منتظران

منتظران

منتظران

منتظران

راشا تودی؛ پیشنهاد دولت بایدن برای مذاکره مستقیم با ایران یک تله بود

راشا تودی؛ پیشنهاد دولت بایدن برای مذاکره مستقیم با ایران یک تله بود

یک شبکه روسی در یادداشتی آورده است، تعیین پیش‌شرط برای بازگشت آمریکا به برجام، تکرار اشتباهات پیشین است و نتیجه آن عدم حصول توافق با ایران خواهد بود.

راشا تودی؛ پیشنهاد دولت بایدن برای مذاکره مستقیم با ایران یک تله بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی» در یادداشتی به قلم «اسکات ریتر» مأمور اطلاعاتی سابق آمریکا آورده است، اگر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به‌دنبال بازگشت به برجام است نباید برای آن پیش شرط تعیین کند.

ریتر در این یادداشت می‌نویسد، ایران زیر بار درخواست‌های غیر واقع‌بینانه و غیر منطقی دولت بایدن درخصوص بازگشت به برجام نخواهد رفت. بنابراین رئیس جمهور آمریکا باید با عمل‌گرایی و انعطاف‌پذیری پیش برود.

ریتر با اشاره به رأی اعتماد مجلس سنای آمریکا به «وندی شرمن» به‌عنوان قائم مقام وزارت امور خارجه نوشت، او با اجرای ژیمناستیک کلامی، از درخواست‌های فراحزبی درخصوص گسترش ابعاد برجام حمایت کرد. دولت بایدن در حال حاضر دامی برای خود پهن کرده که مشابه آن در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز مشاهده شد.

در ادامه این یادداشت آمده است، در سال ۲۰۱۴ دولت اوباما اصرار داشت ایران باید به‌عنوان پیش شرطی برای رفع تحریم‌ها، غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل متوقف کند. در نهایت ایران زیر بار نرفت و حتی ابعاد و ظرفیت غنی‌سازی بومی خود را نیز افزایش داد. اومابا خود را به انزوایی برد که تنها راه خروج از آن جنگی غیر قابل برد بود که عواقب ویرانگری برای غرب آسیا و اقتصاد جهانی داشت. در نهایت اوباما مجبور به عقب نشینی شد و غنی‌سازی محدود از سوی ایران را پذیرفت. این همان برجامی است که شرمن در آن نقش مهمی ایفا کرد.

ریتر می‌افزاید، به نظر می رسد دولت بایدن همان بحث‌های خط قرمز محور را درخصوص بازگشت به برجام پیش گرفته است. به این صورت که یا ایران باید پیش‌شرط‌های به‌اصطلاح بازگشت به برجام را بپذیرد یا هیچ توافقی رخ نخواهد داد. نتیجه چنین رویکردی از همین حالا مشخص است؛ هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی در ادامه می‌نویسد، پیشنهاد دولت بایدن برای پیوستن ایران به مذاکره مستقیم با آمریکا و دیگر طرف‌های برجام با مخالفت تهران مواجه شد. تصمیم ایران برای رد چنین مذاکره‌ای این است که هیچ تضمینی وجود ندارد که گفت‌وگوها به برجام محدود شوند. ایران اعلام کرده حاضر به شرکت در مذاکراتی خواهد بود که بازگشت بی قید و شرط آمریکا به برجام و رفع تمامی تحریم‌ها را شامل شود. تهران نگران است، دولت بایدن و متحدان اروپایی‌اش از هرگونه دیدار رسمی، برای بازتعریف شروط بازگشت آمریکا به برجام استفاده کنند و به این شروط رسمیت ببخشند. پیشنهاد دولت بایدن یک تله بود اما ایرانی‌ها از پیش متوجه شده و آن را عقیم گذاشتند.

در این یادداشت آمده است، ایران توانست تلاش دیگر دولت بایدن برای اعمال شروطی جهت بازگشت به برجام از طریق شورای حکام را خنثی کند. آمریکا با همراهی انگلیس، آلمان و فرانسه قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که برای ایران بسیار مهم بود. این قطعنامه پیشنهادی، نگرانی‌های «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس را در بیانیه‌ای به شورای حکام را منعکس می‌کرد.

ریتر در یادداشت خود می‌نویسد، گروسی نگرانی از تصمیم ایران درخصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی و توافقات پادمانی و همچنین پیدا شدن ذرات اورانیوم با تغییرات ایزوتوپی در ایران را اعلام کرده بود. آنچه ناگفته ماند این بود که تمام مسائل عنوان شده، در برجام لحاظ شده بود اما گروسی آن‌ها را در خارج از این چارچوب بیان کرد که از دید ایران سیاسی‌سازی مسائل کاملاً فنی بود. علاوه بر این، با تهدید پیش کشیدن این مسائل به صورت قطعنامه‌ای در شورای حکام، تهران بیم این را داشت که اقدامات آمریکا در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تکرار شود. در آن زمان نیز نگرانی‌های فنی به مسائلی سیاسی بدل شد و به شورای امنیت سازمان ملل رسید.

وی می‌افزاید، قطعاً یکی از خواسته‌های اصلی ایران در برجام انتقال پرونده این کشور از شورای امنیت به شورای حکام آژانس بود. ایران در مواجهه با تکرار تاریخ، هشدار داد اگر شورای امنیت این قطعنامه را بپذیرد، تمام همکاری‌های برجامی با آژانس متوقف می‌شوند و این به منزله مرگ برجام خواهد بود. در نهایت انگلیس، آلمان و فرانسه با نظر به چنین واقعیتی، به حمایت از این قطعنامه آمریکایی خاتمه دادند.

ریتر در ادامه این یادداشت می‌نویسد، در حال حاضر ایران و آژانس به این توافق رسیده‌اند که زیرساخت مربوط به راستی‌آزمایی‌های مندرج در برجام در چارچوبی نظارتی پابرجا بماند و ایران درصورت رفع تحریم‌ها فوراً به پیروی از تعهدات برجامی بازگردد. سریع‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام است. در عین حال توافق ایران و آژانس سه ماهه بوده و پس از آن ایران به‌طور دائم نظارت‌های چارچوب‌های نظارتی تعلیق شده را به‌طور کامل متوقف می‌کند. ایران به روشنی اعلام کرده از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است، دولت بایدن همانند دولت اوباما، با مطرح کردن پیش‌شرط‌های غیر واقع‌بینانه خود را در گوشه‌ای منزوی کرده است. جلسه استماع رأی اعتماد شرمن بر این واقعیت تأکید داشت که هرگونه بازگشت به برجام به همین شکلی که دارد، مورد مخالفت کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت. در نهایت، دولت بایدن با دو گزینه مواجه است؛ بر مواضع خود پافشاری کند و شاهد فروپاشی برجام باشد و خطر رویارویی با ایران افزایش یابد، یا اینکه دستوری اجرایی صادر کرده و آمریکا را بدون پیش‌شرط به برجام بازگرداند. این‌ها «حقایق میدانی» هستند و هیچ میزانی از «نوستالژی» نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد. یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

اکنون مقام‌های دولت بایدن اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

ایران و آژانس اتمی اخیراً تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

حداقل حقوق کارمندان ۳.۵ میلیون تومان تعیین شد/مجلس سازوکار افزایش حقوق کارمندان را مشخص کرد

حداقل حقوق کارمندان ۳.۵ میلیون تومان تعیین شد/مجلس سازوکار افزایش حقوق کارمندان را مشخص کرد

وکلای ملت سازوکار افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی همچون اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و همچنین حقوق بازنشستگان را مشخص کردند.

حداقل حقوق کارمندان ۳.۵ میلیون تومان تعیین شد/مجلس سازوکار افزایش حقوق کارمندان را مشخص کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، وکلای ملت در جلسه نوبت دوم امروز شنبه 16 اسفندماه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 با جز یک بند «الف» تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه در رابطه با میزان افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌ها موافقت کردند.

با این مصوبه مجلس سازوکار افزایش حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی همچون اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، کارکنان کشوری و لشکری، نیروهای مسلح و حقوق بازنشستگان مشخص شد.

در جزء یک بند الف تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه تصریح شده است: ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات که توسط دولت تعیین می‌گردد و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی به نحوی اعمال گردد که در نهایت به میزان بیست و پنج درصد (25%) افزایش یابد مشروط بر آنکه میزان افزایش حقوق هیچکس نسبت به اسفندماه سال 1399 از بیست و پنج میلیون ریال تجاوز نکند. تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

در بند 2 تبصره 12 لایحه بودجه سال 1400 آمده است: در سال 1400 در کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق‌ بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاههای اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.
همچنین براساس بند 3 تبصره 12 لایحه بودجه سال 1400؛ پس از اعمال افزایش ضریب ریالی حقوق برای گروه های مختلف حقوق بگیر موضوع جزء یک این بند و معادل افزایش ضریب ریالی برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مجموع مبالغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خرید خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوق بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول از سی و پنج میلیون (35.000.000) ریال کمتر نباشد.
لازم به ذکر است که سقف معافیت مالیاتی مجلس موضوع ماده 84 قانون مالیات های مستقیم در سال 1400، مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون ریال تعیین می شود و بر این اساس حقوق دریافتی تا 4 میلیون توماناز پرداخت مالیات معاف می شود.

جاسوسی مداوم پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی آمریکا از منطقه بالکان

جاسوسی مداوم پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی آمریکا از منطقه بالکان

منابع آمریکایی از پرواز مداوم پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی ایالات متحده و جاسوسی از منطقه برای تقویت ارتش آمریکا و ناتو خبر دادند.

جاسوسی مداوم پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی آمریکا از منطقه بالکان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آمریکایی از پرواز مدام پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی این کشور مستقر در رومانی در منطقه بالکان و جمع آوری اطلاعات خبر دادند.

 به نوشته وبگاه «ارفورس مگزین» پهپادهای ام کیو-9 نیروی هوایی آمریکا با پوشش منطقه بالکان عملیات جمع آوری اطلاعات، تجسس و رصد را انجام می‌دهند. ژنرال «جفری هارگیان» در این باره گفت که این ماموریت بسیار مهم است زیرا به ائتلاف آمریکا و اروپا امکان رصد دائم تحولات منطقه را می‌دهد.این مقام ارشد نظامی آمریکا گفت که استقرار این پهپادها در رومانی  عظیم‌تر از استقرار در لهستان  است.

 سرهنگ «تیوموثی مونرو»  دیگر نظامی آمریکایی در این باره گفت که استفاده از این پهپادها نشان از اهمیت آن‌ها نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان دارد.

 نیروی هوایی ایالات متحده مستقر در اروپا برای پیشبرد منافع، پشتیبانی از متحدان  و شرکت در رزمایش‌های مختلف در منطقه  پهپادهای ام کیو-9 ریپر خود را در پایگاه هوایی «کامپیا تورزی»  در رومانی مستقر کرده است. این ماموریت که از ژانویه (دی) سال 2020 شروع شده با هماهنگی کامل با دولت رومانی است .ام کیو -9 ریپر، پهپاد رزمی با سقف پرواز متوسط است که  درعملیات جنگی، اطلاعاتی و شناسایی از آن استفاده می‌شود.

مقر فرماندهی دفاع هوایی و موشکی آمریکا در اروپا چندی قبل «تاد» پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی خود را نیز در رومانی مستقر کرد.

مقر اروپایی نظامیان آمریکا نیز یکی از دو مقر فرماندهی این کشور با تمرکز بر اروپا، بخش هایی از آسیا، خاورمیانه، قطب شمال و اقیانوس اطلس است. این مقر فرماندهی بیش از 60 هزار نیرو و پرسنل غیرنظامی دارد. 

مراسم استقبال از پیکر مطهر شهید خلبان «بیرجند بیک‌محمدی» برگزار شد

 

مراسم تشییع پیکر شهید خلبان «بیرجند بیک‌محمدی» با حضور مسئولان لشکری و خانواده شهید والامقام در پایگاه یکم شکاری ترابری شهید لشگری مهرآباد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، مراسم تشییع و استقبال از پیکر شهید امیر خلبان «بیرجند بیک‌محمدی»، صبح امروز با حضور امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، حجت الاسلام والمسلمین قاضی رئیس اداره عقیدتی سیاسی نهاجا، فرماندهان اسبق نهاجا و خانواده شهید والامقام در پایگاه شهید لشکری مهرآباد برگزار شد.
 امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش طی سخنانی در مراسم تشییع پیکر شهید خلبان «بیرجند بیک‌محمدی» اظهار کرد: امروز نیروی هوایی ارتش از مرزهای ایران در مقابل تهدیدات خارجی محافظت می‌کند و مردم خیالشان پیرامون دشمنان آسوده باشد.
 وی افزود: این شهید والامقام دوره‌های تخصصی وسایل زمینی هواپیمای اف ۴ را در ایران و آمریکا گذراند و از آنجا که علاقه وافری به خلبانی داشت تغییر رشته داده و پس از موفقیت در آزمون‌های مربوطه، به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی درآمد. شهید بیک‌محمدی در ۶ خردادماه سال ۶۷ در ماموریت پشتیبانی سطحی از نیروهای زمینی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده، بر فراز دریاچه ماهی مورد هدف موشک قرار گرفت و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از وضعیت خلبان بیک محمدی به دست نیامد و به عنوان جاویدالاثر در لیست شهدای خلبان قرار گرفت.

آمادگی نیروی هوایی ارتش برای دفاع از امنیت آسمان کشور / نیروی هوایی از مناطق حساس اقتصادی کشور دفاع کرده است

 

  فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه جنگنده‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس از مناطق حساس و اقتصادی کشورمان دفاع کرده اند گفت: خلبانان نیروی هوایی ارتش آماده هستند که راه شهدای این نیروی را ادامه دهند و از امنیت آسمان‌های کشور دفاع کنند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، با اشاره به شجاعت، فداکاری و ایثارگری شهید خلبان بیرجند بیک‌محمدی در سالهای دفاع مقدس اظهار کرد: شهید بیک‌محمدی از ابتدای جنگ تا انتهای آن، مقابل تجاوز دشمن بعثی مقاومت کرد و در خردادماه سال ۱۳۶۷ به شهادت رسید.
وی ادامه داد: بعد از گذشت قریب به ۳۰ سال، هنوز وجود این شهید با برکت است و در مراسم تشییع نیز شاهد حضور پررنگ پرسنل نیروی هوایی بودیم. خلبانان نیروی هوایی ارتش آماده هستند که راه شهدای این نیروی را ادامه دهند و از امنیت آسمان‌های کشور دفاع کنند.
امیر سرتیپ نصیرزاده با بیان اینکه هنوز پیکر مطهر برخی از شهدای نیروی هوایی به کشور برنگشته است، تصریح کرد: شهدای دیگری از نیروی هوایی ارتش در مناطق عملیاتی وجود دارند که کشف و شناسایی نشده‌اند. شهید سرلشکر خلبان هاشم آل‌آقا و شهید سرلشکر خلبان محمد زارع نعمتی از جمله شهدای مفقود‌الأثر هستند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به نقش نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: مأموریت‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس از تنوع بالایی برخوردار بود که پشتیبانی از نیروهای سطحی، حفاظت از سکو‌های نفتی و جزایر جنوبی و اسکورت نفکتش را نیز به‌عهده داشت.
وی افزود: جنگنده‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس علاوه بر دفاع از مناطق حساس و اقتصادی کشورمان، مناطق نظامی و اقتصادی رژیم بعث را موردحمله قرار می‌دادند.
امیر سرتیپ نصیرزاده اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس، بارها پالایشگاه‌ها و تجهیزات نفتی دشمن بعثی زیر آتش بمب‌افکن‌های ما قرارگرفته بود و پایگاه‌های نظامی متعددی در عراق بمباران شد.

کاشت نهال توسط فرمانده نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران

 

 دریادار حسین خانزادی با حضور در منطقه دوم دریایی مستقر در جاسک، چند اصله نهال غرس کرد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، به مناسبت فرا رسیدن روز درختکاری امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش به همراه سردار سرلشگر پاسدار مصطفی ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری و جنگ های نوین ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در شهرستان جاسک، چند اصله نهال در منطقه دوم دریایی ولایت این نیرو، غرس کردند.
دریادار خانزادی با اشاره به اینکه راهبرد توسعه سواحل مکران به عنوان یک برنامه توسعه ملی امروزه در کانون توجه مدیران و برنامه ریزان قرار گرفته است، گفت: برابر اوامر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) مبنی بر توسعه سواحل مکران، کاشت و توسعه فضای سبز در این مناطق راهبردی بسیار حائز اهمیت می باشد و نیروی دریایی ارتش همواره در رشد و آبادانی در تمام حوزه ها پیشتاز بوده و پرچم دار توسعه و آبادانی در این مناطق راهبردی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به مشارکت و همدلی کارکنان و خانواده های این نیرو در حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و ادامه داد: لازمه مشارکت بیشتر، فرهنگ ‌سازی است و همه ما باید دست در دست هم بتوانیم این فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی را به معارف عمومی تبدیل کنیم.