهدید علیه کارکنان این سازمان خبر داد و با بالا رفتن تهدیدات، پنجشنبه مردی در اوهایو به دلیل تلاش برای نقض امنیت در دفتر اف‌ب‌آی در سینسیناتی مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد.

 

دورنما

علاوه بر گمانه‌زنی درباره تاثیر این تحقیقات بر سرنوشت سیاسی ترامپ، تبعات حمله اف‌بی‌آی به عمارت وی برای آمریکا هم به موضوع روز رسانه‌های این کشور تبدیل شده است. برخی از رسانه‌های آمریکایی در اشاره به بند ۲۰۷۱ از ماده ۱۸ قانون اساسی آمریکا نوشته‌اند، این ماده بیان می‌کند فردی که از اسناد دولتی سوءاستفاده کند بایستی ذیل این ماده جریمه شده و یا به تحمل حبس تا ۳ سال یا هر دو محکوم شود.

«مارک الیاس» وکیل مسائل انتخاباتی در آمریکا معتقد است در صورت وقوع این اتفاق، ترامپ ممکن است در نهایت از رقابت در انتخابات محروم نشود زیرا او چنین اتهاماتی را به چالش خواهد کشید. با این وجود، به باور الیاس، پیگیری کارزار انتخاباتی در عین دفاع از خود در برابر اتهامات احتمالی می‌تواند عملکرد انتخاباتی ترامپ را تضعیف کند. 

در عین حال، برخی از متخصصان حقوق به حکمی از دیوان عالی آمریکا اشاره کرده‌اند که می‌گوید کنگره نمی‌تواند ملاک‌های مربوط به اینکه چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور شود را تغییر دهد. این متخصصان می‌گویند قانون اساسی آمریکا به کنگره اجازه می‌دهد در صورت استیضاح رئیس‌جمهور صلاحیت وی را رد کند و نهاد قانونگذار آمریکا در موارد دیگر چنین اختیاری ندارد. با این وجود، «هری لیمن» از بازرسان سابق فدرال گفت: مسئله‌ای که اف‌بی‌آی درباره آن تحقیق می‌کند می‌تواند به این مجازات ختم شود که مجرم از داشتن هر سمت دولتی در ایالت متحده منع شود.

به تحلیل وبگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، ترامپ از چند جهت با خطرات قانونی مواجه است. او که به تازگی به دلیل حمله مرگبار طرفدارانش به کنگره آمریکا مورد تحقیق قرار داشت، بعد از یورش اف‌بی‌آی به عمارتش، به دفتر دادستانی کل ایالت نیویورک احضار شد تا به سوالاتی درباره فعالیت‌های تجاری خانواده‌اش پاسخ دهد و بارها به متمم پنجم متوسل شد. به باور کارشناسان حقوقی، در خصوص تحقیقات جدید درباره نقض احتمالی قانون جاسوسی، اتهامات اگر اصلا تایید شود، ماه‌ها زمان خواهد برد. 

به باور کارشناسان، در حال حاضر هر چیز به مهمات برای جنگ‌های حزبی در آمریکا تبدیل شده و در حالی که منتقدان ترامپ از آنچه تصور می‌کنند دستکم کیفرخواست قریب‌الوقوع علیه اوست، خوشحال هستند، حامیان سرسخت او به همان اندازه مصمم‌اند که وی قربانی یک توطئه شوم از سوی «دولت پنهان» نامشخص شده است.

 

به تحلیل هیل، ترامپ استدلال می‌کند که اطلاعاتی که او در عمارتش داشته قبلاً از حالت طبقه‌بندی خارج شده بود که این ادعا مطمئناً مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد. اما طبق این تحلیل لفاظی‌ها درباره سوءاستفاده دولت بایدن از قدرت برای آزار سیاسی دشمنان وی و اظهارات انتقام‌جویانه جمهوری‌خواهان و طرفداران ترامپ تنها بر آتش لحظه کنونی که به اندازه کافی خطرناک است، می‌افزاید. 

پیام تبریک فرمانده کل ارتش در پی موفقیت دانشجویان اعزامی به مسابقات جهانی (سیزم)

 

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی پیامی موفقیت کاروان دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح و همچنین قهرمانی غرور آفرین تیم والیبال در رقابت های المپیک سیزم 2022 را  تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی ارتش،متن پیام امیر  سرلشکر موسوی به این شرح است:
برادر ارجمند: امیر سرتیپ دوم حسین امیدی
ریاست محترم سازمان تربیت بدنی ارتش جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم؛
کسب مقام قهرمانی تیم والیبال، توسط دانشجویان با غیرت و پرتلاش نیروهای مسلح و همچنین کسب 14 مدال با ارزش در رشته های شنا ، جهت یابی ، دو و میدانی، پنج گانه و تیراندازی در بین 20 کشور قدرتمند نظامی و ورزشی در رقابت های دانشجویان ارتش های جهان سیزم 2022 در کشور روسیه ، افتخاری بزرگ برای خانواده ارتش جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نیروهای مسلح و مایه خرسندی و مباهات است.
ضمن تبریک این موفقیت بزرگ و خدا قوت به آن برادر ارجمند و مجموعه پرتلاش  ورزش نیروهای مسلح، از برنامه‌ریزی‌های راهبردی و علمی در امور ورزشی،  راهبری هوشمندانه و سازنده حضرتعالی و تلاش متعهدانه تمامی مربیان و ورزشکاران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه ورزش قهرمانی و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنار گسترش ورزش های همگانی و در نهایت نهادینه کردن امر ورزش، تربیت بدنی و  آمادگی جسمانی و توان رزمی ، تقدیر و تشکر می‌نمایم.
از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون جنابعالی و همه خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و تحت زعامت فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئلت می‌نمایم.
 
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی
 

بازکشایی مرز خسروی

بازکشایی مرز خسروی

حجت الاسلام صحبت‌الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور در بازدید از زیرساخت‌های مرز خسروی، با اشاره به سفر خود به کشور عراق، گفت : پس از این سفر که به منظور بررسی و بازدید از امکانات و زیرساخت‌های خدمات رسانی به زائرین صورت گرفت، از بغداد به صورت زمینی به مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین آمدیم.

وی با مناسب خواندن این مسیر برای سفر زائرین عتبات عالیات، افزود: در آنسوی مرز، عراقی‌ها حدود ۴۸ گیت برای پذیرش زائرین اربعین و کاروان‌های رسمی حج و زیارت آماده کرده اند و در این سوی مرز هم ۵۸ گیت مستقر شده است.

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امکانات خوبی در داخل مرز خسروی برای پذیرش زائرین فراهم شده، گفت: امیدواریم این مرز به زودی به روی مشتاقان حسینی بازگشایی شود و از این مرز نیز زائرین به عتبات عالیات مشرف شوند.

وی با اعلام اینکه تا پیش از شروع اربعین، کاروان‌های رسمی سازمان حج و زیارت از این مرز زائرین را به عتبات عالیات اعزام می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۱۶ محرم مصادف با ۲۳ مرداد دو کاروان تحت نظارت سازمان حج و زیارت از این مرز عبور خواهند کرد تا بصورت رسمی شاهد بازگشایی آن باشیم .

از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود

از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود
از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در تشریح ویژگی‌های مراسم عظیم اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین نمادی درخشان برای بقای عاشورا و فرهنگ عاشورایی و بزرگترین اجتماع بشری بر روی زمین است.

رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری بر هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن جریان عظیم اربعین، اظهار داشت: این مراسم یکی از جلوه‌های بروز و ظهور جهانی باورمندان به حضرت سیدالشهدا و جبهه مقاومت است و یقین دارم بسیاری از مسایل به برکت اجتماع عظیم اربعین حل خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی با تشریح نقش دولت برای تسهیل حضور مردم در مراسم اربعین، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تمام گفتگو‌ها و دیدار‌ها با مقامات عراقی، اجتماع اربعین را با محوریت حل مشکلات زائران حسینی، پیگیری کرده‌ایم. مسئولین عراقی نیز اعلام کرده‌اند که امسال برای حضور زائران ایرانی اربعین در این کشور محدودیتی وجود ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی در تسهیل سفر زائران اربعین هیچ منافاتی با مردمی بودن این مناسبت ندارد، اظهار داشت: وظیفه دولت در این مسیر، نظارت، حمایت و تسهیل‌گری است.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای تقسیم وظایف دستگاه‌های دولتی در برگزاری آئین راهپیمایی اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم، دولت و همه بخش‌های مرتبط باید نقش و مسئولیت خود را به نحو احسن ایفا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در زمینه‌هایی همچون تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل، تاکید کرد: همیشه شاهد جلوه‌های حضور مردمی در مدیریت مراسم راهپیمایی اربعین بوده‌ایم و مردم نشان داده‌اند به خوبی از پس کار‌ها بر می‌آیند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت همکاری ستاد اربعین مستقر در وزارت کشور با ستاد‌های مردمی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید فعالیت ستاد‌های مردمی را به رسمیت بشناسند و در کنار این ستاد نقش حمایتی خود را ایفا نمایند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید زیارت اربعین، «آسان»، «ارزان» و «دلنشین» شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد عده‌ای در ایام اربعین کالا و خدمات را برای زائران گران کنند.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید دوباره برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و ظرفیت‌های دیپلماتیک در روابط دوجانبه ایران و عراق، برای تسهیل سفر زائران اربعین و ارائه خدمات به آن‌ها استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور در مورد تردد زائرین غیر ایرانی از کشورمان، تصریح کرد: مرز‌ها باید آماده خدمت‌رسانی و تسهیل تردد زائرین غیر ایرانی نیز باشد. این عزیزان زائرین امام حسین (ع) و میهمان ما هستند و باید آن‌ها را تکریم کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور ۱۰ نفر از حاضرین به نمایندگی از فعالان اربعین حسینی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مسائلی همچون، احتمال حضور ۵ میلیونی زائر ایرانی در عراق، مردمی‌سازی اربعین، تسهیل عبور زائران افغانستانی و پاکستانی از ایران برای تشرف به عتبات عالیات، رفع مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هوایی در مسیر‌های ایران و عراق، جلوگیری از ازدحام جمعیت پشت مرزها، تدبیر برای پیشگیری از گرمازدگی زائران و حضور خبرنگاران فعال در حوزه اربعین مطرح کردند.

از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود

از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود
از تمام ظرفیت‌های داخلی و دیپلماتیک برای تسهیل سفر اربعین استفاده شود

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در تشریح ویژگی‌های مراسم عظیم اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین نمادی درخشان برای بقای عاشورا و فرهنگ عاشورایی و بزرگترین اجتماع بشری بر روی زمین است.

رئیس جمهور با اشاره به تاکیدات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری بر هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن جریان عظیم اربعین، اظهار داشت: این مراسم یکی از جلوه‌های بروز و ظهور جهانی باورمندان به حضرت سیدالشهدا و جبهه مقاومت است و یقین دارم بسیاری از مسایل به برکت اجتماع عظیم اربعین حل خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی با تشریح نقش دولت برای تسهیل حضور مردم در مراسم اربعین، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تمام گفتگو‌ها و دیدار‌ها با مقامات عراقی، اجتماع اربعین را با محوریت حل مشکلات زائران حسینی، پیگیری کرده‌ایم. مسئولین عراقی نیز اعلام کرده‌اند که امسال برای حضور زائران ایرانی اربعین در این کشور محدودیتی وجود ندارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی در تسهیل سفر زائران اربعین هیچ منافاتی با مردمی بودن این مناسبت ندارد، اظهار داشت: وظیفه دولت در این مسیر، نظارت، حمایت و تسهیل‌گری است.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای تقسیم وظایف دستگاه‌های دولتی در برگزاری آئین راهپیمایی اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم، دولت و همه بخش‌های مرتبط باید نقش و مسئولیت خود را به نحو احسن ایفا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در زمینه‌هایی همچون تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل، تاکید کرد: همیشه شاهد جلوه‌های حضور مردمی در مدیریت مراسم راهپیمایی اربعین بوده‌ایم و مردم نشان داده‌اند به خوبی از پس کار‌ها بر می‌آیند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت همکاری ستاد اربعین مستقر در وزارت کشور با ستاد‌های مردمی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید فعالیت ستاد‌های مردمی را به رسمیت بشناسند و در کنار این ستاد نقش حمایتی خود را ایفا نمایند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید زیارت اربعین، «آسان»، «ارزان» و «دلنشین» شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد عده‌ای در ایام اربعین کالا و خدمات را برای زائران گران کنند.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید دوباره برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و ظرفیت‌های دیپلماتیک در روابط دوجانبه ایران و عراق، برای تسهیل سفر زائران اربعین و ارائه خدمات به آن‌ها استفاده خواهد شد.

رئیس جمهور در مورد تردد زائرین غیر ایرانی از کشورمان، تصریح کرد: مرز‌ها باید آماده خدمت‌رسانی و تسهیل تردد زائرین غیر ایرانی نیز باشد. این عزیزان زائرین امام حسین (ع) و میهمان ما هستند و باید آن‌ها را تکریم کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور ۱۰ نفر از حاضرین به نمایندگی از فعالان اربعین حسینی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مسائلی همچون، احتمال حضور ۵ میلیونی زائر ایرانی در عراق، مردمی‌سازی اربعین، تسهیل عبور زائران افغانستانی و پاکستانی از ایران برای تشرف به عتبات عالیات، رفع مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هوایی در مسیر‌های ایران و عراق، جلوگیری از ازدحام جمعیت پشت مرزها، تدبیر برای پیشگیری از گرمازدگی زائران و حضور خبرنگاران فعال در حوزه اربعین مطرح کردند.